Autor:
Gunnar UsinEsmaspäev, 29. aprill 2019.
Loe kommentaare |
KommenteeriSaaremaalt pärit rallipiloot Ott Tänak maadles läinud nädalavahetusel Argentiinas toimunud 2019. aasta autoralli MM-i viiendal etapil mitmesuguste tehniliste probleemidega, mis tema Toyota Yarist kimbutasid. Nii oli ta laupäeva õhtul sunnitud auto akuprobleemide tõttu koguni raja äärde jätma.Lõuna-Ameerikasse kolinud autoralli MM-sari sai eelmisel nädalal jätku Argentina kruusateedel, misjärel kahe nädala pärast siirdutakse üle Andide mäekuru naaberriiki Tšiilisse. Nelja sõidetud etapi järel alustas Argentiinas liidrina belglane Thierry Neuville (Hyundai), kelle kontos oli 82 punkti. Talle hingasid kuklasse valitsev maailmameister prantslane Sebastien Ogier (Citröen) 80 silmaga ja meie Ott Tänak (Toyota) 77 punktiga.
Mõistagi läks Tänak Argentiinasse oma mullust võitu kaitsma. Seda ütles ta enne etappi ka selgelt välja, kuid tunnistas, et eelmise aasta võit ei anna talle teistega võrreldes vähimatki eelist.
“See on uus ralli ja igaüks alustab nullist. Tänavune võidukihutamine on võib-olla rohkem loterii, kui ta varem olnud,” viitas Tänak Delfi Sport vahendusel rohkest vihmast rikutud teeoludele.
“Ainsana võtame mullusest kaasa teadmise, et heade teeolude korral on Toyota kiire,” lisas Tänak.
Reedel sõideti mudarallit
Aga teeolud olid Argentiinas kõike muud kui head. Nimelt avanesid kolmapäeval ralli toimumispaigas taevaluugid ja mahasadanud paduvihm muutis teed kohati läbimatuks. Mitmel teelõigul oli kruus täielikult ära uhutud ja teepinnalt vaatsid vastu vaid kaljud ja kivid. Toyota meeskonna ilmaennustaja Hannes Tõnisson tegi kohapeal käepäraste vahenditega mõõtmisi ja teatas hiljem, et vähem kui ööpäevaga sadas alla umbes 10% Eesti keskmisest aastakogusest.
Neljapäeva õhtul sõidetud lühikesel, vähem kui kahe kilomeetri pikkusel publikukatsel, kõigist kiireim olla ja võttis 1,6 sekundiga Sébastien Ogier' ees sisse ralli üldliidri koha.
Kuna aga oli mitu päeva järjest sadanud, sai reedese märksõnaks “muda” ja teeolud olid üsna ettearvamatud. Ralli korraldajad andsid juba neljapäeval peale esimest katset teada, et mudast lagunenud teede tõttu on kolmas katse ära jäetud.
Murdus veovõll
Ometi suutis Tänak reedesel esimesel pikal katsel (16,65 km) teist aega näidata, jäädes ühe sekundiga maha vaid meeskonnakaaslasest Kris Meeke’ist.
Neljandal katsel kaotas Tänak katse võitnud Neuville'ile küll 10 sekundit, kuid jäi siiski üldarvestuses esikolmikusse.
Viiendaks katseks olnud suhteliselt pikal publikukatsel kaotas Tänak taas pisut aega ning langes koos Ogier'ga kolmandat-neljandat kohta jagama. Lõunapausi ajaks jäi Tänak ralli liidrist Kris Meeke'ist maha 6,6 sekundiga. Pausi järel jätkas Tänak võimsalt – ta võitis nii 6. kui 7. katse ning tõusis kindlalt tagasi ralli liidrikohale.
Viimase katse lõpus hakkas Tänaku sõidujoon tavapärasest erinema ja selle põhjuseks oli Yarise murdunud veovõll, mistõttu sai jätkata üksnes tagasillaveoga. Murdunud veovõlli tõttu tegi Tänak ka spinni, kaotas aega ja langes seetõttu liidrikohalt kolmandaks. Juhtis Neuville, Ogier kaotas 11,9 ja Tänak 13,4 sekundit.
