[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Esmaspäev, 24. veebruar 2020  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
veebruar 2020
järgmine kuu
E T K N R L P
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
242526272829




Arvamus

Kelle asi on rahvastikutaaste ehk Kes mille eest vastutab? (2)
Autor: Jaak Uibu, riigikogu XIII koosseisu Eesti rahvastiku toetusrühma konsultant
Reede, 21. juuni 2019.

Loe kommentaare | Kommenteeri

1. juulil täitub 20 aastat, kui Toompea Haridusseminar (THS) avaldas oma seisukohad Eesti elu sõlmküsimustes, mis hõlmavad ka rahvastikku. THS on hoidnud alal minister Andra Veidemanni ettepaneku valitsuse ettekandest 1998. aastast – „Täpsustada ministeeriumide ja ametkondade põhimäärustes nende ülesanded ja vastutus rahvastikupoliitika teostamisel“.

Neli aastat tagasi taotlesime rahvastikuministri ameti taastamist, mis nüüd on õnnestunud. Hoolimata valitsuste praktikast rakendada sündimuse suurendamiseks mitmesuguseid materiaalseid toetusi, ei ole need viinud sündimustrendi muutvate tulemusteni.

Osavõtjad töökoosolekul 13. juunil 2019 riigikogus: Ilvi Cannon, Tarmo Kõuts (puudus), Rein Einasto, Arvo Junti, Jüri Kaljuvee, Helmen Kütt (puudus), Ando Leps, Dan Lõhmus (sotsiaalministri nõunik, kutsutud), Ivar Raig, Henn Põlluaas (kutsutud), Arvo Sirendi, Riina Solman (kutsutud), Randar Tasmuth, Jaak Uibu, Aivo Vaske (rahvastikuministri nõunik, kutsutud), Andra Veidemann (puudus), Ülo Vooglaid (puudus).

Seminari eesmärk oli luua ettekujutus abstraheeritud kujul, mille eest miski institutsioon rahvastikutaastes vastutab. Riigikantselei vastuskiri omistas vastutuse rahvastikuministrile, mis pole väga otstarbekas, sest sündimuskäitumist mõjutavad majandus (juhib majandus- ja kommunikatsiooniministeerium), turvalisus (see on eeskätt välis- ja siseministeeriumi haldusalas), haridus (haridus- ja teadusministeeriumi haldusala) jne.

Enne seminari diskuteeriti Toompea Haridusseminari liikmeskonna hulgas antud teemal meilide teel, nii et kogunes 17 lk seminari materjali. Teema kohta avaldati ajakirjanduses (Pealinn, Pärnu Postimees, Objektiiv, Estonian World Review, Meie Maa jt, kuid Postimees ei avaldanud, vaatamata oma afišeeritud pealkirja-alusele lööklausele) artiklid koos küsimustega, millele küsiti lugejate arvamusi. Neid saabus viisteist. Paluti selgitada:

I Kas küsimus on õigesti püstitatud? II Kes peaks küsimusele vastuse andma – riigikogu? Valitsus? Justiitsministeerium? Rahvastikuminister? Sotsiaalministeerium? TÜ õigusteaduskond? Õiguskantsler? Ehk veel keegi? III Vastuse variandid: 1. On kogu rahva asi. 2. On riigi asi. 3. On rahvastikuministri ja siseministeeriumi asi. 4. On sotsiaalministeeriumi ja sotsiaalministri asi. 5. On riigikogu asi. 6. On presidendi asi. 7. On valitsuse asi. 8. On omavalitsuste asi. 9. On generatiivses eas inimeste asi. 10. On 1–9 asi, igaühel oma roll ja vastutus, mida on vaja määratleda (sätestada?). 11. On ettevõtluse asi. 12. On nii raske määratleda, et ärme puutumegi, laseme endist viisi edasi. IV Mis peaks järgnema, kui otsus – kelle asi – on langetatud?

