[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Esmaspäev, 18. november 2019  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
november 2019
järgmine kuu
E T K N R L P
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930




NÄDALALÕPP

Regulaarne liikumine parandab südame tervist ja seksuaalelu
Autor: MM
Reede, 06. aprill 2018.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Kliki ja vaata suuremat pilti

Südant aitab tervena hoida nii madala kui mõõduka intensiivsusega regulaarne liikumine, ütleb Margus Viigimaa. FOTO: Delfi

Selle aasta aprillikuu on Südamekuu. Traditsiooniliselt aprillis toimuvast Südamenädala projektist välja kasvanud ettevõtmise eesmärk on juba 25 aastat tutvustada Eesti inimestele südamehaiguste riskitegureid, nende vältimist ja nendega toimetuleku võimalusi, samuti mõjutada inimeste suhtumist oma südame tervisesse.

Järjepidev kehaline aktiivsus on üks parimaid viise südamehaigustesse haigestumist ennetada. Kehaline aktiivsus normaliseerib vererõhku, vähendab „halva“ ja suurendab „hea“ kolesterooli taset, langetab tromboosiriski, aitab kehakaalu kontrolli all hoida ning parandab meeleolu. Füüsilise koormusega harjunud inimestel on paranenud ainevahetus, mis vähendab ka suhkruhaigusesse ehk diabeeti haigestumise tõenäosust.

Südamehaiguste ennetamiseks on kõige olulisem liikumisharrastuse regulaarsus. Südant aitab tervena hoida nii madala kui mõõduka intensiivsusega regulaarne liikumine. Üks kord nädalas tehtava treeningu tervist kaitsev mõju on vähene, regulaarne koormus tähendab füüsilist tegevust vähemalt kaks, eelistatult kolm kuni viis korda nädalas.

Tuleb siiski rõhutada, et treeninguga ülepingutamise oht on mitmete inimeste puhul reaalne ning organismi antavaid hoiatusmärke ei ole mõistlik tähelepanuta jätta. Inimestel, kes alustavad tervisespordiga 40–50-ndates eluaastates, on soovitatav läbida spordimeditsiiniline enesekontrollitest või kahtluse korral pöörduda arsti vastuvõtule, et selgitada välja füüsilise koormuse ohutus enne treeningutega alustamist.

Meeste puhul on raskused erektsiooni saavutamise või säilitamisega üheks potentsiaalseks ohumärgiks, et keha veresoonte tervisega ei ole kõik korras. Südamehaiguste ja erektsioonihäire omavaheline seotus tähendab omakorda ka seda, et seksuaalse funktsiooni häireid märgates peaksid mehed mõtlema ka oma südame tervise peale. Eriti kehtib see nooremate, 30–40-ndates eluaastates meeste puhul.

Positiivse asjaoluna saab välja tuua, et regulaarsel liikumisel ja füüsilisel treeningul on lisaks südame-veresoonkonna haigestumist ennetavale toimele ka võime osaliselt taastada veresoonte funktsiooni ning sealhulgas erektsioonihäire raskusastet leevendada.

Südame-veresoonkonna haiguste ennetamiseks ja tervisele soodsa mõju avaldamiseks on soovitatav vähemalt 2,5 kuni 5 tundi mõõduka intensiivsusega füüsilist tegevust nädalas jagatuna 4–5 korra peale. Seega on piisav 30 minutit liikumist viiel päeval nädalas, et anda panus oma keha südame ja veresoonte tervise parandamisse.

Sealjuures ei tähenda füüsiline aktiivsus vaid sporditreeningute tegemist, sinna alla käivad ka näiteks treppidest käimine, keskmisest kiirema tempoga kõndimine, aiatööde tegemine. Suurema koormusega tervisetreeninguks sobivad näiteks kepikõnd, sörkjooks, ujumine, jalgrattasõit, tantsimine, sõudmine, uisutamine ja rulluisutamine.

Südamearstidena soovime kõigile mõnusalt veedetud aega tervisespordiga tegelemisel. Ilus kevadilm on hea aeg alustamiseks.

Mõnus treening ja rahulolu liikumisest hoiavad südame tervena ja lisavad elurõõmu.

Margus Viigimaa ,Urmo Kiitam
südamearstid


MEHED LIIKUMISEST

Sportimine ei täh enda ainult rekordeid


Liikumine ja sport on olnud minu elu lahutamatu osa sellest ajast saadik, kui ennast ja oma tegevusi mäletan.

