[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Kolmapäev, 23. oktoober 2019  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
oktoober 2019
järgmine kuu
E T K N R L P
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031




Majandus

Alunaut armastab sinise vilkuriga paate
Autor: Sirli Tooming
Kolmapäev, 10. oktoober 2018.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Kliki ja vaata suuremat pilti

Juba on keevitajad Marko Sepp (vasakul) ja Virko Ardel laeva detaile kiilu külge kinnitamas. FOTO: Valmar Voolaid

Pisut vähem kui kuu aega tagasi sõlmisid OÜ Alunaut ja MTÜ Saaremaa Vabatahtlik Merepääste Selts lepingu, millest lähtuvalt täieneb Alunaudi tooteseeria päästepaatide osas täiesti uue mudeliga.

Tänaseks on paadi n-ö emapuu paigas ehk laev läks kiilule, nagu laevaehitajad ütlevad. Piltlikult tähendab see seda, et ülejäänud osad kinnitatakse emapuu külge. Kiilu mahapanek on tavaderikas tähtis sündmus ja võrreldav majale nurgakivi panekuga, selgitas ettevõtte juhatuse liige Mark Muru ning lisas, et see on alles algus.

„Aeg surub takka, mistõttu polnud mahti kiilulepanekut piduliku sündmusega tähistada,” ütles Muru, lisades, et teate tööde algusest ja põhjusest üks šampanja avada ta muidugi Ruhnu poole teele saatis. Just Ruhnu merepäästjatele paat valmibki. Kui tavaliselt kulub taolise laeva ehitamiseks kuus kuud, siis Alunaudi meeskond, kelle silmavaates peegeldub sportlik huvi ja motivatsioon, proovib ehitustöödega valmis jõuda lühema ajaga.
Maailma esmaesitlus Düsseldorfis

Kuigi paat läheb Ruhnu vabatahtlike merepäästjate kasutusse alles alates järgmise aasta maist, võtab ta enne tellijale üle andmist ette reisi Saksamaale. Nimelt toimub laeva maailma esmaesitlus juba tuleva aasta 19. jaanuaril Düsseldorfi messil. „Selline oli meil kokkulepe tellijaga ja seetõttu sai Saaremaa merepäästeühing paadi superhinnaga,” ütles Muru ning lisas, et kuna jaanuar pole enam mägede taga, pingutab meeskond, et alus selleks ajaks ilmeliselt valmis saaks.

Kogu protsess on niikuinii pikem kui pool aastat, kuna enne ehitamisega alustamist viimistletakse ja kooskõlastatakse projektid ja pärast valmimist võtab aega testimine ning häälestamine. Kuna tegemist on uue mudeli esmaeksemplariga, on laevaehitaja arvestanud sellega, et vajalikud toimingud võivad väldata kauem ning veendumine, et kõik on nagu peab, nõuab aluse korduvat vees testimist ja katsetamist.

„Kahtlemata on projekt põnev,” tõdes Muru, kelle kogemustepagasis on vilkuritega laevu õige mitmeid, erinevatel vetel on sõitmas nii pääste- kui ka politseipaate, mis on Tornimäel projekteeritud ja ehitatud. Valmiva paadi heades meresõiduomadustes Muru ei kahtle, kuna siin rakendatakse eelkäijate kõige paremaid omadusi ning välistatakse seni ilmnenud nõrkusi. „Sellest peaks tõesti üks väga hea paat saama.”

Politsei, tuletõrje ja merepääste

Rigid Inflatable Boat ehk RIB-tüüpi, täispuhutava (vahel ka teisiti lahendatud) pontoonümbrisega kõva kerega paatide ehitamiseks on kehtestatud omaette ISO-standard ja reeglistik, mida ettevõte hoolsalt järgib. Vilkuritega paatide ehitamine pole olnud sihiteadlik, vaid nii on lihtsalt läinud. „Osaleme aktiivselt Euroopa Liidu hangetes ja esimeste klientide rahulolu on tööd juurde toonud,” ütles Muru, tõdedes, et kõik paadid on muidugi eripalgelised ning nende ehitamine lähtub sellest, millises piirkonnas, kas merel, sisevetes või fjordides, ja mis otstarbel neid kasutatakse, kas politsei-, tuletõrje- või päästetöös. Näiteks Norra fjordides võib juhtuda, et paat on ainus vahend, millega on võimalik kaljuservalt inimelu päästa.

