[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Esmaspäev, 01. juuni 2020  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
juuni 2020
järgmine kuu
E T K N R L P
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930




NÄDALALÕPP

Tavalisest Honda Civicust ralliautoks (3)
Autor: Jaanus Kõrv
Reede, 13. aprill 2018.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Kliki ja vaata suuremat pilti

Marko Suuster ralliauto mootori häält kuulamas. FOTO: Jaanus Kõrv

Hiiumaa ralliklubi sai tänavu 29. jaanuaril aastaseks. Klubil on liikmeid kolmekümne ringis ja kümmekond erineva klassi ralliautot.

Klubi juhib Jarmo Liivak, juhatuse liikmeid on viis: Marko Eespakk, Rain Juhe, Peeter Kaibald, Moonika Kurba, Marko Suuster. Ralliklubi loodi eesmärgiga propageerida autosporti noorte hulgas.

Kaheksast Hondast ehitati üks

1992. aasta 1,3-liitrise Honda Civicu ostis Marko Suuster poolteist aastat tagasi. Aasta aega ehitamist ja autost sai 1,6-liitrise kubatuuriga ja võimsusega 118 kW Honda Civic VTi.

Selliseid autosid sellises konditsioonis sama kere ja samasuguse mootoriga peaks Marko sõnul olema Eestis 14, Hiiumaal kaks: temal ja Rudolf Uusneemel. „Tänasel päeval neid enam väga saada pole. Mis Hiiumaal vedelenud, need on kõik minu õues,“ räägib mees, kel analoogseid keresid tagavaraks kolm tükki.
Marko möönab, et ega auto ehitamisega kõik päriselt sujunud.

„Kodutöö oli tegemata. Mina arvasin, et ostad auto, ostad teise mootori, paned peale ja toimib. Aga tegelikult need asjad nii lihtsalt ei käi. Eestist mootorikomplekti ei saanud, selle järele käisin Leedus. Siis oli vaja pidureid, need sain ühe auto pealt, istmed teise pealt… Kõik sama klassi masinad, aga et sellist autot kokku saada, tuli kaheksa erinevat Hondat kasutada. Aasta otsa ehitasin,“ räägib Marko.

„Sidur on teine, käigukasti ülekanne teine – see on aeglasemaks tehtud, et rohkem jõudu kätte saada. Racing-piduriklotsid hakkavad tööle teatud temperatuuri juures. Puksid panin teised, et kõik oleks jäigem ja midagi katki ei läheks. Pidurisüstemis pole samuti ühtki vana detaili,“ loetleb Marko ja lisab, et auto ehitamisega sai vinti pisut ka üle keeratud – flokitud armatuurlauda pole siiani keegi eriti teinud.

Flokkimine kujutab endast lühikest tekstiilkiudu, mis kantakse sametpinnana alusmaterjalile. Tegu on äärmiselt mitmekülgse materjaliga, mis imiteerib veluuri, seemisnahka ja sametit ning on seejuures nimetatud materjalidest odavam. Selle omadused on: ei peegeldu esiklaasile, tulekindlus (süttimise temperatuur 400–550 °C), hülgab vett. Flokk takistab kondensaadi tekkimist, ei tõmba ligi tolmu ning on kergesti puhastatav.

Tänavalegaalne ralliauto

Eks tegemise käigus läks pisut nihu ka. „Dahhomeetri ostsin ära, mis näitab maksimaalselt 8000 pööret, aga ei uurinud enne n-ö Honda hingeelu, sest tegelikult jooksevad autol pöörded 9200, nii et dahhomeetrist kasu pole, sest numbrid saavad otsa,“ naerab Marko. Mootori vääne on Hondal suhteliselt kõrgel ja õige „elu“ hakkab pihta 5500 kuni pöördest. (Siinjuures võin kinnitada, et kui 5500 „barjäär“ on ületatud, tuleb lennurajalt startiva lennuki pardal olemise tunne peale küll.)

