[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Esmaspäev, 01. juuni 2020  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
juuni 2020
järgmine kuu
E T K N R L P
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930




Arvamus

Hüüdja häälest raudteel (12)
Autor: Kaupo Vipp
Laupäev, 21. detsember 2019.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Eesti kultuuri-, teadus- ja haridustegelased edastasid sel nädalal valitsusele ja riigikogule juba neljanda pöördumise, juhtimaks tähelepanu Rail Balticuga seotud probleemidele. Kui esimesele kirjale koguti sümboolselt 101 allkirja, siis viimases soovis osaleda juba üle viiesaja inimese.

MTÜ Avalikult Rail Balticust ümber on toetajaist kujunenud suur, sisuliselt juba rahvaliikumise mõõtu võrgustik, kus osalevad muuhulgas näiteks Eesti Rooma Klubi, Eesti Looduskaitse Selts, Eesti Geograafia Selts, suurem osa Eesti loomeliitude liikmeskonnast, Eesti ülikoolide professorkonnast ja õppejõududest jne.

See võrgustik ei vastandu parema raudteeühenduse kavandamisele. Pigem vastupidi, püütakse juhtida otsustajate tähelepanu sellele, et Eesti vajab parimat võimalikku ja samas riigi majandusele jõukohast raudteevõrku. Aga Eestile on selgelt üle jõu käiv ning majanduslikult täiesti mõttetu praegu kavandatav Rail Balticu variant – Tallinnast nn joonlauatrassina üle Pärnu. Pealegi suubuks see praeguse seisuga kuskil Leedu-Poola piiril asuvasse sohu.

Taolise trassi rajamine lõhub ja laastab ennenägematul määral Eesti ökoloogilisi ja sotsiaalseid struktuure ning lisaks muudab raudteeühenduse mõttes tupiklinnaks Tartu.

Ainuüksi taolise trassi muldkeha ehitus nõuab hiigelmahus kruusa kaevandamist, kahjustades rohkete kaevanduskohtade ja trassi enese ümbruses inimeste elutingimusi, rikkudes põhjavee režiimid, paisates segi väljakujunenud majandustingimused, lõhkudes metsloomade asurkonnad jne.

Looduse mõjutamise mõõtkavast annab aimu trassi lõikamine läbi rabade, kus tuleks turvas kohati asendada kolmekordse maja kõrguse ja 70 meetri laiuse kruusavalliga. Seda kõike ajal, mil suuname riigina hiigelsummasid raba- ja soomaastike taastamisele!

Kaose hinnaga loodav hiidprojekt valmiks küll suuremas osas EL-i rahaga, kuid tekitaks pärast valmimist Eestile raske majanduskoormuse ülalpidamiskulude näol. Keegi pole siiani suutnud näidata, kust peaksid ilmuma hiidtrassi jooksvat tasuvust kindlustavad tohutud reisijate- ja kaubavood. Muude põhjenduste puudumisel on asutud viitama raudtee riigikaitselisele otstarbele. Kuid sedagi põhjendust on niivõrd lihtsalt rivist välja viidava rajatise puhul raske võtta tõsisemalt kui juttu moodsatest soomusrongidest.

Joonlauatrassiga seonduva asjaajamise taustaks on algusest peale olnud kohalike elanike arvamusest üle rullimine, igasuguse teabe salastamine, vigadele osutajate blokeerimine pressis ning üsna räigeid võtteid kasutav, suure eelarvega PR-kampaania. Nördinud Valdur Mikita on sellega seoses kirjutanud: „Oma riiki tõeliselt armastades peab inimene samal ajal justkui võitlema sellesama riigi vastu. Oma maa ja metsa eest välja astuvaid inimesi nimetatakse Kremli sabarakkudeks, mis pole mitte ainult erakordselt ülbe, vaid millesse on peidetud ka varjatud ähvardus. Selline higist leemendav, euro-steroide täis pumbatud riigimuskel raksab sisse omaenda aknasse ja rahvas näeb kohkumusega, et see, mis kunagi oli meie oma riik, on paksude kardinate varjus muteerunud tülgastavaks koloniaalvõimuks.“

Joonlauatrassi visa pealesurumise põhjusena on väga raske näha muid motiive, kui võimalikult suurte rahavoogude sidumine uue trassi ehitusperioodiks. Hoolimata sellest, et tulevikus peavad meie lapsed tühjalt seisvat monstrumi ülal hoidma maksuraha arvelt, mida tuleks hoopis rahva heaoluks kasutada.

