[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Kolmapäev, 23. september 2020  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
september 2020
järgmine kuu
E T K N R L P
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930




NÄDALALÕPP

Pisuhänd ei ole banaan
Autor: Anneli Tarkmeel
Reede, 05. oktoober 2018.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Sõidukite küljel paneb loo pealkiri kukalt kratsima, veel paar nädalat Tallinna teletornis avatud näituse kontekstis on see aga täiesti arusaadav. Juttu tuleb banaanikollasest autost Pisuhänd näitusel „Banaane ei ole. Ajareis Nõukogude argipäeva”.

Näitus avati kevadel inimeste tungival nõudmisel uuesti. Pole ka ime! Ajareis minevikku tekitab äratundmist ja toob muige suunurka. See paneb mõtlema, kui palju elu on muutunud, milliste mugavustega oleme ära harjunud, aga annab kinnitust ka selle kohta, et inimene kohaneb eluga igasugustes tingimustes.
Võtame näiteks Uno, kes elas Türil ja kes sai 1968. aastal aru, et selles elus tal võimude käest autoostuluba ei õnnestu saada. Mida tegi Uno? Üks õige eesti mees sellise tühja asja pärast parteilaseks kah ei tahtnud hakata – ta tegi oma jooniste järgi auto ja autole pani ta nimeks Pisuhänd.

Öeldakse, et iga inimene peaks elu jooksul istutama vähemalt ühe puu. Uno on elu jooksul istutanud üsna mitu puud, aga lisaks sellele võttis kätte ja tegi endale auto, mille disain oli tervenisti omalooming.

Ilus nagu banaan

Sama defitsiitsed nagu banaanid, olid omal ajal väga paljud asjad. Nende seas ka autoostuluba. Samas autode ise ehitamine oli täitsa lubatud. Nii jäi rohkem lube kõrgetele parteibossidele. Küll aga kehtis nõue, et ehitajal peab kõikide juppide kohta ette näidata olema ostupaber – tõendamaks, et asi on hangitud ausal teel.

Neile, kel pole mahti enne 14. oktoobrit Tallinnasse näitusele minna, väike käsiraamat, kuidas endale oma maitse järgi auto ehitada.
Uno tegi nii, et kõigepealt valmistas ta heast ahjupotisavist masina elusuuruse mudeli. Et välispinda vähem poleerida, kattis ta savi parafiiniga, selle peale läks kiht betooni ja tugevduseks 6-millimeetrisest terastraadist võrk.

Jälle nullist üles

Aknaaugud jäid katmata, sealt kaudu oli hea savi välja urgitseda. Lõpuks jäigi järele vaid betoonkoorik. Seejärel tuli betoonvorm keerata tagurpidi, selle sisse liimida klaasriidest ja polüestervaigust koorik ning haamriga koorikut ümbritsev betoonvorm ettevaatlikult ära lõhkuda. Auto kere oligi valmis!

Muidugi olid auto ehitusel ka mõned ettenägematud tagasilöögid. Paraku tegi parafiin kere nii libedaks, et kaunis banaanikollane värv ei taha autole püsima jääda ka aastaid hiljem.

Samuti plastikust kapotti toestanud polüetüleentorud ei hoidnud mootorikatte kuju korralikult, sest plastidel oli erinev soojuspaisumine.

Siinkohal tegelikult käsiraamat ka otsa saab, sest vaevalt tänapäeva meestel nii palju aega on, et päris nullist endale oma auto ehitada.

On veel teada, et iseehitatud autosid ei tohtinud edasi müüa. Seetõttu on Pisuhända ka tublisti ümber ehitatud, sest vana omanik pidi auto arvelt maha võtma ja „utiliseerima”. Iga järgmine omanik pidi auto taas „nullist üles ehitama”.
Nii on sõidukisse ilmunud detailid hilisemalt hittsõidukilt Žiguli, mida Pisuhänna sündimise ajal olemaski polnud. Võimalik, et nii tundus auto moodsam, võimalik, et seda lihtsalt tuli muuta.

Uno peamine motivatsioon auto ehitamiseks oli kihk rännata. Hoolimata sportlikust välimusest oli tegemist tõelise matkaautoga, mille kaks puuraamile ehitatud ja Koeru autoremonditehase prügimäelt saadud porolooniga polsterdatud istet sai alla lasta.

Paar põnevat fakti

Nii tekkis mugav kahe inimese magamisase. Selle autoga rändas Uno koos oma abikaasa Tamaraga tuhandeid kilomeetreid.

Lisaks Pisuhännale ehitas ta ka plastikkeredega autod Taksikoer ja Allegro, kaks nimetut plekkautot, plastikkerega mootorpaadi, kaks purjekat ja tagatipuks lennuki. Oma sõnul tegi ta endale mänguasju, kusjuures lennuk olla „vana mehe kõige suurem mänguasi”.

Eks tuleb nõustuda näituse stendil kirjapanduga – mida teeb inimlaps auto ja kaatriga, on selge, aga mida teeb üks eesti mees iseehitatud ühekohalise lennukiga, vaat see on juba saladus.

Täna loetuimad
Naabrite vaheline tüli lõppes luumurruga
Saaremaa valla koduteenus läheb tasuliseks
Vasikas langes huntide roaks
Saare naised said stuudioks vajaliku raha kokku
Esimene töökoht on aidanud tööeluga kiirelt kohaneda
Saaremaa vald toetab huviharidust
Hanna Martinson juhib uut meelelahutussaadet
Lugeja küsib, jurist vastab
Naised jalul, ajalugu ja poliitikud mitte
Kalev Koeli külainimesed linnas
Sügisjooksu võitsid Markus Tamm ja Ando Õitspuu
JUHTKIRI - Tants huntide ümber
Nädala loetavuse top 5
Peod ja kogunemised tuleks ära jätta (28)
Madis Kallasest sai ministeeriumiametnik (26)
Võistleja sõitis peatunud autole otsa (3)
Kohus mõistis mehe oma isa raha omastamises süüdi, naise aga õigeks (1)
Veehind maal järgmisest aastast kallineb (16)
Kommentaarid
Saaremaa VK nuhtles kontrollmängus TalTechi (3)
Veehind maal järgmisest aastast kallineb (16)
Sügistööd toovad külateedele reostusi (28)
Peod ja kogunemised tuleks ära jätta (28)
Jehoova tunnistajad – kes me oleme (13)
Mees ähvardas naise ja lapsed autoga alla ajada (16)
Viie keskuse tänavavalgustustööd on käimas  (5)
Võistleja sõitis peatunud autole otsa (3)
Rootslased registreerusid Saaremaa velotuurile (2)
Külmik müriseb tuulikust rohkem? (22)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2020. Kõik õigused kaitstud