Autor:
Sirli ToomingKolmapäev, 17. aprill 2019.
Loe kommentaare |
KommenteeriEesti lennufirma NyxAir hinnangul saaks Kuressaare lennuliini kvaliteedis järele andmata teenindada väiksema kui 40-kohalise lennukiga ning hoida viieaastase lepingu pealt kokku ligi kuus miljonit eurot riiklikke dotatsioone nii Saaremaa kui ka Hiiumaa liinil.„Suursaarte ja mandri vahelises lennuhankes oli kehtestatud nõue, et liini peab teenindama vähemalt 40-kohaline lennuk. Maanteeamet tunnistas edukaks pakkumise firmalt, kes kavatseb liinile tuua 46-kohalise lennuki. Analüüsides seni liini teenindanud 19-kohalise lennuki täitumust, on lihtne välja arvutada, et suure lennuki puhul oleks täitumusprotsent 2018. aasta andmete alusel olnud suveperioodil alla 40% ja sügistalvel selgelt alla 30%,“ ütles NyxAir OÜ juhataja Jaanus Ojamets ettevõtte eilses pressiteates.
Mullu juulis kuulutas maanteeamet välja riigihanke Tallinn-Kuressaare ning Tallinn-Kärdla vahelistele regulaarsetele lennuliinidele vedaja leidmiseks, mille üheks tingimuseks oli 33-kohaline lennuk. Nimetatud hankele esitasid taotluse riiklik lennufirma Nordica koos tütarfirmaga Regional Jet OÜ, Leedu lennufirma Transaviabaltika, kaubalennufirmad AS Airest ja NyxAir OÜ.
Novembri algul tühistas maanteeamet hanke, kuna menetluse käigus selgus, et selliste mootoritüüpidega lennukite kohta ei ole võimalik saada tõendatud andmeid süsihappegaasi emissiooni suuruse kohta. Detsembris kuulutati välja uus hange, milles muu hulgas tõsteti reisijakohtade arv 40-ni. NyxAir OÜ hankes osaleda ei saanud, kuna opereerib 33-kohalise Saab 340-ga.
Suurem lennuk on priiskamine
„On näha, et 46-kohalise lennuki hankimisel Kuressaare liinile kasutatakse maksuraha valdavalt tühjade toolide lennutamiseks Tallinna ja Kuressaare vahel,“ lisas Ojamets, kelle hinnangul jääks suurema lennuki täitumus alla 60% tipphooajal ja selgelt alla 50% talvisel hooajal ka juhul, kui majanduskasv jätkub ja reisijate arv suureneks.
„Kui hanketingimused oleks võimaldanud, pakkunuks NyxAir suursaarte paindlikku liinide opereerimist ühe ja sama 33-kohalise lennukiga, kas või kolmnurka, ja seega paremat teenindust ka Hiiumaa elanikele. Lennuki eeldatav täitumus oleks Kuressaare liinil suurem ning turismiettevõtetele oleks saanud pakkuda liinilendude vahelisel ajal sama lennukiga täiendavaid ja väga soodsaid lühikese etteteatamisega tšarterlende, näiteks Helsingisse ja tagasi,“ selgitas Ojamets, kelle arvates andnuks selline lendude opereerimine riigile kokkuhoidu ligi poolteist miljonit eurot aastas või ligi kuus miljonit eurot kogu lepinguperioodi jooksul. „Oluline pole reisijakohtade arv lennukis, vaid sagedasem lennugraafik. Ja mida rohkem lennuk lendab, seda odavamaks kujuneb ühe lennu hind,” lisas ta.
Ojamets märkis, et NyxAiri poolt opereeritav 33-kohaline Saab 340 on Rootsis ehitatud ja põhjamaistes tingimustes ennast hästi õigustav reisisaatjaga lennuk. „Oleme teenindanud liinilende Rootsis ja sealsed kliendid on meie opereerimisega väga rahul. Olen kindel, et see sobib saarlastele ja hiidlastele ning NyxAir on vajadusel valmis alustama ajutist opereerimist suursaarte liinidel alates 1. juunist,“ ütles Ojamets.
Lepingut sõlmitud ei ole
Kuu alguses, 8. aprillil tunnistas maanteeamet, et suursaarte ja mandri vahelises lennuhankes esitas parima pakkumuse praegune vedaja, Leedu firma Transaviabaltika, kes teenindab Tallinn-Kuressaare-Tallinna liini 19 reisijakohaga lennukiga kuni lepingu lõppemiseni. „Uut lepingut veel sõlmitud ei ole ja enne seda me lennuhanget ei kommenteeri,” ütles Meie Maale Transaviabaltika esindaja Rene Must. „Me ei saa kõneleda sellest, mida veel olemas ei ole. Kõik lepingud, sealhulgas lepingud lennujaamadega lõpevad 31. mail, see on fakt.”
Musta sõnul oleks mis tahes ütlus spekulatsioon, millega ettevõte kindlasti kaasa ei lähe. Samuti lisas ta, et mitte mingil juhul ei ole põhjust Eesti riigi otsuseid kommenteerida. „Transaviabaltika on Leedu ettevõte ning kiidab Eesti riigi tegevuse ainult heaks,” ütles Must.
Tallinn-Kuressaare ning Tallinn-Kärdla vaheliste regulaarlennuliinide riigihanke eeldatav maksumus viieks aastaks on 25,5 miljonit eurot.