Lapsepõlves korraldasime suviti külalastega näiteks oma spordipäevi ning päris teadlikult sai eelkõige kergejõustikuga tegeletud keskkooli ajal Orissaares ning ülikooli ajal. Pea paarkümmend aastat mängisin Muhu meeskonnas aktiivselt võrkpalli, kuid eks vanust on lisandunud ning üks ja teine kehaosa tuletab seda aeg-ajalt karmilt meelde ning vajab „remonti“, seepärast tuleb jõudumööda tegeleda pisut rahulikumate spordialadega. Oleme sõpradega avastanud oma jaoks nii rattasõidu kui läbinud viimastel aastatel ka näiteks mitmeid Tartu suusamaratone. Lumepuudusel olen viimastel aastatel harrastanud ka rullsuusatamist.

Liikumine ja sport on minu jaoks enam mitte niivõrd võistlus kui pigem vajadus. Pärast tihedat ja rasket tööpäeva võib mõnele tunduda ahvatlev vajuda teleka ette tugitooli, kuid mina tunnen pärast jalgratta- või suusatrenni, et pea on klaar ja jälle on jaksu. Püüan trenni jõuda ikka 3–4 korda nädalas, aga eks töökohustused ja teinekord ka ilm teevad siin korrektuure.

Eks liikumine on ka kodused füüsilised tööd ja õnneks on maal neid piisavalt.
Olen püüdnud ka oma lapsi varakult suunata liikuma ja sporti tegema ning tundub, et see on ka õnnestunud – spordiga tegelevad kõik meeleldi. Sportimine ei tähenda ainult tippsporti ja rekordeid – ma ei tea küll ühtegi elukutset või ka igapäevast hobi, kus heas toonuses ja vormis olek kahjuks tuleb.

Raido Liitmäe

Liikumiseks piisab heast tahtest

Püüan aktiivselt liikuda iga päev vähemalt 45 minutit. Teadlikult olen liikumisega tegelenud viimased kümme aastat.

Kuna igapäevatöö on olnud seotud rohkem ruumis istumisega, siis aktiivne kõnd aitab päevatöö pingeid maandada, loob hea enesetunde ning boonuseks on sageli ka hea seltskond, kellega kõndida. Ilm ei ole liikumist kunagi seganud. Mida rajum ilm, seda parem on enesetunne, kui sooja tuppa tagasi jõuad.

Nädalalõppudel teen võimalusel jalutuskäike loodusesse, soojal ajal sõidan palju ka jalgrattaga. Valjalas avati aasta tagasi jõusaal, mis annab hea võimaluse käia sügis-talvisel hooajal paar korda nädalas jõusaalis. Jõusaalitreening on mõnus vaheldus, mis huvitaval kombel aitab mõtteid selgemaks saada ja tõstab toonust.

Liikuma peaks eelkõige hea enesetunde saamiseks, lisaks paraneb tervis ja tuju on alati positiivne.

Kui vähegi võimalik, tuleb leida ka energilised kaaslased, kes aitavad vahel peale tulevast mugavusest üle saada. Liikumiseks ei ole vaja ehitada kalleid rajatisi, piisab vaid heast tahtest, ilmastikule sobivast riietusest ja kindlasti headest kaaslastest.

Kaido Kaasik

Täna loetuimad
Ajalooüritusel räägiti vaikivast ajastust
Fotopäev tõi kokku fotograafiahuvilised
18. novembri suurpealetung Sõrves
Olgem kriisiks valmis
Kus lõpeb nali?
Tulekul on helmeskeede töötuba
Öun Drinks käis Rootsimaal Malmös mahemessil
Kodukindlustuse juhtumite arv tõuseb kütteperioodil
Kuressaare linnuses saab taas pulmaplaane pidada
Haiglas räägitakse naha vananemisest
Viikingid tegid Pärnule tuule alla
JUHTKIRI - Fotograafia ja ajamasin
Ott Tänak Austraalias Toyotat aidata ei saanud
Nädala loetavuse top 5
Ajalooüritusel räägiti vaikivast ajastust
Fotopäev tõi kokku fotograafiahuvilised
18. novembri suurpealetung Sõrves
Olgem kriisiks valmis
Kus lõpeb nali?
Kommentaarid
Prokurör: laste väärkohtlemise tõendamine on keeruline (4)
Ohvri tuttav: teipijad olid hoopis mulle võlgu (69)
Torgu tahab teenuskeskuse juhi väljavahetamist (17)
Endine hooldustöötaja süüdistab juhtkonda töökiusus (23)
Suurem osa raha valla eelarvest läheb haridusse (13)
Prügiveo hinna tõusu saab leevendada jäätmeid liigiti kogudes (40)
SÜG-i uue nime lõpphääletusele jõudnud ettepanekud teada (5)
Ministeerium nõustus Sandla sadama detailplaneeringuga (1)
Hambaravihüvitis on aidanud (6)
Käib kampaania “Teeküünla ümbris pole prügi!” (2)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.
Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2019. Kõik õigused kaitstud