Seisukohtade kujunemine

Esimese küsimuse osas diskussiooni ei kujunenud – teema püstitus on õigustatud. Valitsus- ja omavalitsusasutustes puudub vajalik oskuspädevus rahvastikutaaste osas, see raskendab sellekohast koostööd. Niigi on koostöö ministeeriumide vahel nõrk, sellele juhtisid OECD eksperdid tähelepanu juba aastaid tagasi. Kui rahvastikuministri ametikoht oli täidetud, siis loodeti tema peale ja hilisematel aastatel jälle sotsiaalministeeriumi peale, kuid ülejäänud institutsioonid vastutust rahvastikutaastes ei tunnistanud ja tegutsesid sageli rahvastikutaaste vajaduste vastaselt.

Arvestades institutsioonide vastuseisu vastutusele oli ettepanek piirduda teemaga „Kelle asi on rahvastikutaaste?“, kuid sisulisem on see siduda vastutusega: „Kelle asi on rahvastikutaaste ehk kes mille eest vastutab?“. Leiti, et vaimse keskkonna kujundamisega peaks rohkem tegelema kultuuriministeerium ja Eesti Kirikute Nõukogu ning Tartu ülikool.

Teine küsimus – kes peaks vastuse andma? – ka vaidlusi ei põhjustanud. Oldi veendunud, et seminar mingite rakendusliku tähendusega seisukohtadele jõuab ja leiti, et need tuleks edastada riigikogule ja valitsusele.

Kolmas küsimus – valida kaheteistkümnest variandist õiged ja välistada need, kelle asi ei ole rahvastikutaaste, pälvis suhtumise – laseme endist viisi edasi – välistamise. Loomulikult on rahvastikutaaste kogu rahva ja riigi asi, sest sündimuse kahanemise teatud hetkest alates ei suuda rahvus ennast enam taastoota ja riiki hoida. Peetakse loomulikuks, et vastutavad riigikogu, valitsus, rahvastikuminister ja sotsiaalminister, kuid kas nad on oma tegevuses ka prioritiseerinud vananeva rahva vajadused? Kindlasti mitte, sest alles 2016. aastal nõustuti riigikogus vastu tahtmist demograafilist olukorda Eestis hindama rahvastikukriisina.

Teades, kuidas president Konstantin Päts ja peaminister Kaarel Eenpalu muretsesid omal ajal demograafilise olukorra pärast ja otsisid sellest väljapääsu, ei saa viimaste presidentide Toomas Hendrik Ilvese ja eriti Kersti Kaljulaidi üsna ükskõikset positsiooni õigustada, vaid neilt oodati ja oodatakse tegusid rahvastikutaaste nimel. Niisiis on rahvastikutaaste ka Eesti Vabariigi presidendi asi, mis võib talle tulla üllatusena, kuid eeskujud on olemas.

Kas rahvastikutaaste on omavalitsuste asi? Tuleb tõdeda, et enamik omavalitsusi seda enda asjaks ja vastutuseks ei pea. Selle selgitas aastail 2018/19 teostatud uuring ettepanekuga moodustada omavalitsuste volikogudes rahvastikutaaste komisjonid. Arvatakse, et sellega peaks tegelema riik. Aga kasutada saab volikogu liikmete isiklikku kogemust, eksperte ja kirjandusallikaid. Ekspertidena saaks rakendada kogenud ametnikke, õpetajaid, pensionäre jt. Ka töö ise õpetab, kuid rahvastikutaaste korral vajavad komisjoni liikmed täiendõpet vähemalt demograafia, ühiskonnateaduste ja poliitika alal.

Tuleb selgitada oma piirkonnas generatiivses eas inimeste arv, sellesse ikka jõudvate isikute arv, nende plaanid ja probleemid.

