[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Laupäev, 18. jaanuar 2020  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
jaanuar 2020
järgmine kuu
E T K N R L P
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031




Saaremaa terviseleht

Viis peotäit puu- ja köögivilju päevas!
Autor: Vilma Rauniste
Neljapäev, 20. september 2012.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Kliki ja vaata suuremat pilti

Koolitaja Ene Mägi (seisab vasakul) jutustas tervislikust säästmisest köögis. Foto: Õie Õll

Umbes aasta tagasi toimus Lümanda kultuurimajas tervistav külapäev MTÜ Meremaa ettevõtmisel. Üritusest valmis ka väike videokokkuvõte – “Kõik selleks, et säästmine köögis ei käiks tervise arvelt!”. Seal jooksevad pildid retseptide ja toidu praktilise valmistamise kohta. Punapeedi mahl, punapeedi plaadikook, kartuli-kaalika hakklihahautis, õuna-porgandimoos, leiva-heeringasalat. Keele viib alla!

Kuid sõna “säästmine” juures tekkis mul kaks mõtet. Ühelt poolt on köögiviljad meie poeriiulitel ju taskukohane kaup ka vähese sissetulekuga inimestele (mahetoormega võib siiski natuke teine lugu olla). Teiselt poolt on nende valmistamine aga vähest energiakulu nõudev, eriti kui vilju tarbida toorelt või vähese kuumutamisega, et toitaineid ära ei suretaks.


Lümandas toimunud ürituse tore idee selgus pärast kõnet tollasele valla arendusnõunikule Katrin Trumannile. “Rääkisin oma mõttest Õie Õllile, tema oli kohe nõus ja hakkasime asja korraldama. Mina kahjuks sellest üritusest osa võtta ei saanud, sest olin Tartus sessil,” rääkis Trumann. “Kuigi juur- ja köögiviljad on odavad, saab asja vaadata ka sedapidi, et tervislik toit on kallis. Küll oli aga selle koolituse mõte selles, et tervistav toit ei pea olema kallis. Paljuski oleneb see inimese mõtlemisest, tema hoiakust.”


Katrin lisas, et teoreetilisele koolitusele lisaks olnud praktilise õppuse toiduretseptid valitud põhimõttel, kuidas kasutada söögiks enam kaalikat, peeti jt köögivilju, mida eriti süüa ei taheta. Ja teha seda nii oskuslikult, et sööja ei saa arugi, et ta kaalikat sööb.


“Tervise temaatikaga on meie vald eelmisest aastast alates tegelnud väga palju. Vallavanem algatas ka projekti “Lümanda tervise teeviit”, nii et mitu terviseedenduslikku asja sattus enam-vähem ühele ajale.”


Nõustajana oli üritusele kaasatud minu ammune tuttav, Tallinna lähedal tegutsev ettevõtja Ene Mägi. Teadsin, et Ene on hariduselt toidutehnoloog, lõpetanud Tallinna tehnikaülikooli. Teadsin ka seda, et Ene on lektor ja palju aastaid tegelenud enda ja teiste harimisega tervema ja õnnelikuma elu nimel, sealhulgas meid ümbritseva keskkonna hoidmise suhtes. Aga seda, et Ene paari aasta eest omandas Tartu ühes erakoolis toitumisnõustaja kutse, ma ei teadnud.


“Toiduvalmistamise tehnoloogina õpetan, kuidas toitu valmistada, aga nõustajana võin rääkida tervisliku toitumise teemast üldselt,” rääkis tervisliku toitumise nõustaja Ene Mägi telefonitsi. “Näiteks seda, kuidas muuta päevamenüüd tervislikumaks. Eriti oluline on inimesi õpetada oma päevamenüüsse mahutama vähemalt viis portsjonit köögivilju, sest ainult köögiviljad annavad meile vitamiinide ja mineraalainete kõrval fütotoitaineid. Saaremaale kutsus mind Õie Õll, kellega leppisin kokku retseptid.”


Tervisliku toitumise soovitusi jagus Enel veelgi. Näiteks jätkuks köögiviljade propageerimisele rõhutas ta, et päevas peab ilmtingimata sööma ka kaunvilju. “Kaunviljad on meie toitumistavas päris vaeslapse osas,” leidis Ene.


Samuti pidas ta oluliseks loomsete toitainete igapäevase tarbimise vähendamist. Kuna nii liha- kui piimasaaduste söömisharjumus on suur, siis sellega on liiale mindud. Liha tarbimist tuleks piirata kahele korrale nädalas. Või kui seda ei suudeta, siis saab vähendada toidukorra lihakogust. Samas kala söömisele peaks andma rohelise tule – 3–5 korda nädalas võiks see meie toidulaual ikka olla.


