[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Neljapäev, 01. oktoober 2020  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
oktoober 2020
järgmine kuu
E T K N R L P
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031




Saaremaa terviseleht

Südamehaiguste ennetamine – millest alustada? (1)
Autor: Dr Anneli Virks, perearst
Laupäev, 21. aprill 2012.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Kliki ja vaata suuremat pilti

Oma parema tervise heaks on vaja teha kolm sammu – külastada perearstikeskust, kontrollida oma tervise põhinäitajaid ning juba muutusi alustanuna hoida valitud kurssi.

Esimene samm: külasta perearstikeskust!

Terved patsiendid, kes soovivad saada teavet südamehaiguste ennetamise kohta, võivad alustuseks pöörduda pereõe poole. Pereõed käivad iga-aastastel täienduskoolitustel ja on kursis kõige kaasaegsemate terviselahendustega.

Otse perearsti poole võiks pöörduda juhul, kui inimesel on lisaks muid kroonilisi haigusi, kui tema perekonnas on esinenud südamehaigusi või tal on spetsiifilisi kaebusi, nagu:
· pigistustunne rinnus, mis kestab üle paari minuti või on “tuleb-läheb” iseloomuga
· pigistustunne või valu, mis kiirgub õlgadesse, ülaselga, lõualiigesesse või kätesse
· pearinglus või iiveldus
· külmavärinad, südame puperdamine
· ebaselge põhjusega ängistustunne, väsimus
· õhupuudus või hingeldus

Alustuseks toimub alati perearsti ja patsiendi vahel vestlus, mille käigus saadakse ülevaade olemasolevatest haigustest ja kasutatavatest ravimitest. Kindlasti oleks vajalik enne vastuvõtule tulemist uurida ka oma perekonna haiguslugu, näiteks mis haigusi põdesid või millesse surid lähisugulased.

Pereõde või perearst ootab ausat vastust küsimustele suitsetamise, liikumise ja söömisharjumuste kohta. Mõnikord on vajalik ka info patsiendi seksuaalkäitumise ja vaimse tervise kohta. Seda kõike küsitakse selleks, et otsustada, millised on inimese individuaalsed riskid ning seeläbi pakkuda patsiendipõhist ennetustegevust.

Teine samm: kontrolli regulaarselt oma tervisenäitajaid!

Regulaarne kontroll on eriti oluline, kui inimesel on mitu riskifaktorit (suitsetamine, piiripealne vererõhk jne). Profülaktilisele vastuvõtule tulek eeldab, et patsient on nõus elustiilis muutusi tegema.

Põhilised näitajad, mis on olulised südame tervise kohapealt, on:
· vererõhk. Täiskasvanud peavad oma vererõhku mõõtma maksimaalselt iga kahe aasta tagant. Kui vererõhk ei ole normis või esineb muid südamehaiguste riskifaktoreid, tuleb vererõhku mõõta sagedamini. Optimaalne vererõhk on alla 130/80 mmHg.
· kolesterooli väärtus. Alates 40. eluaastast peaks kolesterooli mõõtma vähemalt ühe korra viie aasta jooksul. Varasem ja sagedasem testimine on vajalik, kui väärtused on piiripealsed või on olemas muud südamehaiguse riskifaktorid.
· veresuhkru väärtus. Kuna diabeet on üks südamehaiguse riskifaktoreid, võib vajalik olla profülaktiline veresuhkru kontroll. Sõltuvalt riskifaktoritest (ülekaal, perekonnas esinenud diabeet) võib arst soovitada esimest korda veresuhkrut mõõta 30–45 aasta vanuses ja sealt alates iga viie aasta tagant.

Kolmas samm: püsi kursil!

Kui inimene on saanud oma riskifaktorid teada, annab perearst või -õde soovitusi tervisliku toitumise ja liikumise kohta. Tihti inimesed ka alustavad antud soovitustega, kuid paari kuu möödudes neist loobutakse. Annan mõned soovitused, kuidas oleks kergem muutuste juurde pidama jääda.

Tervislikust toitumisest ei tohiks mõelda kui dieedi pidamisest, mida võib lõpetada ja siis taas alustada. Mõtle sellele kui elustiili muutusele, millel ei ole stardi-, stopp- ega restart-nuppu. Ära kasuta ühte kõrgekalorilist toidukorda vabandusena selleks, et sellel päeval korralik toitumine lõpetada ja homme uuesti alustada. Mõtle igast toidukorrast kui eraldi võimalusest teha häid toitumisvalikuid. Ära iialgi jäta söögikordi vahele, eriti hommikusööki – see põhjustab hilisemat ülesöömist.