Auto on n-ö tänavalegaalne ehk teisisõnu ehitatud rahvaspordinõuetele vastavaks. Auto peab läbima tehnilise ülevaatuse, mis annab õiguse sellega ka tänaval sõita. „Kui ma turvapuuri lõpuni ehitan ehk torud juhi juurde ette välja toon ja praegused istmed korvistmete vastu vahetan, siis tänaval selle autoga enam sõita ei tohi – see tuleb varustada sportnumbritega ja sõita võib vaid rallil ning treeningutel, ülejäänud aja vead autot treileri peal,“ selgitab Marko.
Küsimusele, kui suure kiiruse on ta autolt kätte saanud, vastab Marko, et kiirust pole proovinud, kuigi rallirajalt on ka välja sõidetud – praegugi stange katki. Muud hullu pole midagi juhtunud.

Ralliauto enda proovile panekuks

„Auto tegin seepärast, et vahel oleks hea rallit sõitmas käia ja ennast proovile panna,“ põhjendab Marko, lisades, et paremate tulemuste saamiseks oleks vaja rohkem harjutada.

Marko, kes ralliauto ise ehitanud ja peaaegu 6000 eurot juppidele kulutanud, oma tööd sealjuures arvestamata, soovitab: „Kui keegi tahab endale ralliautot, siis – ostke valmis auto!“

Ega rahvarallil osalemine just odav lõbu ole, sel aastal peaks stardimaks küündima 170 euroni. Siiani on kulud kaardilugeja Allan Liisteriga kahepeale jagatud. Kui sponsorite kohta küsin, hakkab Marko (39) naerma: „Sponsori jaoks pead sa noor ja andekas olema, mina olen lihtsalt vana ja väsinud ning teen puhtalt oma lõbuks ja nii algusest peale.“

Sügisel, 10. novembril korraldab Hiiumaa ralliklubi oma esimese rahvaralli Hiiumaal.

Täna loetuimad
Pöide kandi rahvas pole uute pakendikonteineritega rahul (7)
Vasakpööre ja möödasõit lõppesid avariiga (6)
Tänavafestival kutsus Kuressaarde sisse sõitma (21)
Käibemaksu ei tasunud ligi 14% Saaremaa ettevõtetest  (3)
Inspektsioon: Sokujahile minnes olgu dokumendid korras
Tutvustatakse ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni eelnõud
Eesti piirid avanesid Euroopa riikidest saabujaile
JUHTKIRI - Kohanemine uue normaalsusega (2)
Koroonaosakond jätkab ravivalmisolekus (3)
Siim Sooäär tegi kuldse duubli
Asju, millega oma kogukonnas tegeleda
Täna algab suplushooaeg
Viikingid näitasid Narva vastu sisu
Organic Estonia ja mahemajandav Eesti
Juulis toimub MM-etapi asemel Enduro GP Estonia
Nädala loetavuse top 5
Pöide kandi rahvas pole uute pakendikonteineritega rahul (7)
Vasakpööre ja möödasõit lõppesid avariiga (6)
Tänavafestival kutsus Kuressaarde sisse sõitma (21)
Käibemaksu ei tasunud ligi 14% Saaremaa ettevõtetest  (3)
Inspektsioon: Sokujahile minnes olgu dokumendid korras
Kommentaarid
Koroonaosakond jätkab ravivalmisolekus (3)
Tiiu Aro: Edward Laane tunnustamiseks on teisi võimalusi (36)
Pöide kandi rahvas pole uute pakendikonteineritega rahul (7)
Tänavafestival kutsus Kuressaarde sisse sõitma (21)
JUHTKIRI - Kohanemine uue normaalsusega (2)
Reformierakond kesklinna liikluseks sulgemise eelnõu tagasi ei võta (76)
Vasakpööre ja möödasõit lõppesid avariiga (6)
Käibemaksu ei tasunud ligi 14% Saaremaa ettevõtetest  (3)
Sõrves päästeti võrku kinni jäänud hüljes (5)
1. juunist on Saaremaal Kaarma, Kärla ja Lümanda kogukond (17)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2020. Kõik õigused kaitstud