Piima ja piimasaaduste soovitatav päevane kogus on 1–2 portsjonit. Eelistada tuleks toorpiima. Näiteks juues hommikul klaas piima ja süües 30 g juustu, on päevane piimasaaduste vajadus rahuldatud.


Rasvade tarbimise kohta ütles Ene, et päris loobuda neist ei tohiks, aga valida tuleks kvaliteetseid rasvu. Näiteks kauplusest saadavad rafineeritud õlid salatisse ei sobi, sobib rafineerimata külmpressõli. Praetud toidud, eriti pruunistatult, on samuti mõistlik menüüs miinimumini viia.


Kindlasti tuleb julgemalt tarbida vett, rohelisi taimi, toorsalateid, pähkleid ja seemneid, viimati nimetatuid eelkõige heade rasvade allikana.
Ning et hommikune puder kui energiat andev süsivesikuterikas toit on oluliselt tervislikum teha täisterahelvestest. Täisteras sisaldub lisaks vitamiinidele ja mineraalainetele ka kiudaineid, mis ei lase veresuhkru taset kõrgele tõusta. Nii et toitumisharjumustes tasub korrektuure teha, seda kõige kallima vara – tervise nimel.


Õie Õlli kommentaar (MTÜ Meremaa juhatuse liige):



Puu- ja köögiviljade kasutamisvõimalused on lõputud. Praegu, kui on valminud õunad ja köögiviljad, soovitan neid kõiki kasutada julgelt. Proovige ja te veendute, kui maitsvad on värsketest aiasaadustest valmistatud road.
Meie peres on köögivili väga populaarne, selle söömisega pole mingit probleemi. Tegin eile näiteks kalarooga, kuhu lisasin kõrvitsat. Punase peedi toormahl koos vähese küüslauguga on lausa tervisenaps. Mu ema peedimahla algul üldse ei tahtnud, nüüd teeb seda aga ise.
Loodus varustab meid kõigega, mida vajame.

Miks peaksid puu- ja köögiviljad iga päev olema meie toidulaual?
Puuviljad, marjad ja köögiviljad vähendavad riski haigestuda südamehaigustesse, on kasulikud luude, hammaste ja igemete tervisele jne. Valikus peaksid olema erinevat värvi viljad. Süües iga päev vaid samu asju, muutuvad need kiiresti igavaks ja maitsetuks.

Täna loetuimad
Perekondlik
Komisjon tahab Noortejaama kohta menetlust (6)
Saikla poe käive on suurenenud ligi kolm korda
Kolme inimese surma põhjustanud autojuhil väiksem joove (5)
Saaremaa ettevõtjad said PRIA-st rohkem kui 660 000 eurot toetust
Ohvrit kaelast pigistanud mehele reaalne vangistus
Erivajadusega inimeste kodu Õie tänavale ei tule  (1)
Piimafarmer, kes panustab paljude alade arengusse
Heli Maajärv: elus ei ole vigu, on õppetunnid
Hea uni aitab paremini käituda ja õppida
Muinsuskaitse kaitsekorrast huvitus ligi poolsada linlast
Solistica konkursil seitse vaprat saarlast
Tallinna Saarlaste Segakoor peab sünnipäeva
Kaks suurt ja Saaremaa
2019. aasta parim BWB mudel on Pilot 15 WP
Nädala loetavuse top 5
Saaremaa rängim avarii nõudis kahe naise ja beebi elu (54)
Traagiline õnnetuspaik tõi kokku hulga mälestusküünlaid (18)
Liiklusõnnetuses hukkunute lähedasi toetatakse joogatunniga (9)
Oma läbielatut ei soovi ma mitte kellelegi (1)
Kuressaarest pärit kullavaras võeti Läänemaal vahi alla (12)
Kommentaarid
Erivajadusega inimeste kodu Õie tänavale ei tule  (1)
Komisjon tahab Noortejaama kohta menetlust (6)
Kolme inimese surma põhjustanud autojuhil väiksem joove (5)
Lennuhanke vaidlustus jäi rahuldamata (8)
Anneli Meisterson kandideerib aasta noorsootöötaja tiitlile (28)
Saaremaa valla lastekaitseteenistuse juhataja on Anneli Tõru (3)
Gaasi tänavat Kuressaarde ei tule (12)
Kuressaarest pärit kullavaras võeti Läänemaal vahi alla (12)
Saaremaalt pärit asjur asub tööle Aafrika Liidu juurde (6)
Liiklusõnnetuses hukkunute lähedasi toetatakse joogatunniga (9)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2020. Kõik õigused kaitstud