[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Teisipäev, 02. juuni 2020  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
juuni 2020
järgmine kuu
E T K N R L P
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930




Kirik

Armasta oma ligimest nagu iseennast
Autor: Peter-Karl Bramanis, kristlane
Neljapäev, 29. august 2019.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Pentateuhhi seadustekogu kohta oli maad võtnud arusaam, et selle kõige eakama juudi seaduste autor on Mooses. Uusaegse teisendi eritlemise toimimisviisid on selle hoiaku jäägitult hingusele saatnud. Ümberlükkamatult on kindlaks tehtud, et õiguslikud ja usundilised ettekirjutused, mis on pentateuhhi kogutud plaanipäratult, on erinevast ajast.

Mõnede seaduste karmus räägib nende väga suurest vanusest. Säherdune on kirjade järgi põhialus „hing hinge vastu, silm silma vastu, hammas hamba vastu, käsi käe vastu, jalg jala vastu“. Arvukatel juhtudel on saatusekäiguks surm kividega surnuks pildumise teel, tihti toonitatakse naise kuulelikkust, peaaegu orjameelsuslikku olukorda.

Teiselt poolt kohtame loomaliku elajalikkuse vastandina ka imestusväärselt pöördpidiseid seadusi. Näiteks kui peremees orjataril või orjal karistuseks mõne ihuliikme murdis ehk mõne hamba välja lõi, siis said nad kohe priiks. Seadusetäht patroneeris ka lesknaisi, vaeslapsi ja puudustkannatajaid igasuguste parseldajate ebainimlikkuse eest.

Piibel: „ …armasta oma ligimest nagu iseennast.“ (3. Mo 18, 19), „ Ära vääna võõra ja vaeslapse õigust, ja ära võta pandiks lesknaise riideid!“ (5 Mo 24, 17), „Oma vennalt ära võta kasu rahalt, elatustarbeilt või kõigilt muult, millelt saab võtta kasu.“ (5. Mo 23, 20) jne.

Mooses kui juudi religiooni alusepanija

Teadjamehed on laskunud imetabastele järeldustele. Piibel teatab, et Mooses oli nelikümmend aastat midjanlaste juures maapaos. Ta abiellus midjani preestri tütrega ja omandas tema usu ning sai ise preestriks ehk „leviidiks“. See hõim oli iisraeliitidega väga ligilähedases hõimluses. Paljud teadlased arvavad, et Jahve on midjanlaste sõjajumal ja Mooses hakkas seepärast teda imetlema. Egiptusesse tagasi saabudes asus ta Jahve kultust rahva seas laiali jagama. Midjanimaal Hoorebi mäe astangul kummitus Jahve talle esimest korda Jahvena: “Mina olen Jehoova! Mina olen ennast ilmutanud paljudele Jumalana, aga oma nime “Jehoova“ ei ole ma neile avaldanud.“

Jahvism, mis oli alles midjanlastelt üle võetud, ei olnud veel iisraeliitide hulgas põlistunud. Mooses oli aga nagu misjonär iisraeliitide hulgas, kes palvetasid egiptuse jumalaid. Nende pitsitusel pidi ta kokkuleppele minema ja päri olema, et Jahve ligiduses kummardatakse ka vana Egiptuse jumalat e madu. Taolised vastutulekukokkulepped ei olnud ainulised ei muis usundites ega ka iisrealiitide man. Näiteks kuningas Saalomon jumaldas Jahvet, kuid ikkagi kohustas rajama ka kaanani jumalate kujud.

Mõned teadlased suunasid valvsuse sellele, et sõna „levi“ on ka müütilise olendi Levitani nimes, imestusväärt on ka fakt, et sõna „levi“ on tihedas suguluses heebrea sõnaga, mis tähendab madu. Peale selle on tuvastatud tõsiasi, et leviitidel esines sageli nimesid, mille tüvi tuli sõnast „madu“. Teoreetiliselt olid leviidid need, kes Egiptuses nõtkutasid madude jumalat, kuid samal ajal ei soovinud ka oma usust taganeda.

Sõltumata suurest mõjukusest ja ülevuse aupaistest, ei vabanenud Mooses süüdistustest, et ta oli teotanud juudi usku, lastes teenida maokultust. Oletatavalt kestis mao kummardmine Kaananis üle viiesaja aasta, saades Moosese enda õnnistuse.