Euroraha eest ehitatud megaprojekte on kasutult lagunemas juba paljudes Euroopa riikides. Samas on ikka veel võimalus teostada sama raudteeühendus palju säästlikumalt ning ilma Eesti elukeskkonda ja majandust lõhkumata. Selle tarbeks saaks arendada juba olemasolevat lõunasuunalist trassikoridori, kaasajastades Tallinn-Tartu-Riia ühenduse. Peale muude plusside omaks see trass veidigi perspektiivi kaupade ja reisijate veoks.

Niikuinii ei suuda põhjast Kesk-Euroopasse viiv raudtee mingitel tingimustel võistelda Läänemere laevandusega kaubavedudel ega lennuliinidega reisijateveol. Seda tõestavad mitte ainult majanduslikud eelarvestused, vaid ka Rootsi reaalne kogemus. Ametnikkond ning rahva valitud esindajad peavad tõsiasjadele silmad avama. Isikliku eksimuse tunnistamine on nii eksinuile kui rahvale kergem kui elu jõuga läbi surutud eksituse tulemustega. Sellest lähtub ka siiani viimane hüüdjate hääl, varasemaid pikki tekste lühidalt kokku võttev 500 avalik kiri riigikogule ja vabariigi valitsusele:

„Eestile kahjulik Rail Balticu projekt on mõistlik peatada. Vältimaks korvamatut kahju loodusele ja majandusele, on taristu arendamisel arukas kasutada olemasolevaid raudteekoridore, nagu on korduvalt nõudnud ka avalikud kirjad ja erinevad ühiskondlikud organisatsioonid.“


Täna loetuimad
Pöide kandi rahvas pole uute pakendikonteineritega rahul (7)
Vasakpööre ja möödasõit lõppesid avariiga (6)
Tänavafestival kutsus Kuressaarde sisse sõitma (21)
Käibemaksu ei tasunud ligi 14% Saaremaa ettevõtetest  (3)
Inspektsioon: Sokujahile minnes olgu dokumendid korras
Tutvustatakse ühisveevärgi ja -kanalisatsiooni eelnõud
Eesti piirid avanesid Euroopa riikidest saabujaile
JUHTKIRI - Kohanemine uue normaalsusega (2)
Koroonaosakond jätkab ravivalmisolekus (3)
Siim Sooäär tegi kuldse duubli
Asju, millega oma kogukonnas tegeleda
Täna algab suplushooaeg
Viikingid näitasid Narva vastu sisu
Organic Estonia ja mahemajandav Eesti
Juulis toimub MM-etapi asemel Enduro GP Estonia
Nädala loetavuse top 5
Pöide kandi rahvas pole uute pakendikonteineritega rahul (7)
Vasakpööre ja möödasõit lõppesid avariiga (6)
Tänavafestival kutsus Kuressaarde sisse sõitma (21)
Käibemaksu ei tasunud ligi 14% Saaremaa ettevõtetest  (3)
Inspektsioon: Sokujahile minnes olgu dokumendid korras
Kommentaarid
Koroonaosakond jätkab ravivalmisolekus (3)
Tiiu Aro: Edward Laane tunnustamiseks on teisi võimalusi (36)
Pöide kandi rahvas pole uute pakendikonteineritega rahul (7)
Tänavafestival kutsus Kuressaarde sisse sõitma (21)
JUHTKIRI - Kohanemine uue normaalsusega (2)
Reformierakond kesklinna liikluseks sulgemise eelnõu tagasi ei võta (76)
Vasakpööre ja möödasõit lõppesid avariiga (6)
Käibemaksu ei tasunud ligi 14% Saaremaa ettevõtetest  (3)
Sõrves päästeti võrku kinni jäänud hüljes (5)
1. juunist on Saaremaal Kaarma, Kärla ja Lümanda kogukond (17)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2020. Kõik õigused kaitstud