[x]Sulge

16171819202122
23242526272829

Eluratas

Saaremaa noored Tartu vaimu otsimas  (12)
Autor: Tea Metsa
Reede, 08. november 2019.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Lõbusaid ja vähem lõbusaid lugusid ja meenutusi õpingute päevilt Tartus-

Oli aasta 1948. Kuressaare keskkooli (praeguse Saaremaa ühisgümnaasiumi) 30. lennu noormehed ja neiud olid äsja sooritanud 13 lõpueksamit (nn küpsuseksamit) ja pidid nüüd olema „küpsed“ iseseisvalt vastu võtma arukaid otsuseid. Seisis ees valikute tegemise aeg.

Minu koolisõpruskonnal oli tavaks tähtsamaid probleeme arutada Kuressaare lossi vallide merepoolses nurgas. Seal me põletasime pärast eksameid abimaterjale, tähistasime sünnipäevi, vestlesime, laulsime…

Väiksemas ringis avaldati vastastikuseid tundeid ja pihiti kooli- ning elusaladusi. Meri kuulas, mõistis ja vaikis.

Valisime Tartu

Seekord kuulus arutamisele probleem, kuhu minna edasi õppima. Paljud soovisidki astuda Eesti vanimasse ülikooli, et saada osa Tartu vaimust. Valikuid oli märksa vähem kui tänapäeva abiturientidel. Meie valikute repertuaari ei kuulunud Londoni, Helsingi, Pariisi ega ka mitte USA ülikoolid – nagu see praegu on töökatel ja tublidel abiturientidel võimalik.

Pidime tegema valiku peamiselt kahe linna vahel – Tallinna või Tartu. Esimene peibutas oma suhtelise läheduse ja pealinna auraga, samuti mitme kõrgkooliga, teine oma salapärase Tartu „vaimuga“, mida keegi pole oma silmaga näinud. Legende, nii usutavaid kui ka naljakaid ja lõbusaid, oli isegi Saaremaani jõudnud.

Räägiti, õigemini sosistati, et Tartu vaim kõnnib õhtuti Toomemäel. See olevat Morgensterni (professori, ülikooli raamatukogu rajaja ja esimese direktori ) vaim. Teadjad räägivad, et härra Morgenstern olevat olnud väga kena välimusega härrasmees ja kui ta õhtuti jalutamas käis, pidi tema järel kõndima toatüdruk, kes luges üles, mitu noort neidu tema mehelikku ilu märkasid.

Räägitakse, et Tartu vaimu on nähtud Tähtvere linnaosas, kus elab palju professoreid. Ka Werneri kohvik on kindel koht, kus võib kohata vaimuinimesi. Naljamehed on välja lasknud jutu, et Tartu vaim on ühe mehe – Peeter Volkonski kuuetaskus. Meie, tõsimeelsed saarlased, olime kindlad, et küllap ta on Tartu ülikoolis. Selles tahtsime ise veenduda. Paljud meist soovisid astuda Eesti vanimasse ülikooli.

Valik langes arstiteaduskonna (Selma Teesalu, Helgi Kivi, Selma Säkk, Peeter Sepp ja Marga Noogen), ajaloo-keeleteaduskonna (Armilde Smuul ja Tea Metsa) ning metsandusteaduskonna (Aleksei Paivel) kasuks. Kõik nad jõudsidki oma õpingutega Tartus lõpule.

Tartusse sõiduks kulus terve öö. Virtsust viis kitsarööpmeline rong Tallinn-Väikesse jaama, edasi Balti jaamast Pihkva rongiga Tartusse. Armilde lõbustas meid lugudega oma venna Juhan Smuuli seiklustest.

Ülikooli peahoones

Väsinutena suundusime üle Toomemäe piki Lossi tänavat Raekoja platsi, kuid ülikooli me veel ei märganud. Jõudsime Emajõe äärde. Otsustasime siin kaunis paigas veidi istuda ja nautida ilusat vaadet ning hommikutundi.

Paratamatult tabas meid unepisik. Seetõttu nägin, et Emajõe kohal olevast varahommikusest udust tõusis kaunis haldjas, kes küsis, miks me kurvad oleme. Kohkunult vastasime, et tulime Saaremaalt Tartu vaimu otsima ega tea, kust teda leida. Haldjas teatas targalt, et oletegi vaimsuse linnas, kus avati meie esimene ülikool ja teater ning kus toimus ka esimene laulupidu. Ta soovitas, et suunduksime kuue tarkusesambaga majja.

„Viie aasta pärast olete ise Tartu vaimu kandjad. Õppige, nautige kultuuri, lugege, olge avatud ja vastuvõtlikud kõigele uuele. Head õppimist!” ütles haldjas meile.