Probleemid veeventiili ja akuga
Laupäeval sõideti seitse katset ja kohe sai selgeks, et tagantpoolt tulijatel oli teiste ees kerge eelis ning kiiremad ajad sõitsid välja just esikolmikumehed. Tänak asus tõsisele rünnakule just 11. katsel, kus ta edestas Neuville’i 6,1 sekundiga ja vähendas vahe 5,2 sekundi peale. Teised jäid juba kaugemale ja võis arvata, et esikohaheitlus hakkab toimuma just Tänaku ja Neuville’i vahel. Liiati kaotas 11. katsel Sébastien Ogier roolivõimu, mistõttu langes üldarvestuses Kris Meeke'i (+43,5) seljataha neljandaks.
Roolivõimu puudumise tõttu kaotas Ogier aega ka viimasel lõunapausieelsel katsel ning pudenes seetõttu kuuendale kohale (+1.10,5). Lõunapausi ajaks oli Neuville'i edu Tänaku ees 6,4 sekundit.
Lõunapausi järel ei suutnud Tänak enam sama hoogsalt jätkata. Ta kaotas 13,92-kilomeetrisel 13. kiiruskatsel Sébastien Ogier'le 7,2 sekundit ning lasi ka Thierry Neuville'i endast kaugemale.
Toyota spordidirektor Kaj Lindström selgitas hiljem, et Tänaku ajakaotuse põhjus oli veeventiilis, mis suleb veetakistustest läbi sõites õhuklapid, et vesi ei pääseks mootorisse. Paraku ventiil ei avanenud pärast veetakistust piisavalt, õhku ei tulnud vajalikul määral peale ning nii vähenes auto võimsus.
Tõeline katastroof tabas Tänakut aga 14. katsel, kui ta pidi ühel hetkel ootamatult teelt ära pöörama ning katkestama. Sealjuures jäi nende auto seisma mägede vahel, kus telefonilevi oli puudulik ning ühendust meestega ei suutnud tiim tükk aega saada. Toyota meeskond teatas hiljem, et tegu oli akumulaatori rikkega.
Punktikatsel viies aeg
Nii lisati Tänakule laupäevase kahe viimase katse eest lõpuajale kokku 14 minutit ja enne viimast võistluspäeva leidsime Tänaku 9. realt, kaotusega Neuville’le 14.04,3.
“Tegime hommikul hea alguse,” kirjeldas Tänak laupäevast võistluspäeva Toyota Gazoo Racing kodulehe vahendusel. “Teed olid reedesest päevast erinevad: siledad ja kohati väga kiired. Olid ka mõned libedad kohad, kus pidamisega oli keeruline. Lootsime pärastlõunal kõvasti suruda, aga kohe esimesel katsel saime aru, et meil on probleem, sest akupinge läks alla. Pärastlõunasel teisel katsel olime sunnitud katkestama. Muidugi on see pettumus. Sellise sõiduga, ma usun, oleme suutelised võitma iga ralli, kuid meil on veel tööd teha. Võitleme edasi, ees on pikk hooaeg."
Eile jätkasid Tänak ja Järveoja Argentiina MM-rallit Rally2 süsteemis. Kavas oli kolm kiiruskatset. Esimesel neist sõitis Tänak välja viienda ja teisel kuuenda aja ja jätkas endiselt üheksandal positsioonil.
Punktikatsel ei suutnud ta viiendast ajast enamat ja pidi leppima ühe MM-punktiga. Ometi suutis ta edestada WRC2 arvestuses sõitvat norralast Mads Östbergi ja kerkis üldarvestuses kaheksandaks, selle eest neli punkti lisaks.
* * *
Katsevõit 27 rallil järjest
Neljapäeval Argentiina ralli esimese kiiruskatse võitnud Ott Tänak on juba kahe hooaja jagu järjest toimunud rallidel vähemalt ühe kiiruskatse võitnud. Tema seeria on veninud nüüdseks juba 27 ralli pikkuseks, kirjtab Delfi Sport.
Viimati jäi Tänak katsevõiduta 2017. aastal Korsika rallil, kuid sealtpeale on ta igal MM-etapil vähemalt ühe katse võitnud. Aktiivsetest analoogsetest seeriatest on Tänaku oma konkurentsitult parim ning selles arvestuses on Tänak tõusuteel ka kõigi aegade arvestuses.
Nimelt on esimesel kohal Sébastien Ogier, kes suutis alates 2013. aasta Monte Carlo rallist kuni 2017. aasta Monte Carloni võita vähemalt ühe kiiruskatse 53 järjestikusel MM-rallil. Sébastien Loebi parimaks seeriaks on 37 rallit (Monte Carlo 2007 – Sardiinia 2009). Thierry Neuville'iga (Korsika 2016 – Mehhiko 2018) on Tänak nüüd ühel pulgal.