Mõtle minevikule – miks sa eelmistel kordadel pooleli jätsid, kas oled samal teel? Kui vastus on “jah”, siis on tegemist mustriga. See tuleb lõhkuda, tehes kindlaks, mis varem valesti läks. Võib-olla oli dieet liiga range või oli seda raske jälgida? Olid väsinud liiga paljudest treeningutest?

Enamik inimesi ei jõua treeningutes eesmärkideni, kuna ootavad, et juhtuks midagi erilist. Kaalukaotus ei ole alati eriline protsess, hoopis vastupidi – see ei pruugi mõnikord olla isegi lineaarne. Võib juhtuda, et võtad kaalust veidi maha, siis jälle juurde ja alustad protsessi algusest. Sea endale realistlikud eesmärgid ja anna oma kehale aega nende eesmärkide saavutamiseks.

Enne kui mõtled lõpetamisele, tee kõik mis võimalik, et püsida valitud teel. Selle asemel, et lihtsalt lõpetada, tee endale miinimumprogramm igaks nädalaks. Kui sa teed alla selle või ei tee üldse, luba endale, et proovid veel muid võimalusi, enne kui täiesti lõpetad. Aitab seegi, kui proovid asju, mis ei kuulu klassikalise trenni mõiste alla, näiteks nabatants, ladina tants, spinning, Pilates või jooga.

Leia endale õige treenimisviis. Mõnele sobib, kui ta palkab endale personaaltreeneri, teisele sobib, kui tal on aktiivne sõber, kellega koos sportida. Kolmandad jällegi tahavad käia vaid spordiklubis, neljandatele sobib kodus arvuti või teleri ees tehtav videotreening.

Mõni inimene arvab, et kui ta piisavalt kaua treenib, siis ühel päeval ta ärkab hommikul ja avastab, et ta armastab tervislikult toitumist ja treeningut. Kuigi ajaga läheb kergemaks, pead ikkagi leidma trennideks midagi, mis sind motiveeriks. Kui pead oma treeningprogrammist kinni, hellita ennast näiteks massaaži, uue raamatu, kino või nädalavahetusega spaas.

Kui lapsed ei tee kodutööd, on sellel tagajärjed. Sama on ka treeningutega – kui sa ei treeni, siis on sellel tagajärjed – kaalutõus, terviseprobleemid, rahulolematus iseendaga.


Artikkel ilmub Euroopa Sotsiaalfondi programmi "Tervislikke valikuid toetavad meetmed 2012" raames.

Täna loetuimad
Saaremaa vald soovitab oma asutustel üle minne kaugtööle
Klassiõpetajad pakuvad kooliks tuge
Kuressaare võib saada jalgpallihalli
Haigekassa: Kuressaare haigla kohta on vaja kliinilist auditit
Saaremaa ralli ajaks praamiliinile lisareisid
Nädala loetavuse top 5
Saarlane tõi Soomest uue koroonajuhtumi (19)
UUS! Saaremaale lisandus neli koroonahaiget, neist üks on valla teenistuja (24)
Aedu ähvardab mustpea nälkjas (16)
Koroona fännide huvi ralli vastu ei vähenda (11)
Vabariigi valitsuse korraldus nr 336 (1)
Kommentaarid
Koroona fännide huvi ralli vastu ei vähenda (11)
Mikk Tuisk: Saaremaa Valsile pidev pealemaksmine ei ole jätkusuutlik (7)
UUS! Saaremaale lisandus üks koroonajuhtum (8)
UUS! Saaremaale lisandus neli koroonahaiget, neist üks on valla teenistuja (24)
Aedu ähvardab mustpea nälkjas (16)
Aia tänava läbimurde teeb Merko Ehitus (5)
Varese sadama arendaja nõuab volikogult viivituse lõpetamist (5)
Kultuurijuhid käisid õppereisil  (6)
Ohvri tuttav: teipijad olid hoopis mulle võlgu (129)
Selgusid Aste parimad hoidised ja küpsetised (7)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2020. Kõik õigused kaitstud