Peagi leidsime õiged kuus tarkusesammast, sisenesime Tartu ülikooli auväärsesse peahoonesse ning tundsime erilist vaimsuse aurat. Meid haaras selline tunne, nagu oleksime sisse astunud pühamusse, kus vastuvõtjateks oleksid nagu vaimuinimesed nii kaugemast kui ka lähemast minevikust. Siin kusagil võisid kõndida esimene rektor Skytte ja paljud kuulsad professorid, akadeemikud ja õppejõud. Meile hakkas silma ka peahoone kell – kõikidele tähtis kohtumispaiga tähis.

Suundusime õppeosakonda, kust saime infot eksamite kohta. Oh üllatust! Selgus, et sisseastumiseksameid on jälle õige palju. Milleks selline dubleerimine, olime imestunud. Õnneks on nüüd immatrikuleerimise metoodika muutunud, uuendused paindlikkuse suunas õigustavad end kindlasti.

Mõnest eksamist on päris lõbus mälestus jäänud. Näiteks saksa keele eksamil küsis õppejõud Kibbermann, kuuldes, et olen Saaremaalt, kas tean laulu „Ei paremat pole kuskil maal, kui suisel ajal Saaremaal“. Kuna vastasin jaatavalt, palus ta mul selle refrääni saksa keelde tõlkida. Muidugi polnud see minu tõlkes lauldav. Õppejõud püüdis seda ise kohendada ja laulda, kuid sellest ei tulnud midagi välja. Küsisin, kas ma ei võiksin laulda „Loreleid“ – “Ich weiB nicht was solf es bedeuten, das ich so traurig bin…“. See läks igati korda ning eksam oligi sooritatud.

Kes on Tartu ülikoolis õppinud, mäletab kindlasti Tiigi tänava internaati. Minu õpingute ajal ei olnud ülikoolil uusi moodsaid ühiselamuid. Eksamite ajal elasime Tiigi tänava hoones number 78. Kaks tuba olid ühendatud lahtise uksega. Voodid olid vanad ja kõikuvad ning kukkusid sageli öösel kokku. Siis oli vaja neid jälle kokku panna. Lõbusaks tegi meie elamise nn Tiigi intris veel see, et vastastoas olid õigusteaduskonna noormehed. Sanitaartingimused olid olematud – kogu koridori peale oli üks kraan, kus hommikul oli pesemise järjekord.

Suhtusime kõigesse huumoriga. Eriti naljakas oli aga vaatepilt ühes ühiselamutoas, kus ümbritsetuna lihtsatest vooditest oli keset tuba Mulgimaalt pärit Milla oma kõrge seljatoega diivanil.

Põnevust lisas ka see, et hakkas ilmuma päevakohane seinaleht, muidugi pikantses ühisruumis.

Väga suur eelis oli läheduses asuv teater Vanemuine. Siiani mäletan esimest teatrikülastust tollases vanas teatrimajas. See oli suurepärase muusikaga operett „Kõrbelaul“. Enamasti nautisin Tiigi ühiselamu läheduses oleva teatri etendusi teiselt rõdult – see oli kõige taskukohasem. Hiljem korraldas ametiühing tudengitele teatripiletite soodusmüüki oma ruumidest Ülikooli tn 16.

Täna loetuimad
Enne maestro lahkumist
Autod põrkasid kokku
Kaarma esindajad soovivad kogukonnakogu laiali saata
Kuressaare Teater lõpetab kino näitamise (1)
Vald sai jõulukingiks kaks tänavat
Saaremaa Muuseumis peitus reliikviana vaimulikurüü
Politsei hoiatab petukirjade eest
Haigla soetas uue kiirabiauto
Saaremaa põllumehed lähevad pealinna meelt avaldama
Tornimäel tunnustati siseturvalisuse vabatahtlikke
Pakend, plast, sisu
Lepaniidi mahetalu üllatab lehtkapsakrõpsudega
JõuluDuur tuleb rõõmuga
Huvitavatest päevadest Tartus
Kümme talvist hetke
Nädala loetavuse top 5
Tanklatöötaja röövlitest: üks vehkis suure noaga! (54)
Kuuel Luce erakooli õpetajal puudub kvalifikatsioon (32)
Purjus naine sõitis autoga kraavi (1)
Monika Sarapuu lahkub vallavalitsusest (13)
Eesti timukkond tunneb end kindla ja tugevana... (9)
Kommentaarid
Kuressaare Teater lõpetab kino näitamise (1)
Tanklatöötaja röövlitest: üks vehkis suure noaga! (54)
Mis toimub Eesti tipus? (5)
Ringkonnakohus mõistis Rannaaugu sadama ehitaja petmises süüdi (3)
Annetamistalgutel toetati enim Saaremaa lemmikloomade turvakodu (3)
Ilmatark: suve soojem osa on läbi (21)
Romukampaania laineid ei löönud (8)
Kalastuskaartide taotlemine kolib üha enam internetti (1)
Rein Kirst: hoogustada tuleks metsanduse arengut (15)
Eesti timukkond tunneb end kindla ja tugevana... (9)
Kasulikud viited
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.