Kingime maski Meie Maa tellijale
[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Laupäev, 06. märts 2021  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Arhiiv
eelmine kuu
märts 2021
järgmine kuu
E T K N R L P
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031




Arvamus

Millal ja milleks on vaja teedele keskpiiret? (7)
Autor: Ain Kendra, Teedeinsener, accelerista.com
Esmaspäev, 17. veebruar 2020.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Rootsi eksperdid on leidnud analüüsides pikemat statistilist aegrida, et liiklussagedustel üle 3500 auto ööpäevas on rohkem kui pool liiklusavariidest seotud vastassuunavööndisse sattumisega.

Loogiliselt on sellised avariid ka kõige traagilisemate tagajärgedega, sest kohtuvate sõidukite kineetilised energiad liituvad.

Keskpiire välistab lisaks vastassuunavööndis liikuva sõidukiga kokkupuutumisele ka vastassuunas teelt väljasõidud,  mis tihtipeale on katsed ebaõnnestunud möödasõitu päästa, ja harvem üheautoavariidena seotud juhtimisvigadega või ootamatu terviserikkega.

Näiteks Tallinnas Pirita teel juhtunud raske avarii, kus Subaru Outback vastassuunavööndis sõitnud Nissan Juke’ga laupkokkupõrkesse sattus, on üks näide sellest, kui hullu lõpuga säärane juhtum olla võib ja miks ei saa sellisel juhul loota auto juhiabidele. Pirita teel on radade vahel lai haljasriba.
Millal on vaja lisarada?

Sõiduradade vaheline keskpiire on esimene lahendus väiksema liiklussageduse puhul.

Kui autosid liigub rohkem peab mõtlema mitmerajalise tee ehitamisele.
Millisel juhul lisarada vaja on? Seda saab muidugi hinnata lihtsalt aasta keskmise liiklussageduse järgi, kuid tihti sellest ei piisa.

Nimelt liiklus ei jagune ühtlaselt igas lõikes – puhkuste periood suvel vs ülejäänud aasta (puhkepiirkondades), reede ja pühapäev (näiteks suvekodu vs tavaelupaik) aga ka hommikune ja õhtune tipptund on täiesti erineva sagedusega.

Sellepärast kasutatakse tee ristlõike dimensioneerimisel mõistet “30. tipptund”, kus konkreetne ristlõige peab liikluse läbi laskma ja “200. tipptund”, kus peab olema tagatud ka nõutud teenindustase.

Seega, uue tee puhul kahekümnendal aastal võib tee ehk ristmik umbe joosta 29 tunni jooksul, 30-s tund peab, kuigi aeglaselt, aga liikluse läbi laskma – ning 200-s tund mida võiks võrrelda näiteks tavalise tööpäevaõhtuga, peab olema läbitav normaalkiirusega.

Et sõiduraja läbilaskevõime on igas mõttes piiratud ja ka mõõdetav, siis fikseeritakse ka need tipptunni liiklustasemed millest tulenebki vajadus lisaradade rajamisele.

See tipptunniarvestus on oluline just siis, kui reaalne liikluse jagunemine on teravalt erinev, paraku on see eriti linnade ja töökohtade läheduses.
Mida kaugemale linnast, seda ühtlasem on liiklus ööpäevaringselt ja arvestusaluseks saab olla ööpäevaliiklus.

Paraku on täna kehtivas normitekstis sees vaid ööpäevaliikluse kaudu ristlõike määramine – kuni 2012. aastani oli ka tipptunni arvestus, ja selle asemel, et korrigeerida ajale jalgu jäänud väärtused, visati laps koos pesuveega välja.

Loomulikult on kõik see arvestus ajutine – keskpiire on vajalik vaid seni kuni arvutid ei ole autojuhtimist täielikult enda kanda võtnud ehk teedele tulnud isejuhtivad sõidukid. Sinnani on aga veel vähemalt kümnendi jagu aega.

Täna loetuimad
Saaremaale lisandus 50 ja Muhusse 3 koroonasse nakatunut  (6)
Jalgrattur sai liiklusõnnetuses vigastada (3)
Nädala loetavuse top 5
Maskita postitöötaja trügis tuppa  (12)
Politseijaoskonnas on kümme nakatunut töötajat (20)
Naine sõitis Mändjalas kraavi (8)
Koroona lööb negatiivseid rekordeid (49)
Edward Laane: meil on ees rasked nädalad  (14)
Kommentaarid
Tiiu Arost saab Riigikogu liige  (10)
Saaremaale lisandus 50 ja Muhusse 3 koroonasse nakatunut  (6)
Kauplused suhtuvad maskikandmise kontrolli erinevalt (13)
Politseijaoskonnas on kümme nakatunut töötajat (20)
Saaremaa huvikoolid märtsi eest õppetasu ei küsi (6)
JUHTKIRI - Sa ei taha ju, et sinu pärast (7)
Maakonna tantsupidu laieneb üle saare, laulupidu lükkub edasi  (6)
Jalgrattur sai liiklusõnnetuses vigastada (3)
Harry Raudvere asutab Põliseestlaste Rahvaerakonda (104)
Ettevaatust! Seitse soovitust, enne kui istud jalgratta selga (2)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2021. Kõik õigused kaitstud