[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Reede, 18. oktoober 2019  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
oktoober 2019
järgmine kuu
E T K N R L P
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031




Majandus

President Kaljulaid: ei saa luua ühendusi, mida turg ei toeta (7)
Autor: Sirli Tooming
Kolmapäev, 20. veebruar 2019.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Möödunud nädalal viibis Saaremaal Eesti Vabariigi president Kersti Kaljulaid, kes leidis neljapäeval pärast oma ettekannet Saaremaa Ettevõtjate Liidu konverentsil hetkeks aega kohvikulaua taga veel mõnele täiendavale küsimusele vastata.

Visioneerisite oma ettekandes Saare maakonna majanduskeskkonna tulevikku ja kõnelesite digitrendidest ning nende kasutamisvõimalustest, ent ei puudutanud mandri ja Saaremaa füüsiliste ühenduste arenguid.
Küsin, milliseid meetmeid võiks veelgi sujuvama ühenduse loomiseks kasutusele võtta, kas need oleksid avaramad lennuühendused, tihedam parvlaevagraafik või pigem sild?

Ma ei ole erapooletu, sest käin sageli suvel ja võimalusel talvelgi Saaremaal. Mulle iseenesest praamisõit sobib ja meeldib. Et paar korda aastas, jõululaupäeva ja jaanipäeva eel kõik sõitjad ühe praami peale ära ei mahu, pole minu arvates veel põhjus, et peaksime silda hakkama planeerima.

Kui turupõhiselt toimiks, siis pigem tundub mulle, et väiksemad lennukid on need, mis aitavad luua paremaid ühendusi Saaremaaga. Aga veel kord – ma ei ole transpordiala spetsialist ega ekspert. Kui lahendus toimib, siis ikka turupõhiselt ehk vaid juhul, kui on nõudlust. Keegi ei jõua endale osta ühendusi, mida tema majanduse maht ei suuda toetada, vähemalt pikaajaliselt mitte.

Seetõttu peame vaatama, et me raha ei raiskaks. Kui avalik sektor tegeleb infrastruktuuri tagamisega, siis tulevikus võib olla selles küsimuses suurem roll erasektoril.

Ja veel, suviti kasvab Saaremaa ümbruses väikelaevaliiklus. Saare ümber on veel palju vaba vett ning paljud Saaremaa sadamad, sealhulgas kalasadamad, on juba ka korda tehtud. Mulle meeldib, et need sammud on enamjaolt olnud turupõhised ja vastavad nõudlusele. Üks suur ja vastupidine erand on teadagi Saaremaa sadam. Valus õppetund meile kõigile ja näide sellest, et ei saa luua ühendusi, mida turg ei toeta.

Viimasel ajal on kõneldud Ventspilsi-Mõntu parvlaevaühendusest ja Riia-
Kuressaare-Helsingi lennuliinist.

Minu hinnangul on meie naaberriigis Lätis Saaremaa väga populaarne turismipiirkond, Ruhnus on lätlane juba sage külaline. Mõntu-Ventspilsi parvlaevaühendus võiks suvel töötada küll, selle liini kaudu jõuaksid nad mugavamalt ka suurele saarele. Usun, et see pole kindlasti lootusetu ettevõtmine. Aga jällegi, kusagil peab keegi sellele tasuvuskalkulatsiooni tegema ja kindlasti ei tohiks arvestada sellega, et kui puudu tuleb, siis riik maksab vahe kinni.

Milline on teie hinnangul Saare maakonna majanduse kõige teravam küsimus, mis lahendamist vajab?
Kindlasti sesoonsus.

Seda me ju muuta ei saa.
Seetõttu räägimegi muutustest majanduses, muu hulgas kaugtööst ja kodukontorist, mille Saaremaa saab enda kasuks tööle panna. Tean näiteks advokaate, kes leiavad võimaluse valdavalt üle interneti tööd teha. See võib olla üks oluline tulevikutrend, mis vähendab sesoonsust seeläbi, et toob inimese siia üha pikemaks ajaks, sügisel septembri lõpuni ja kevadel juba märtsi algusest ning lõpuks jäävadki. See eeldab muidugi head interneti- ja praamiühendust – mis meil täna juba on –, ent samas ka korralikku kohalikku teedevõrku.

