[x]Sulge

23242526272829
3031

Maakond

„Ehtne Saaremaa“ arendamise nimel käib kõva töö mitmel rindel (8)
Autor: Vilma Rauniste
Neljapäev, 16. jaanuar 2020.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Kaks päeva tagasi said ühes Auriga keskuse poekeses kokku Saarte Koostöökogu (SKK) usinad mesilased, kes pingutavad selle nimel, et ehtne ja saaremaine kaup üha laiemalt tarbijatele tuntuks saaks.

„Idee saada Auriga keskusesse ehtne talutoodete pood, tekkis 2019. aasta maikuus ja jaanipäevaks oli pood avatud. Poe pidajaks on Saaremaa tootjatest koosnev tulundusühistu, mille asutajaiks lisaks SKK-le on 11 Ehtsa märgi kandjat. SKK on selles initsiaator. Mõte on selles, et Saaremaa tootjaid ja tooteid rohkem esile tuua. Et meie külastajad ja ka saarlased ise saaksid aru, kui palju erinevaid tooteid meil tegelikult tehakse,” lausus Saarte Koostöökogu juhatuse esimees Koit Kelder.

„Eelmisel aastal tekkis vaba pind, nüüd, pool aastat hiljem oleme rentijale teada andnud, et sooviksime juba selleks hooajaks poepinda kahekordistada, et saaks suuremas valikus kaupa välja panna ja et ka rohkem esmatarbe toidukaupa pakkuda. Vähese pinna ja külmlettide puuduse tõttu seda praegu teha ei saa. Et see, meie esinduspood, oleks kindel koht, kust saab saaremaist kaupa. Eesmärk on ka suuremad läbimüügid, et oleks ostjatele võimalik pakkuda paremat hinda.”

See tähendab, et SKK eesmärk ei ole midagi muud, kui saarte elu edendamine. „Ega see muidu ei edene, kui me seda ise tagant ei torgi. Meie poes on saadaval Saaremaal toodetud ehk ehtne kohalik söödav ja mittesöödav kraam.
On päevade küsimus, millal saame kuulutada avatuks ka meie e-poe. E-pood on just see, mida väiketootjad on ammu igatsenud. See oli ka üks SKK mulluseid eesmärke – ehitada valmis e-poe stardiplatvorm. See protsess ei olegi olnud nii lihtne, kui seda korralikult teha.”

120 märgikandjat ja uus kauplus

Tegevjuhi sõnul oli 2019. a lõpus üle 130 märgikandja. Siinjuures tuleb juttu ka rasketest asjadest. Detsembris otsustas SKK juhatus, et märgikandjatele märgi kasutamise õigus enam tasuta ei ole. Sellest tingituna on olnud mõningaid loobujaid. Kes on tegevuse lõpetanud, kes saarelt ära kolinud või kelle tootmismahud on liiga väikesed.

„Tänase seisuga saame rääkida 120 märgikandjast. Esinduspoest on alates selle avamisest läbi käinud ligi 80 tootjat enam kui 2000 tootega.
Ehtsa võrgustiku tasu on sama suur kui SKK liikmemaks ettevõtjatele, 63 eurot aastas. Oluline on selle juures see, et SKK liikmetele võrgustikutasu ei lisandu. Me väga soovime, et enam Saaremaa ettevõtjaid tuleks SKK liikmeks. Kohe-kohe hakkame uueks programmperioodiks strateegiat koostama ja parim võimalus uute arengusuundade ja -eesmärkide seadmisel osaleda on just SKK liikmetel.

