Kingime maski Meie Maa tellijale
[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Laupäev, 23. jaanuar 2021  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Arhiiv
eelmine kuu
jaanuar 2021
järgmine kuu
E T K N R L P
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031




Arvamus

Auto ostmine või rentimine – kumb on kasulikum? (1)
Autor: Martin Ilves, Coop Panga autokaubamaja eestvedaja
Esmaspäev, 23. november 2020.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Eestlane on autorahvas, selles pole kahtlust. Maanteeametis on arvel üle 800 000 sõiduki. See teeb ühe elaniku kohta 0,6 sõidukit ja näitab, et keskmises Eesti peres on vähemalt üks auto.

Kas auto omamine tasub aga alati ära või oleks väiksema läbisõidu puhul mõttekam kaaluda alternatiivseid lahendusi? Hoolimata kasutamise sagedusest ja intensiivsusest, toob sõiduki omamine kaasa mitmed püsikulud: liisingu kuumakse, kindlustus, hooldus, tarvikud ja remondikulu.

Auto omamise kogukulu võib ulatuda aastas tuhandete eurodeni. Kas pelgalt autoomamise rõõm on seda väärt? Kui elatakse linnas ja aastane läbisõit jääb alla 10 000 kilomeetri, on mõistlik kulubaas läbi arvutada ja küsida endalt, kas sageli maja ees seisva auto omamine on mõttekas või tasuks väheste sõitude puhul kaaluda muid alternatiive.

Takso, Bolt või CityBee

Juba Aristoteles ütles, et rikkus seisneb kasutamises, mitte õiguses omada. Eesti turul on mitmeid kvaliteetseid taksofirmasid ja alternatiivseid teenusepakkujaid nagu Bolt, kes pakuvad lisaks sõiduteenusele ka lühemateks sõitudeks mõeldud elektritõukerattaid. Sõiduteenuse kasutamise teeb mugavaks see, et sõitjal pole autojuhtimise vastutust ega ka muret parkimiskoha leidmise pärast. Kui sõidud on lühikesed ja töö tõttu on vajadus parkida Tallinna kesklinnas, siis on Boltiga sõita ka soodsam kui isikliku autoga ja parkimise eest tasuda. Mugavust saab aga mõõta mitmeti. Takso- või sõidujagamisteenuse puhul tuleb alati arvestada ooteajaga.

On siis odavam osta või liisida?

Autode kvaliteet pole sageli sama mis oma auto puhul ning viiruste perioodil on oma sõidukis lihtsam distantsi hoida. Auto annab võimaluse olla sõltumatu. Kui endal autot pole, aga ise rooli keerata tahaks ja igapäevaselt tuleb teha mitu olulist sõitu, siis pakub lahendust Citybee, kust saab lisaks sõiduautodele rentida ka näiteks kaubikuid suuremate asjade transportimiseks.

Autot võetakse sageli ka kui armastatud pereliiget, mis pakub nii silmailu kui ka sõidurõõmu. Sõiduk pole mitte ainult praktiline vahend saamaks punktist A punkti B – inimesed võivad tunda oma autoga ka emotsionaalset sidet. Viimasel juhul on auto midagi enamat kui lihtsat tarbeese, sõiduk. Tarbetu on hinnata, kelle suhtumine autosse on õige või parem. Inimeste võimalused ja soovid on erinevad ja igaühel on õigus otsustada, kuidas ta teemale läheneb.

Kui otsus auto soetamiseks on tehtud, tuleb valida, kas auto ostetakse kohe välja või võetakse liisingusse. Liisingusse saab võtta autosid, mille hind algab 5000 eurost. Keskmine liisinguga finantseeritav summa jääb vahemikku 15-20 000 eurot. Auto- või väikelaenu võetakse auto ostmiseks tavaliselt siis, kui on soov soetada vanem ja madalama hinnaga auto – laenuga ostetud sõidukite hind jääb üldjuhul alla 10 000 euro. Laenu intressimäär on kõrgem kui liisingul, kuid laenu puhul saab vältida kaskokindlustuse kulu, kui auto omanik ei pea sellist kindlustuskaitset vajalikuks. Kui registripandi nõue puudub, saab laenuga ostetud auto omanik oma sõiduki soovi korral maha müüa.

