[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Reede, 18. oktoober 2019  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
oktoober 2019
järgmine kuu
E T K N R L P
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031




NÄDALALÕPP

Viimase Vene tsaari autopark
Autor: NL
Reede, 16. november 2018.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Sajandi eest toimunud revolutsiooni eel oli tsaar Nikolai II autopargis mitukümmend autot. Millise arenguhüppe – hobustest autodeni – tegid tsaari perekonna isiklikud sõiduvahendid, sellest rääkis möödunud pühapäeval, 28. oktoobril David Vseviov saates „Müstiline Venemaa”. Toimetus toob Nädalalõpu lugejateni kuuldud saatest väikese kokkuvõtte.

1900. aastal kirjutavad Venemaa ajalehed, et auto on peamiselt spordivahend ja need võimaldavad sisustada inimeste vaba aega. Miks ei ole see liiklusvahend nagu Lääne-Euroopas, selle peamiseks põhjuseks peetakse vähest inimeste hulka, kes autoga sõita oskavad. Tasapisi hakkas olukord siiski muutuma.

Peamiselt olid toona Venemaal autoomanikud suurtöösturid. See ei puudutanud tsaari perekonda ja aristokraate, kes jäid truuks traditsioonilisele hobusele. Kui monarh käis välisvisiitidel, võeti kaasa ka tema isiklikud hobused.
Kuid tehniline protsess ei saanud tsaariperes jääda märkamatuks. Nii nagu jõudsid tsaari residentsidesse liftid, auruküte, telefonid, elektrivalgus jne, hakati üsna pea mõtlema ka õukonnale autode muretsemisest.

Õukonna minister Vladimir Frederiks (1890-ndate lõpul muretses endale auto) tegi tsaarile ettepaneku proovida, mis tunne on istuda autos. See katse ebaõnnestus – auto sõitis vaid paar meetrit ja hobused viisid auto garaaži remonti.

Tsaari igapäevaellu tõi autod mõni aeg hiljem vürst Vladimir Orlov. Tema oli sõitnud 1904. aastal oma autoga Tsarskoje Selo Aleksandrovka palee ette. Vürst andis oma auto tsaari käsutusse ja alates sellest ajast muutus autosõit tsaari päevaplaanis igapäevaseks asjaks. Vürst Orlov on öelnud: „Meil õnnetusi ei juhtunud, olin äärmuslikult ettevaatlik, sest leidsin, et tsaar ei tohi oma alamaid alla ajada.”

Keiserlik garaaž

1905. aasta sügisel otsustas Nikolai II juba ise endale autod muretseda, „et mitte pikemalt kuritarvitada vürst Orlovi lahkust”. Valiku tegemiseks volitati vürst Orlovi, sest tsaari sõnul „orienteerus Orlov selles asjas paremini kui professionaalid”. Autosid hakati ostma ka õukonna vajaduste rahuldamiseks, nendeks oli neli Mercedest. Nende autode tippkiiruseks oli märgitud 85 miili tunnis.

1905. aasta lõpus ja 1906. aasta alguses hakati ehitama tsaari autodele garaaže. Need ehitati Tsarskoje Selosse ja Peterhofi. Kuna suviti oli tsaari perekond Krimmis Livadias, siis ehitati ka sinna 1911. aastal garaaž.
1906. aasta lõpus oli tsaaril kokku seitse autot. Need maksid suurusjärgus 100 000 rubla. Autode ülevalpidamine oli kallis. Õukonna minister tegi ettepaneku moodustada juriidiline üksus, mis tegeleks automajandusega. Tsaar andis nõusoleku ning 18. veebruaril 1907 moodustati õukonna ministeeriumi struktuuris uus üksus nimega Garaaž. Ülemaks määrati vürst Orlov.
„Hõbedane viirastus”

Keiserliku autopargi autod jagunesid kolme kategooriasse. Esiteks oli keiserlik kategooria: autod, mis olid ette nähtud tsaari ja tema perekonna teenindamiseks. Need pärinesid parimatelt autotootjatelt. Näiteks osteti 1911. aastal tsaarile kaks Rolls Royce’i nimetusega „hõbedane viirastus”. Neid peeti tol ajal maailma parimateks. Hõbedaseks nimetati neid seepärast, et osa detaile nende siseviimistluses olid puhtast hõbedast. Sellel autol oli erakordselt vaikne mootor. Mõni masin muretseti ka autonäitustelt. 1916. aastaks oli keiserliku kategooria all üheksa autot.

Teine kategooria autosid oli ette nähtud õukonna teenindamiseks. 1917. aasta seisuga oli seal 19 masinat. Kolmanda kategooria autod olid ette nähtud palee komandantuuri teenistuseks tsaari turvamisel. Tinglikult lisandus siia veel üks kategooria, milleks olid veoautod.

Kulutused autopargile olid märkimisväärsed, sest vürst Orlovi eesmärk oli keiserlikku garaaži muretseda parimad autod ja tagada neile parim hooldus. Üheks kallimaks keiserlikuks autoks oli Delaunay-Belleville, mis maksis 30 000 rubla ja oli viis-kuus korda kallim keskmisest auto hinnast. Selle auto mõõtmed olid muljetavaldavad – pikkus 5,5 m, kõrgus 2 m. Tsaar ise oli 168 cm pikk.