Ma siiralt loodan, et see, mida me tootjatele võrgustikus osalemise eest pakume, on kindlasti rohkem väärt kui panustatav liikmetasu. Seda enam, et avalikkusega on senini jagamata ka üks põnev uudis. Nimelt on tulundusühistu Ehtne Saaremaa avamas uut Ehtsa märgi esinduskauplust, mis avatakse märtsikuus Tallinnas Kristiine keskuses.“

Kaks tegusat noort atra seadmas

Saarte Koostöökogus töötab eelmisest aastast kaks noort naist, üks neist on Liisa. Temal sai jaanuari algul aasta tegutsetud. Mis eriti vahva, Liisa on saarlane, kes tuli pisut enam kui aasta eest oma kodusaarele tagasi.
„Liitusin SKK-ga eelmise aasta 10. jaanuaril nõustajana ja võtsin üle ka Ehtsa märgise ning märgikandjate võrgustiku koordineerimise, kuniks Sulvi (Munk – toim) tööle naaseb. Eelmiseks suveks oli meil esmakordselt planeerinud kolm erinevat turupäeva, juunis, juulis ja augustis, nende korraldamine võttis üksjagu aega.

Septembris toimus ka juba traditsiooniks saanud suur turupäev Kuressaare keskväljakul, mis jäi ka suures osas minu korraldada. Suvi oli väga tegus ja üritused võeti väga hästi vastu, turupäevadel käis palju rahvast,” rääkis Liisa Vipp.

„Palju energiat sai ka poe avamisse pandud, kuid see-eest on hästi põnev aeg olnud. Olen saanud juurde palju kontakte. Kuna olen veidi üle kümne aasta mandril elanud, siis osa märgikandjaid olid minule võõrad. Väga tore, et siin tehakse nii palju ägedaid tooteid. Eelmisel aastal oli ka uus ettevõtmine Ehtsa pop-up poe näol. Võtsime meie poe popimad tooted ja käisime Ehtsa telgiga erinevatel suvepäevadel ja üritustel müümas ja kohalikku märki tutvustamas.
Sel aastal mõtleme ka midagi põnevat välja, et tuua siia inimesi ja tutvustada neile Saaremaa tooteid.”

Susan Reinholm: „Mina liitusin SKK-ga kui projektijuht, et aidata kiiremini edasi vedada seda, et märk saaks rohkem tuntuks nii Saaremaal kui mandril ja ehk kaugemalgi. Ehk siis müügi- ja arendustegevus. Praegu on minu fookuses kohalikud partnerlussuhted majutusasutuste ja erinevate teenuste pakkujatega, kellel on huvi Saaremaa tooteid oma teenuse juures pakkuda.

Minu jaoks on kohalikud tooted väga oluline lüli Saaremaad külastava inimese teekonnal. Mis tahes eesmärgil ta siia tuleb, igal pool võiks olla võimalus tarbida kohalikku toodangut ning seda hea külakostina Saaremaa sõnumi levitamiseks ka kaasa haarata.

Osaliselt tegelen ka sotsiaalmeedia ja e-poe teemadega, et Ehtne märk oleks võimalikult paljudes kanalites nähtav. Viimased kuud olengi näiteks kirjutanud mitmete Saaremaa toodete kirjeldusi – püüdnud seda teha saaremaise muheduse ja lustakusega.“

Müüjanna Maris Valdmets: „Kohalikud on meid üles leidnud ja avasüli vastu võtnud. Igal tarnijal on oma väike fänniklubi, kõik sujub. Tuttavad näod liiguvad siin kogu aeg ringi. Hästiminevaid tooteid on üksjagu.

Oleme ka kingituste meka – kui on vaja naabrile viia midagi head-paremat, siis tullakse meilt läbi. Väikesed maiustused ja kingipakid on olnud väga popid. Inimestele meeldib kohalik ja kindla looga seotud kaup. On tunda, et ehtsa kauba nõudlus suureneb, inimesed hakkavad aru saama, et kohalik on omasem ja armastatum.

Ka noored eelistavad üha rohkem kohalikku toitu, mis on mitmekülgne, siinsamas kasvatatud ja tooteks tehtud. Saarlased on väga tegusad.”
Poemüüjad on lisaks Marisele veel Piret Kreis ja Sirli Mõik.