Kas Mooses oli ainujumalasse uskuja? Vastata üheselt pole lihtne, sest piibliuurijad pole võimelised tõestama, millisel hulgal on preestrid, pärastised piibli kokkulappijad, praavitanud piibliteksti, et seda monotekstina esitada.

Teada on, et Mooses üritas jahvismiga liita maokultust. Tema jumal on avalik olend, tal on midjanlaste sõjajumala tunnusmärgid. Ka teised Egiptuse toimid on selgelt põhjendatavad.

Nii näiteks ei olnud heebrealastel lahus preestrite kasti: see ei mahtunud heebrea rändrahva vanatavalisse ühiskonda ja iisraeliidid matkisid Egiptuse jumalate pühaduse austamist. Isepärase preestrite kasti sättis sisse alles Mooses. Egiptuse eeskuju preestrite kasti soetamisel kajastub nähtavalt ka piiblis antud liturgilise rõivastuse kirjeldusest. Väline erinevus seisnes ainult selles, et Iisraeli vaimulikud kandsid habet, Egiptuse omad olid kiilakad ja habetud.

Ka seaduselaegas on Egiptuse komme, samuti seda kaunistavad keerubid. Samas, iisraeliitidelt laenasid seaduselaeka ja kogudusetelgi omakorda beduiinid. Piibli tekstist leiab veel omajagu kõrvutusi Egiptuse toimete kohta.

Samas pole selles midagi veidrat, et Mooses oli kõva Egiptuse mõjususe all ja teadis mis tahes selle rahva peitarukusi. Tema nimi ei ole iisraeli juurest, see järeldub algupärasest ugariti sõnast, mis märgib vastsündinut. Ugariti e väljasurnud semi keel ja egiptuse, samuti heebrea keel kuuluvad afroaasia keelkonna sekka. Mõningased uurijad järeldavad sestap, et Mooses oli egiptlane, kes kiusatava jooksikuna jäi heebrealaste manu ja tõusis nende liidriks.

Moosese usund oli teistviisi vaatesüsteemide sulam, milles ühindusid esiisadeaegsed heebrea tõekspidamised, midjanlaste sõjajumala kummardamine ja egiptlaste kombestikud ning kujutelmad.

Mooses oli sada kakskümmend aastat vana, kui ta juhatas Iisraeli hõimud Egiptusest kodunurmedele. Issand võimaldas iisraellastel lõppeks Jordani kallastele jääda. Ja kuigi tema elujõud nende aastate pikku ei olnud pisenenud, oli nüüd koitnud aeg, mil Mooses pidi jäädavalt lahkuma. Ja mitte ükski ei tea nüüdseni platsi, kuhu ta on mulda sängitatud. Ta oli ainus, keda Issand teadis palgest palgesse.


Täna loetuimad
Kesklinna sulgemine lõpetab einetakso teenuse (45)
Lossipargi hooldamine tekitab küsimusi (3)
Kuressaare ametikoolis saab nüüd õppida ka kergete rõivaste rätsepaks
Vald on valmis Kaluri tee nimetama Kaluri tänavaks (1)
Malevasse soovib 108 noort
Tulevad maakonna meistrivõistlused maastikujooksus
Nädala loetavuse top 5
Pöide kandi rahvas pole uute pakendikonteineritega rahul (11)
Kesklinna sulgemine lõpetab einetakso teenuse (45)
Vasakpööre ja möödasõit lõppesid avariiga (12)
Tänavafestival kutsus Kuressaarde sisse sõitma (27)
Lossipargi hooldamine tekitab küsimusi (3)
Kommentaarid
Kesklinna sulgemine lõpetab einetakso teenuse (45)
Vald on valmis Kaluri tee nimetama Kaluri tänavaks (1)
Vasakpööre ja möödasõit lõppesid avariiga (12)
Sõrves päästeti võrku kinni jäänud hüljes (7)
Lossipargi hooldamine tekitab küsimusi (3)
Reformierakond kesklinna liikluseks sulgemise eelnõu tagasi ei võta (84)
Pöide kandi rahvas pole uute pakendikonteineritega rahul (11)
Tänavafestival kutsus Kuressaarde sisse sõitma (27)
Orissaare Konsum avab homme uksed (6)
Koroonaosakond jätkab ravivalmisolekus (3)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2020. Kõik õigused kaitstud