Eksklusiivne mudel

Kus on autod, seal juhtub ka õnnetusi. Tsaari autoga juhtunud õnnetused olid peamiselt kokkupõrked kas hobuse või lehmaga. Kes kompenseeris hukkunud looma kulud? Seda tegi tsaar oma isiklikest vahenditest.

1910-ndatel oli auto tsaariperes juba täiesti tavaline asi. 1909. aastal tsaarile ekstra valmistatud Delaunay-Belleville’i mudel oli eriline. See eksklusiivne mudel pidi vastama järgmistele tingimustele: auto pidi käivituma juhi kohalt – tol ajal oli see tehniliselt keeruline ja erandlik süsteem. Auto ei tohtinud olla lärmakas. Lisaks sellele nõuti, et auto pidi suutma hääletult kohapealt edasi liikuda, suruõhu jõul mootorit käivitamata 100 meetrit. Miks selline ainulaadne nõue? Turvalisuse kaalutlustel.

Beebi Peugeot

See erimudel oli väga luksuslik. Välis- ja sisekujunduses oli kasutatud palju kulda, ustel olid tsaarivapid, istmed olid valmistatud kvaliteetsest nahast. Seda masinat peeti kuni I maailmasõjani kõige luksuslikumaks maailmas.
Palee turvameeskond üritas tsaari veenda, et kui ta sõidab linna tänavatel, teeks ta seda kinnises autos. Tsaari vastus oli loogiline ja võrreldav tänapäeva juhtide loogikaga – tsaar keeldus kinnises autos sõitmast, sest ta tahtis olla rahvale nähtav ja lähemal.

Vaatamata äärmuslikule luksusele paluti õukonnal pidevalt kokku hoida. Õukonnaminister Frederiks pidas garaaži piisavaks autode arvuks kolmkümmend autot. Ta soovitas osta ka väiksemaid autosid.

Autoparki lisandus „Beebi Peugeot”, mida võiks pidada tänapäeva rahvaautode esiisaks. Kui mõelda, et kellele see mudel osteti, siis ilmselt troonipärijale tsareevitš Alekseile. Selle auto maksimumkiirus oli 60 km/h. Et troonipärija põdes hemofiiliat ja et igasugune trauma või õnnetus oleks olnud tema jaoks fataalne, oli kindel kord, et tsareevitš tohtis sõita ainult Aleksandri pargis ja ainult esimese käiguga.

Elitaarne amet

Suur autopark tingis selle, et vürst Orlov tegi ettepaneku hakata koolitama autojuhte. Nii rajati keiserlik autojuhtide kool. Seal ei tegeletud mitte niivõrd autosõidu õpetamisega, kuivõrd auto remontimise õpetamisega. Iga autojuht pidi olema võimeline tol ajal ka autot remontima.

Vürst Orlov valis välja ka tsaari isikliku autojuhi, kelleks sai 25-aastane prantslane Adolphe Kégresse. Noor mees armastas kihutada. Kui talle tehti märkus, olevat ta vastanud, et see meeldib tsaarile. Autojuht oli pälvinud tsaari erilise usalduse, sest tal oli õigus kanda turvakaalutlustel revolvrit. 1910. aastal oli garaažis tööl 50 inimest. Autojuhi ametit peeti toona elitaarseks, kuupalk oli neil 100–150 rubla. Kégresse sai palka 350 rubla kuus, tal olid ka 13. ja 14. palk, mis olid seotud jõulude ja paasapühadega.

Täna loetuimad
Saaremaa mehed Leedo, Kraavi ja Tomingas läksid mandril kaklema (1)
KG õpilased nõuavad kooli vegantoitu (6)
Traktori ärandanud mehele šokivangistus
Tervendaja Merle Mägi: ole iseendale teejuhiks (1)
Saaremaale vahepeatused Riia-Stockholmi lennu- ja laevaliinile?  (2)
Kohus ei rahuldanud Leedo 23,9-miljonilist kahjunõuet (1)
Toidu kõrbemine käivitas suitsuanduri
Vilistlased tagasi lasteaeda!
6. klasside õpioskuste võistluse võitis SÜG
Endine Tomba karjäär on kenasti taastunud
Kuressaare haiglal võib avaneda koostöövõimalus Tokyo ülikooliga
Melodraama, millest sai kammerooper
JUHTKIRI - See kummaline maailm
Teatrisse, kus vaikselt sõudvad pilved
Vildist jõulumark
Nädala loetavuse top 5
Auto sõitis kesklinnas läbi purskkaevu  (78)
Omanik lõpetas krundil parkimisvõimaluse (8)
Ralliauto rammis Kaali trahteri müüri
Puulehti riisuma ei peaks  (11)
Inspektsioon süüdistas kalurit ilma tõenditeta (10)
Kommentaarid
KG õpilased nõuavad kooli vegantoitu (6)
Tervendaja Merle Mägi: ole iseendale teejuhiks (1)
Põllumajanduspoliitika vajab stabiilsust (10)
Saaremaale vahepeatused Riia-Stockholmi lennu- ja laevaliinile?  (2)
Kohus ei rahuldanud Leedo 23,9-miljonilist kahjunõuet (1)
Saaremaa mehed Leedo, Kraavi ja Tomingas läksid mandril kaklema (1)
Lennufirma: vald valetas kirjas ministrile  (21)
Inspektsioon süüdistas kalurit ilma tõenditeta (10)
JUHTKIRI - Parklaprobleemid süvenevad (30)
Puulehti riisuma ei peaks  (11)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.
Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2019. Kõik õigused kaitstud