Liisinguintressid on madalamad ja võrdse finantseerimissumma puhul on liisingu kuumakse laenukuumaksest väiksem. Liising pakub kasutajale paindlikkust ning ka kindlustunnet, sest liisingusse võetakse üldjuhul uuemad autod, mis ei vaja nii sageli remonti. 10 000-eurose autolaenu ja 18 500-eurose liisingu kuumaksed on võrdsed.

See tähendab, et uue sõiduki liisimise kuupõhine tervikkulu võib olla võrdne kasutatud sõiduki soetamiseks võetud laenukuluga.

Siinkohal võivad paljud jõuda järeldusele – milleks võtta endale kasutatud autoga kaasnevaid riske, kui sama raha eest saab liisida kaks korda kallima uuema sõiduki.

Populaarsust kogub autorent

Kui eelistad finantskohustust mitte võtta ning soovid vajadusel sõiduki minimaalsete kuludega tagastada, siis on heaks lahenduseks autorent. Rentimise kuupõhine kulu on küll kõrgem kui liisingmakse, kuid see sisaldab juba ka kindlustust ja hooldust. Seega sobib autorent hästi neile, kes soovivad autot lühema perioodi vältel kui liisinguperiood võimaldab.

Autorent on juba aastaid tuttav Eesti ettevõtetele, kuid leiab üha enam ka eraisikute poolehoidu ja ilmselt on vaid aja küsimus, millal see igapäevaseks mugavustooteks muutub. Kas linnade autostumine kasvab või kahaneb, sõltub sellest, millises suunas ühiskond tervikuna liigub ning milliseks kujuneb linnatransport ja üle-eestiline teedetaristu.

Rolli mängib ka jagamismajanduse areng ning alternatiivsed kütused koos tehnoloogia arenguga. Tõenäoliselt jääb aga ka tulevikus igasse Eesti perre vähemalt üks auto, sest praktilise väärtuse kõrval võimaldab auto omamine ka vabadust, mugavust ja positiivseid emotsioone.

Täna loetuimad
Keskerakond jääb Saaremaa koordinaatorita (13)
Koerad puresid inimest (1)
Perekondlik (1)
Andres Põdra: oluline, et kogukonnatunne ei kaoks (1)
Poole sajandi vanune Regula jätkab meresõite (2)
Vald tahab kehtestada ülesaaremaalise reklaamimaksu (12)
Vastulause artiklile „Kalurid pole riigi otsustega rahul“ (11)
Lugu Saaremaa piimatoodete maine ühest kujundajast (5)
Paarisuhtest ja riigist (7)
Saaremaa valla elanike arv püsib muutumatuna (5)
Ruhnu lennuki jaoks valmis angaar (5)
Jäävihm ja tuisk tõid elektrikatkestusi  (1)
UUS! Reisijad saavad praamidel toidu kontaktivabalt ette tellida
Lummavatel lumistel loodusradadel (2)
JUHTKIRI - Reipalt edasi, Regula! (4)
Nädala loetavuse top 5
„Suure Tõllu” raamat sobib igas vanuses lugejale
In memoriam VAHUR TÕNISSOO (24.04.1964 – 17.01.2021)
Praamid võivad minna ristkasutusse (7)
Raivo Aeg võtab aja maha (17)
Viikingipealik võis otsa leida Saaremaal (5)
Kommentaarid
Lugu Saaremaa piimatoodete maine ühest kujundajast (5)
Keskerakond jääb Saaremaa koordinaatorita (13)
Paarisuhtest ja riigist (7)
Eesti linnad jalgsi läbiv mees jõuab veebruaris Kuressaarde (8)
Vald tahab kehtestada ülesaaremaalise reklaamimaksu (12)
Kirikuteated (7)
Andres Põdra: oluline, et kogukonnatunne ei kaoks (1)
Poole sajandi vanune Regula jätkab meresõite (2)
Ruhnu lennuki jaoks valmis angaar (5)
Vastulause artiklile „Kalurid pole riigi otsustega rahul“ (11)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2021. Kõik õigused kaitstud