See ei ole ainult Saaremaa probleem, neid ressursse, mis Eestil Euroopa Liidust veel saada on, peaksime suunama Tallinnast kaugemale just nimelt ühenduste tagamiseks.

Kui maailma majandusteadlased on endiselt seisukohal, et inimesed kogunevad pöördumatult linnadesse, siis eestlastele meeldib teha tiir ümber oma kodumaja nii, et teisi inimesi üldse ei näe.

Võib-olla kasutame trendi, et geograafia ja töökoht on omavahel sõltumatud, selle võrra teistest rohkem. Ja küllap on ka Barcelonast või Londonist inimesi, kellele sobib rohkem kaugtöö, mida nad eelistaksid teha rahulikus keskkonnas looduse keskel. Miks mitte inimestele üle maailma pakkuda  võimalust elada näiteks aasta või paar Saaremaal.

Kas saarlane on kiire uuendustega kohaneja?
Mulle tundub, et saarlane on pigem aeglane uuendusi vastu võtma. Saaremaal on heas mõttes konservatiivne majandus ja toredaid ettevõtteid, kes suudavad siin kasvada. Samas jääb palganumber Eesti keskmisest alla. See jälle omakorda ei kehuta tootlikkust tõstma.

Mina tahaksin küll, et Saaremaa haaraks tulevikutrende veel kiiremini kui ülejäänud Eesti. Kui meie seadusandlus areneb nii, et uued tehnoloogiad turvaliselt toimivad, siis Saaremaal on nende edendamiseks head võimalused: kompaktne, suhteliselt hõreda asustusega piirkond ja üks omavalitsus.

Innustaksin saarlasi selles küsimuses samuti juhtivat rolli võtma just põhjusel, et siin on võimalik läbi viia kiireid ümberkorraldusi.

Täna loetuimad
KG õpilased nõuavad kooli menüüsse vegantoitu (40)
Saaremaa mehed Leedo, Kraavi ja Tomingas läksid mandril kaklema (4)
JUHTKIRI - See kummaline maailm (37)
Saaremaale vahepeatused Riia-Stockholmi lennu- ja laevaliinile?  (19)
Traktori ärandanud mehele šokivangistus
6. klasside õpioskuste võistluse võitis SÜG (1)
Tervendaja Merle Mägi: ole iseendale teejuhiks (8)
Kohus ei rahuldanud Leedo 23,9-miljonilist kahjunõuet (7)
Endine Tomba karjäär on kenasti taastunud
Vilistlased tagasi lasteaeda!
Toidu kõrbemine käivitas suitsuanduri
Kuressaare haiglal võib avaneda koostöövõimalus Tokyo ülikooliga
Melodraama, millest sai kammerooper
Vildist jõulumark
Teatrisse, kus vaikselt sõudvad pilved
Nädala loetavuse top 5
Auto sõitis kesklinnas läbi purskkaevu  (77)
Omanik lõpetas krundil parkimisvõimaluse (12)
Inspektsioon süüdistas kalurit ilma tõenditeta (11)
Puulehti riisuma ei peaks  (14)
Ralliauto rammis Kaali trahteri müüri
Kommentaarid
KG õpilased nõuavad kooli menüüsse vegantoitu (40)
JUHTKIRI - See kummaline maailm (37)
Kaubamärk Coop tähendab, kus on pood, seal on ka pank (7)
Saaremaa mehed Leedo, Kraavi ja Tomingas läksid mandril kaklema (4)
JUHTKIRI - Parklaprobleemid süvenevad (35)
Tervendaja Merle Mägi: ole iseendale teejuhiks (8)
Puulehti riisuma ei peaks  (14)
Saaremaale vahepeatused Riia-Stockholmi lennu- ja laevaliinile?  (19)
Omanik lõpetas krundil parkimisvõimaluse (12)
Kesklinna purskkaev suletakse kevadeni (18)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.
Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2019. Kõik õigused kaitstud