*  *  *
Liisa ja Susan endast

Liisa Vipp: „Lõpetasin Tartus Eesti maaülikooli põllumajandussaaduste tootmise ja turustamise erialal, olen seega agronoomi haridusega. Seejärel töötasin viis ja pool aastat maaeluministeeriumis eurokoordinatsiooni osakonnas. Liikusin edasi erasektorisse, kus töötasin ühes rahvusvahelises konsultatsiooniettevõttes. Aga siis tekkis soov Saaremaale tagasi tulla.

Eelmise aasta detsembris tegin otsuse ja kolisin Koimlasse, kuhu koos elukaaslasega otsime kaks aastat tagasi vana talumaja, mida hakkame nüüd tasapisi korda tegema. Elukaaslane Tanel naasis sügisel Saaremaale ja plaanib lähikuudel rajada vabapidamisel mahekanala.

Minu suved on alati möödunud Saaremaal, kas minu või elukaaslase vanemate juures ja tahtsime ikka täitsa oma kodu saada. Üks suur põhjus siia kolimisel oli koera võtmine. Kuna Tallinnas elasime korteris ja koer tahab vabalt joosta, siis linnast välja saamine võttis palju aega ära. Siin on nii palju vabadust ja loodus kohe ukse taga.

Siinse töö juures meeldib mulle, et see on minu põllumajandusliku erialaga seotud ja saan panustada kohaliku elu edendamisse. Pean väga lugu Saaremaa tootjatest. Kui mandril elasin, hoidsin alati pöialt siinsetele tegemistele.“

Susan Reinhold
: „Olen 50% sõrulane. Minu ema juured lähevad Sõrve säärde Kaavi külla, kus ka tihti aega veedan ja oma tublisid vanavanemaid külastan.
Hariduselt olen puhtalt turismialase taustaga, õppinud hotelliettevõtlust Pärnu kolledžis ning rahvusvahelise turismi ja sündmuste korraldust Vidzeme tehnikakõrgkoolis Lätis. Saaremaale tulingi algselt eesmärgiga vaid turismiga tegelema hakata, aga aasta on olnud põnev ning toonud mind Ehtne märgi juurde.

Minu jaoks on kogu Ehtne märk ning sellega seonduvad tegevused oluline lüli Saaremaa turundusest – hea toit, puhas loodus ja tublid tegijad on Saaremaa kui sihtkoha vägagi väärikas visiitkaart.
Püüan oma panuse anda saare arengusse. Seni ei ole pidanud kahetsema, siin elamine on puhas luksus.“

Täna loetuimad
Kesklinna sulgemine lõpetab einetakso teenuse (50)
Lossipargi hooldamine tekitab küsimusi (4)
Kuressaare ametikoolis saab nüüd õppida ka kergete rõivaste rätsepaks
Vald on valmis Kaluri tee nimetama Kaluri tänavaks (1)
Malevasse soovib 108 noort
Tulevad maakonna meistrivõistlused maastikujooksus
Nädala loetavuse top 5
Kesklinna sulgemine lõpetab einetakso teenuse (50)
Pöide kandi rahvas pole uute pakendikonteineritega rahul (11)
Vasakpööre ja möödasõit lõppesid avariiga (12)
Tänavafestival kutsus Kuressaarde sisse sõitma (27)
Lossipargi hooldamine tekitab küsimusi (4)
Kommentaarid
Kesklinna sulgemine lõpetab einetakso teenuse (50)
Ohvri tuttav: teipijad olid hoopis mulle võlgu (203)
Vald on valmis Kaluri tee nimetama Kaluri tänavaks (1)
Vasakpööre ja möödasõit lõppesid avariiga (12)
Sõrves päästeti võrku kinni jäänud hüljes (7)
Reformierakond kesklinna liikluseks sulgemise eelnõu tagasi ei võta (84)
Pöide kandi rahvas pole uute pakendikonteineritega rahul (11)
Tänavafestival kutsus Kuressaarde sisse sõitma (27)
Orissaare Konsum avab homme uksed (6)
Kasulikud viited
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.