[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Teisipäev, 21. mai 2019  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
märts 2019
järgmine kuu
E T K N R L P
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031




Aastad ja inimesed

Mis siis nüüd saab? Kas püsiühendus tuleb? (15)
Autor: Peeter Olesk
Esmaspäev, 15. aprill 2019.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Asju on tähtajalisi ja ajatuid, kiireloomulisi ning neidki, mida annab edasi lükata. Näiteks tänavuse aasta negatiivne lisaeelarve on tähtajaline ja kiireloomuline ka siis, kui selleks kutsutakse Riigikogu kokku erakorraliselt. Seevastu Tallinn-Tartu maanteed on õgvendatud juba üle 45 aasta ja ometi on seal veel kümmekond pudelikaela.

Lugesingi Keskerakonna, Eestimaa Konservatiivse Rahvaerakonna ning Isamaa koalitsioonilepingu projekti ehk vormiliselt nendevahelise ühistöö aluspõhimõtteid selle nurga alt, kuskohast peaksid olema näha ajalised algoritmid niisugusel kujul, mis ei nõua otsekohe vigade parandamist. Neid on kõigest mõni. Tähtsamad külavaheteed tolmuvabaks aastal 2030. See koalitsioon ei püsi ju nii kaua!

Selleks ajaks on parlamendi koosseis vahetunud vähemasti 2 korda, kuid päris kindlasti muutuvad teistsuguseks teeveersed külvikorrad ja metsastus ning tuleb küsida – isegi kui külad jääksid paigale, siis kes on neis uued peremehed? Kellele kuulub sundvõõrandamata maa ja looduskaitsest vaba vesi?

 Aastail 2019-2023 viiakse Tallinnast välja 1000 töökohta, s.o 7 Põltsamaa „Felixi“ suurust kollektiivi. Kui tegu oleks tootva tööga, saaksin aru, ehkki realistlikuks jäädes peab arvestama ikkagi kas väike- või väga heal juhul keskmise suurusega niisuguseid ettevõtteid, mis on riigi- ja rahvusvahelistes hangetes üha edukad.

Mõeldav, kuid koos kahe põhimõttelise kitsendusega, milleks on konkurents ja senisest viljakam tootmise tehnoloogia keskkonna-alaste piirangute vahel. Pealegi, Tallinnast – kuhu? Mõisakülla? Järvakanti? Järva-Jaani? Või hoopis Lääne-Harjusse, mille infrastruktuur muutub seoses Rail Balticu ja Tallinn-Haapsalu raudteega niikuinii.

Balticconnector ehk maagaasi toruühendus Soome ja Eesti vahel aastal 2020 edasiarendusega Lätti, otspunktideks Inkoo Lääne-Uuelmaal Soomes ja Inchukalns Vidzemes Lätimaal. Õigust öelda on see ainuke asi, millesse ma võimalikus koalitsioonilepingus usun. Miks „võimalikus“? Seepärast, et esmalt peab Kaja Kallas talle antud mandaadile ametlikult alla jääma, seda tunnistama ja andma selle Kadriorgu tagasi. Vormiliselt saab Jüri Ratas oma mandaadi alles seejärel.

 Pensionikindlustuse II samba kapitaalremont „inimeste suurema rahalise iseseisvuse“ kasuks. Võtame konkreetseks näiteks Riigikogu esimese abiesimehe, Helir-Valdor Seedri, kellel on Viljandis vanematelt päritud elumaja koos õuepealse saunaga ning elamine Paistu valla piiril Loodis. Korralikku teed sinna ei vii, liiati kuulub muist sest teest vallale ega ole Seedrite eramaa osa.

Olles seal käinud, oma vorst kindluse mõttes kaasas (ja tegingi õigesti, sest Heliril oli pakkuda ainult kuivikuid loomadele), arvan küll, et Helir-Valdor Seedri peamised investeeringud kuluvad lähema kümne aasta kestes kõik sinna, mitte aga olemaks väikeaktsionär mõnes suures ettevõttes. Mulgimaal ei valmistata sääraseid tooteid, mille arendamisse tasuks tõhusalt panustada. Küll on seal aga vaja tooteid, mida teevad teised. Söödavilja Seedrite krundil ei kasvatata, sest võimalik kasvupind on väga suure kaldega (umb. 7 %). Seal saab olla FIE, mitte OÜ-nik. Helir-Valdor Seeder saab seda olla põhitöö kõrvalt, mitte rohkem.

Ent näiteks tegutsemine selle nimel, et Isamaad ei aetaks teiste erakondadega segamini – nagu see praegu pahatihti juhtub - , on hoopis põhiülesanne, mitte –töö. Ja selle täitmiseks Helir oma sambaraha kulutada ei saa, sest, nagu öeldud, see raha on kinni koduse elamise all (Seedrite maakodu ei ole tootmistalu, vaid on loomapidamistalu ilma farmita).

