[x]Sulge

Autor: Vilma Rauniste
Kolmapäev, 08. mai 2019.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Esimesed talgud, mida laupäeva hommikul külastasime, olid liikumispuuetega inimeste talgud Suur-Sadama tänaval. Talgujuht Ingrid Põldemaa meenutas, et Saaremaa invaühingus korraldatakse „Teeme ära!“ talguid 2010. aastast.

„Meil on 87 liiget. Teeme koostööd reumaühinguga, neil on ca 40 liiget. Talgulisi on aastati olnud 20–30 ümber. Seekord on vähem, tublimad teevad linnajooksu. Täna on põhitööks maja kevadkoristus – aknad pesta ja puhastada kahe korruse ruumid. Üks oluline asi sai juba tehtud – vana roostes postkast on asendatud uue ja ilusaga. Esimene talguline tegi selle ära.

Talgud algasid meil paar päeva varem – küttepuud ja suured kännud said lõhutud ja ehitusprügi ära viidud, tasuta veo eest oleme väga tänulikud vallale. Talguid tuleb meil nädala sees aga veel ja veel.

Plaanisime ka terrassimööbli korda teha, kuid nii külma ilmaga keskendume rohkem sisetöödele. Igal aastal on meil olnud ka rohevahetus, minul on kaasas...”

Sakla talgulised olid ametis küttepuude varjualla panemisega. Talgujuht Agnessa Sepp: „Meid on täna tööl 23 ja see on selle kevade kolmas talgupäev. Oleme korrastanud sauna platsi, võtnud võsa maha, ladunud kuivad puur kuuri. Täna paneme märjad kuivama. Osa rahvast toimetab muuseumis. Valmistume saialaadaks – 11. mail tuleb juba 16. saialaat!

„Teeme ära!“ talguid oleme teinud 2008. aastast, talgutega alustasime aga 1998. Mahukad heakorratööd on kõik tehtud talgukorras.”

Muusemis askeldas kolm põlvkonda – Mati ja Malle Kreis ning nende tütar Daisi Tamberg oma tütre Briannaga olid ametis seltsi aukirjade raamimise ja paigaldamisega stendile. „Tulime vanematele külla, kuid pandi tööle,” ütles Daisi naljatamisi. „Oleme siin talgutel olnud palju aastaid, olen roninud katusel ja pesnud aknaid, ehkki kardan kõrgust.”

Kõljala külade piirkonna talgulisi jagus mitmele objektile. Külamaja juures puhastas SÜG-i õpetaja Inge Vahter mullu mulda saanud iluõunapuude ümbrust. Silje Vaik ja Inge Aru kaevasid majaesise vana lillepeenra ümber uue rajamiseks. Maja taga käis töö küttepuudega. Veeve Kaasik rassis halumasina juures jässakaid ja raskeid pakkusid parajaks lõhkuda, paar talgulist ladusid need riita kuivama. Osa võtsid võsa maha ja vedasid lõkkesse, osa riisusid. Üks puukuuri sein saab Püha kihelkonna triibuliseks.

„Ma täpselt ei oska veel ütelda talguliste arvu, kuna oleme laiali. Paarikümne ümber meid on. Oleme sel kevadel teinud juba kümmekond talgut. Naised on ümbruse ammuilma puhtaks riisunud, jahimehed saagisid mahakukkunud puud ja parandasid kiviaeda, TOPS tegi talvepuid. Piirkonnas on olnud (ka täna) mitmeid postkastitalguid. Tulekul on õueraamatukogu ja aasta küla lillepeenra talgud. Sel kevadel me pole muud teinudki kui talguid,” ütles talgujuht Silje Vaik, kes Pammast talgutele sõites puutus kokku nii rahe, lume, lörtsi kui päikesega. „Käsitööringi naised pole nädalaid saanud käsitööd teha, on kogu aeg õues ja teevad talguid.”

„Kõik õunapuud on ilusti kasvama läinud, täna paneme veel kolm kirsipuud maha ja pärast uurime ka nurmenukke. Kooli loodushuvilistega tegime juba Sõrves talgud ära, ikka Mati Martinsoni juures. Sel aastal oli kahekümnene grupp kuuendast kümnenda klassini,” rääkis Inge Vahter.

Veeve Kaasik: „Töö teeb inimese tugevaks. Täna on paraku seitse meie tublit liiget väärikate ülikooli raames Muhus ekskursioonil. Aga ilm on meiega – lund ja vihma ei tule, kõik on hästi.”

Kaarma maanaiste selts korrastab igal aastal kultuuritegelaste haudu, millega kunagi Urve Kirss alustas. Talgupaika jõudes lõpetasid naised Kaarma kiriku uue altarimaali (1884) autori Otto Friedrich Theodor von Moelleri kalmu korrastamist.

„Korrastame Kaarma kultuurilooga seotud inimeste haudu. Oleme juba puhastanud ka Hermann Joh. von Friedrich Harteni haua, kes oli Kaarmal kirikuõpetaja ja kes asutas 1835. aastal Saaremaal teadaolevalt esimese eestlastest koosneva laulukoori. Seetõttu on suure laulupeotule teekonna üks peatusi Kaarma kiriku ja teine Oskar Kallase kodu juures, kus elab nüüd meie seltsi liige Taimi Juhandi.

Siin puhkab palju kultuuritegelasi. Eelmisel laupäeval korrastas osa meie naisi kiriku juures, talgujuht oli seal Agnes Siim,” rääkis talgujuht Tatjana Enno.

Käesla talgutele jõudsime lõuna paiku, tibutas vihma ja rahvas kasutas aega lõunatamiseks. Püstkojas süüdatud lõkke ümber istudes said Mai Suurpere vaaritatud supp ja pannkoogid tipitumalt otsa. Talguleiuks sai pannkooki „anuv” sitsiv koer, kes sai jäädvustatud ka fotole.