Alpi mägijärvedel võib aga tihti paadiga üle järve sõites jõuda abivajajani palju kiiremini kui autoga mööda maanteed. Seega tuleb sellised paadid ehitada ja varustada ka vastavalt spetsiifikale. Hiljuti allkirjastas Alunaut lepingu Norra tuletõrjepaadi ehitamiseks, millega alustatakse kohe pärast ruhnlaste paadi valmimist, sõnas Muru. „Esmane ideekavand, mis põhineb tellija kirjeldatud vajadustele, saadetakse üldjuhul koostööpartnerilt Norrast, mille alusel Alunaudi insenerid projekteerivad ja viimistlevad paadi detailideni välja. Hüdrodünaamiline lahendus tuleb taas koostöös Norra partneriga,“ ütles Muru.

Inseneri töökoht on kallis

Firmajuhi hinnangul on inseneri nn töölaud koos tarkvaraga ettevõttele väga suur investeering, mistõttu ta rõõmustab oma töötajate üle, kes oskavad tarkvaraga ümber käia. „Maksan meeleldi väärilist töötasu inimesele, kelle teadmised ja oskused katavad investeeringu ning kes loob ettevõttes lisaväärtust.”

2017. aastal oli ettevõtte käive 1,3 mln eurot ehk peaaegu kaks korda enam kui 2016. aastal. Kõikide asjaolude soodsa seisu tõttu võib müügitulu rekordi püstitanud Alunaut seda korrata ka tuleval aastal. „Kuigi tänavune suvi oli madalseisus ja Euroopa hangete menetlemine peaaegu seisis, on nüüd asjaajamine elavnenud ning kui kõik sujub nii, nagu praegu näib, tuleb meil hakata varsti töötajaid värbama,” sõnas laevaehitaja.

Laos aga ootab veel õige mitu vaba aja veesõidukit uut omanikku. „Paraku jäime oma laomüügiga veidi hiljaks,” nentis Muru, ent lisas, et tegelikult on just praegu, vastu talve õige aeg endale meresõiduk soetada. „Kuidas vanarahvas ütles: suvel rauta rege, talvel vankrit.”

Täna loetuimad
Muhus hukkus elumaja põlengus laps (7)
Quo vadis, Kuressaare? (14)
Smidt Metall on samm-sammult ülesmäkke roninud
Komisjon ei rahuldanud Prügimehe vaidlustust (3)
Mereväelased lõhkasid ohtliku torpeedokaatri (4)
Vald soetab mobiilse noorsootöö korraldamiseks bussi (10)
Ametivalik tekkis võrriga vuristades
Linnuses saab vaadata näitust Nõukogude sõjaväebaasidest (4)
JUHTKIRI - Hindamatu inimelu (1)
Haljastusjäätmeid saab tasuta ära anda (2)
Lugeja küsib, jurist vastab (1)
Muhu põhikooli noored tegid näpud saviseks
Valjalas tuleb istevõrkpalli näidistreening
Tiia Külv avab Raegaleriis maalinäituse
Ettevõtete arenguprojekt EES ootab osavõtjaid
Nädala loetavuse top 5
Detektorist jääb kuldvõru leiuautasust ilma (15)
Nukraim avastus minu elus on, kui palju on maailmas lolle  (15)
Muhus hukkus elumaja põlengus laps (7)
Coopi poebussiliinid alustavad novembris  (19)
16 kihutajat ja viis otsasõitu metsloomadele (9)
Kommentaarid
Linnuses saab vaadata näitust Nõukogude sõjaväebaasidest (4)
Praamil süüakse enim sooja bufeed ja seljankat (13)
Quo vadis, Kuressaare? (14)
Vald soetab mobiilse noorsootöö korraldamiseks bussi (10)
Muhus hukkus elumaja põlengus laps (7)
JUHTKIRI - Hindamatu inimelu (1)
Nukraim avastus minu elus on, kui palju on maailmas lolle  (15)
Coopi poebussiliinid alustavad novembris  (19)
Lugeja küsib, jurist vastab (1)
Komisjon ei rahuldanud Prügimehe vaidlustust (3)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.
Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2019. Kõik õigused kaitstud