 Kõigepealt on aga ikkagi vaja otsustada, (1) mida kärbitakse käesoleva aasta riigieelarvest, (2) mis järgmise aasta riigieelarvesse ei mahu ja (3) kuidas liigendub uue koalitsiooni riigieelarve strateegia oludes, milles osa poliitikuist tahab väga, et me oleksime pigem müüjad kui ostjad ehk ettevõtjad ja mitte kunded ehk noored kapitalistid ning mitte vananevad hoolekandealused – keda me oleme ennekõike.  Viidatud osa poliitikuid pole sugugi ilmtingimata populistid, keda on igas erakonnas, mitte ainult EKRE-s. Nad võivad olla ka voluntaristid ehk tahtevabaduse ülimuslikkuse pooldajad nagu selliseid on küllaldaselt Keskerakonnas ja Reformierakonnas, kuid võivad olla ka pragmaatikud, kelle jaoks on arusaadav ladinakeelne väljend „finis sanctificat media“, mida meiesugused tunnevad  rohkem itaaliapärasena „Il fine giuatifica i mezzi“ ja mida on omistatud teistelegi kui Niccolò Machiavellile (1469-1527).

Eesti keeli oleks see „Eesmärk pühendab abinõu“ (ma ei pane siin hindeid, vaid ainult klassifitseerin). Kui põhjalikult on Helir-Valdor Seeder Machiavellit lugenud, ei oska ma öelda, ent jääda igaveseks teiseks ei ole motiveeriv poliitiline ideaal.

 Paraku on sellel etteotsa pürgimisel oma hind. Isamaa jaoks on see fundamentaalsuse ähmastumine nii siseriiklikus kui ka rahvusvahelises mõõtkavas. Need kavad ei ole vajalikult suhestatud. Euroopa piirid ei lange kokku Euroopa Liidu piiridega ja riigisiseselt ma ei teagi, millise kauba müügihind oleks üksnes Eesti määrata. Võib-olla on selleks meie igapäevane leib. Mootorikütus see igatahes ei ole.

 Kaasava poliitika asemel oleme saamas kiskuvat poliitikat. Ühes varasemas artiklis märkisin ma, et eespingi-poliitikuil peaks olema oma vektor. Olgu selleks näiteks püsiühendus mandrilt Saaremaale ehk sild üle Suure väina maha- ja pealesõiduga Muhus ehk Tallinn-Kuressaare maantee pikendus.

Ühenduses uue valitsuskoalitsiooni moodustamisega on see probleem taas kord kõneks võetud, ent esiotsa veel areldi ja ilma siduvate kohustusteta.

Kiskuva poliitika korral niisugust püsiühendust ei tule, pealegi kui kõik juba töös olevad suuremahulised transpordiprojektid on veel lõpetamata – nii maal, merel kui ka õhus. Neid on üle poole tosina, sild üle Suure väina oleks 9.

Kogemus ütleb, et sellised objektid valmivad seda jõudsamalt, mida suurem on Euroopa Liidu ühishuvi asja vastu. Teisisõnu – kui tulemustest võidavad võimalikult paljud, siis toetatakse ka ehitamist energilisemalt. Niisiis, mida annab Saaremaa Euroopale ainuomast? Minule isiklikult andis ta suvel 1993 Mihkel Ranna dendraariumi hilisõhtusel ajal. Ainult et: kuivõrd on saarlane ise valmis elama rahvusvahelisel Saaremaal? Riigikogu ühe koosseisuga neid probleeme ei lahenda, kolmega vahest küll. Tingimusel, et kiskumist on vähem. 

Täna loetuimad
Vendade tüli päädis vägivallatsemisega
Neemi külast leitud metallikamakad saadetakse ekspertiisi
Vastukaja Meie Maa arvamusloole „Postkast, mille töölesaamiseks tuleb leping sõlmida!“ (3)
Kraavi sõitnud roolijoodik kaheks aastaks vanglasse
Kohus karistas kaupluses vargil käinud mehi
Kas sa püksiperset lappida oskad? (1)
Tantsupeo etendusele lisapiletid (2)
Kõige tühisemad valimised
Kohtumine kirjanikuhärraga
Maakonnakeskuses eelhääletas 367 inimest
JUHTKIRI - Kaua uuritud kaunikene
Soome mopeedisõitjad koguvad sõjaveteranide tarbeks raha
Tammemaast Belgias ja koondises
Eheda maitse kodulehe arendamine ootab hooandjaid
Purjetaja Silver Vahstein võitis hooaja esimese kuldmedali
Nädala loetavuse top 5
Postkast, mille tööle saamiseks tuleb leping sõlmida! (19)
Vendade tüli päädis vägivallatsemisega
EKRE Saaremaa piirkonda juhib Daniel Mereäär  (9)
Neemi külast leitud metallikamakad saadetakse ekspertiisi
Orissaare laululaval arutleti silla teemal  (4)
Kommentaarid
Postkast, mille tööle saamiseks tuleb leping sõlmida! (19)
Tantsupeo etendusele lisapiletid (2)
Vastukaja Meie Maa arvamusloole „Postkast, mille töölesaamiseks tuleb leping sõlmida!“ (3)
Kas sa püksiperset lappida oskad? (1)
Europarlamendi valimised said hoo sisse (21)
EKRE Saaremaa piirkonda juhib Daniel Mereäär  (9)
Orissaare laululaval arutleti silla teemal  (4)
Infopäev küttekollete seadustamisest  (2)
AS GoBus toob Saaremaale uued mugavad bussid  (1)
Lossi hoovis vandaalitseti veel avamata näituse kallal (4)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.
Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2019. Kõik õigused kaitstud