Kuidas me küll rahvastikutaaste eest vastutavaid institutsioone ei otsiks ja leiaks, otsustavaks lüliks jäävad ikka generatiivses eas olevad inimesed. Andrea Dee (2000) järgi sündimus kui rahvastikutaaste põhitegur on maailma kõige avalikum eraasi. Seega korraga nii avalik kui eraasi. Siit johtubki, et kui tahame rahvana püsima jääda, peavad riiklikud ja mitteriiklikud institutsioonid, ettevõtlus kaasa arvatud, kõik aitama kujundada generatiivses eas inimeste vaimset ja füüsilist keskkonda elu jätkamise kursil. Ei tahaks, et see oleks vaid toetustega meelitamine. Igaühel on siin oma võimalused, mida on vaja määratleda. Eelkõige on vaja väärtusi kujundada perekonnakesksetena ja üle saada väärtuste kriisist vaimses elus.

Juhtmõtted: Eesti edu tuleks mõõta rahvastikuga. Rahvastikukriis on juhtimis- ja haldusalaste vigade tagajärg – oluline on jäänud tegemata ja tehtud on ebaolulist.

Kuidas edasi?

Ivar Raigi ettepanek peaministri rahvastikubüroo loomisest ja rahvastikuseaduse koostamisest leidis toetust. Eeskujuks võiks olla Euroopa integratsioonibüroo tegevus, kus ministeeriumideüleseid probleeme arutati ja lahendamist koordineeriti Kõrgemate Ametnike Nõukogu kaudu, kuhu kuulusid ministeeriumide kantslerid või asekantslerid ning vastava ala tippspetsialistid. See ettepanek pidanuks olema koalitsiooniläbirääkimiste laual, nüüd on lahendused teised ja viimastega tuleb edasi minna. Mis ei välista ettepanekute arutamist koalitsiooninõukogus ja realiseerimist tulevikus. Nii nagu riigikaitse, oleks ka see teema erakondadeülene ega jaotuks koalitsiooni ja opositsiooni laotusjoonte järgi.


Täna loetuimad
Perekondlik (2)
Oma kätega loodu pakub Raivole rahuldust ja rõõmu
In memoriam Mihkel Smeljanski
Muhus jagati parimatele preemiaid ja tunnustusi
Bellingshauseni kapten Indrek Kivi: kartsin juhtide egosid (2)
Toasooja hind võib edaspidi kerkida kuni 10 protsenti (12)
Meie Maa omanik Arne Pagil pälvis maakonna vapimärgi
Lümanda elutööpreemia pälvis spordihing Urve Vakker (3)
Mustjala teenetemärk jäi tänavu välja andmata
Sandra Sepp: advokaat peab olema inimlik (1)
Priit Penule maaeluministeeriumi kuldne teenetemärk (1)
Kalurid soovivad Saaremaa suurmehi postmarkidele (5)
Toitumisekspert: tervisliku toitumise ABC tuleb kasuks igaühele
Rahvas, rahvus, riik (4)
Nädala loetavuse top 5
Kaunispe külas hukkus autot remontinud mees
Pulmapidu päädis kolmekordse luumurruga (11)
Valla järelevalve peaspetsialist lahkub ametist (21)
Imetüdruk läbis aastaga kaks klassi (29)
Perekondlik (2)
Kommentaarid
Tuba, kus maailm muutub paremaks (12)
Toasooja hind võib edaspidi kerkida kuni 10 protsenti (12)
Sandra Sepp: advokaat peab olema inimlik (1)
Sõnajalad kolivad tuuleenergeetika arenduskeskuse Saaremaalt ära (22)
Kalurid soovivad Saaremaa suurmehi postmarkidele (5)
Särjepüük algas mullusest kuu aega varem (4)
Nelja maakonna naiskodukaitsjad õppisid evakuatsiooni (5)
Bellingshauseni kapten Indrek Kivi: kartsin juhtide egosid (2)
Suurkujud saavad soojad sallid ja mütsid (10)
Rahvas, rahvus, riik (4)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2020. Kõik õigused kaitstud