Talgujuht Maive Õispuu: „Oleme enne ka üht-teist teinud. Täna tegid mehed kalda korda ja prandasid vana kurendaia. Kohe läheb lahti ka uue kurendaia tegemine. Lavalauad tahavad ka kohendamist, sellega me täna lõpule ei jõua. Salvkaevu rakked tuleb uuesti peitsida. Sai riisutud ja oksad kokku korjatud, jaanilõke on valmis seatud.”

Karala talgujuht Kaja Juulik: „Muruvee Jalmar ja Lauri parandasid bussipaviljoni katuse, mille oli purustanud suur pärnaharu. Panime katusele uued ääred, pesime ooteruumi puhtaks ja korrastasime ümbruse ning sättisime kiviaia. Osa toimetab külamaja ümbruse heakorraga, mõned on juba koju läinud. Talgulisi oli 15. Veidi enne 11 saime rahet!”

Külamaja tuuliku juures toimetas Lilian Maastik tütar Linda ja Katri Kotkasega. „Võtsime võsa maha ja koristasime oksi. Tööpõld on veel suur, jätkub mitmeteks talguteks. Nurmenukkude vaatlusega tegeleb täna Arto.”

Noor ema kaheaastaste päikesekollastes jopedes kaksikutega olid kui magnetid. Selgus, et poiste ema on Karala juurtega ja juba 15 aastat siin suvekodu pidanud. „Veedame võimalikult palju aega Karalas. Kõik talgupäevad oleme kohal olnud. Sel korral pole poiste tõttu saanud küll palju aidata,” lausus Liina Link.

Nurmenukkude vaatluse teinud Arto-Randel Servet: „L-tüüpi nurmenukke (emakas esil) oli pisut vähem – 46 sajast. S-tüüpi (tolmukad pikemad) 54, vahekord jääb vea piiridesse. Panin tähele, et ühte tüüpi nurmenukud kasvavad gruppidena koos. Ma ei korjanud ühtegi taime, vaatlesin ja määrasin tüüpide vahekorra teeäärsest leiukohast. Nurmenukkude määramine on Karala talgute üks osa, oma nurmenukutalgud teen eraldi.”

Tiirimetsa talgujuht ja Küünla seltsi esimeese Anne Oeselg: „Haridusseltsi Küünal (1920–1940) pink sai talguteks valmis tehtud. Täna tegime endise koolimaja, kus 2. veebruaril 1920 selts asutati, ümbruse korrastustöid. Järgmisel aastal tuleb seltsi 100. aastapäev, seejuures saime Küünla seltsiga uuesti alustada 1995. aastal. Tänane talgupäev on nimelise pingi tõttu pühendatud EV 100-le, möödunud aastal istutasime riigi juubeli puhul tammesid.

Kibuvitsavõsa sai maha võetud ja elektrimeeste poolt puhastatud liinialuse oksad kokku veetud ja põletatud ning kütteks puid lõhutud. Maja kahe korruse toad ja aknad said puhtaks. Meid oli 20 inimest. Meie seltsis on palju eakaid inimesi, aga ka üle 80-aastased käivad kohal.”

Merekultuuri seltsi ja talgujuht Rein Sepp: „Meid oli 15 inimest linna surnuaial, kus korrastasime täielikult Kuressaare merekooli esimese juhataja Johann Princi perekonna haua. Eelnevalt lasksime puhastada hauaplaadi, kus on tema ja abikaasa nimed. Värvisime üle piirdeaia ja panime platsile uue liiva. Naised korrastasid veel ka meremeeste, kellel omakseid ei ole, haudu ja hauakohti, oleme neid igal aastal korrastanud. Mehed püüdsid vanas surnuaia osas, kus on palju vanu hauatähiseid viltu vajunud, jõudumööda neid püsti ajada. Sama tegime ka eelmisel aastal.”

Täna loetuimad
Taluapteek vahetab asukohta (5)
Perekondlik
Merinvest koondas 40 töötajat  (21)
Proua kui elav ajalugu
Andres Tarvis: Tagaranna on tasakaal
Vaba Rahva Laul hoiab rahvuslikkust elus  (26)
Kaalis matkatakse „Hõbevalge“ radadele
Kui kändudele tuleb elu sisse
Saaremaa on Viljandis esindatud
Kampaania „Lapsed kooli“ aitab koolitarbeid koguda
Muinsuskaitseametist toetuse taotlemise aega lühendati
Kiri tulevastele põlvedele
Muinsuskaitsjad tutvustavad linna ajalooväärtuseid
Robotlaev näitab laevanduse tulevikku
JUHTKIRI - Vabaduse võimalusest lauludes
Nädala loetavuse top 5
Muusik Rein Rannap pettus Saaremaa ehitajates (34)
Saare neiu sattus õnnetusse (5)
Noor mees sai tööõnnetuses raskelt viga (19)
Värskelt pandud teekate võeti üles  (26)
Mees võis naise riided süüdata (2)
Kommentaarid
Merinvest koondas 40 töötajat  (21)
Noor mees sai tööõnnetuses raskelt viga (19)
Vaba Rahva Laul hoiab rahvuslikkust elus  (26)
Kuressaare turuhoone lihapoest saab alati värsket kaupa (12)
Muusik Rein Rannap pettus Saaremaa ehitajates (34)
JUHTKIRI - Kolm ja üks (4)
Hoovikohvikud Orissaares uksi ei ava (6)
Ohvri tuttav: teipijad olid hoopis mulle võlgu (62)
Taluapteek vahetab asukohta (5)
Kasulikud viited
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.