[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Laupäev, 20. juuli 2019  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
juuli 2019
järgmine kuu
E T K N R L P
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031




Arvamus

Avalik kiri Teliale  (7)
Autor: Ats Miller, arvaja
Reede, 15. märts 2019.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Lugupeetud endine Eesti Telefon, avaldan tunnustust, teil on muljetavaldavalt hea äriplaan – lasta rikete abiliinil mõttetut jura ajada ja määrida uus seade pähe, ja kui ka see tööle ei hakka, saata kohale tehnik, kes viie sekundiga probleemi lahendab. Ainult et see ei ole mitte see ärieetika, mida teenusepakkujalt ootaks.

Lühidalt, mis juhtus. Pühapäeva hommikul olid koduvõrgus häired ja restartisin ruuteri. Enne seda internetiühendus siiski oli, pärast seda ei saanud ükski arvuti majas enam IP4 protokolliga ühendust, töötasid ainult IP6 aadressid. Korduvad arvutite, ruuteri ja switchi restardid ei aidanud. IP-uuendamised ei aidanud. Ruuteri reset ei aidanud. Hotspoti otsas töötasid kõik seadmed normaalselt, millest tundus normaalne järeldada, et ju on asi ikkagi ruuteris.

Telia abiliin (6397130, sest kui sa ei ole Telia klient, saadab 123 su pikalt) teatas, et nad helistavad tagasi, kui tööaeg algab (õnneks mitte esmaspäeval, see algas neil pühapäeval kell 10 ja juba pool kaksteist helistasidki...) Erinevad telefonipärdikud ei osanud midagi tarka kosta, soovitasid uue ruuteri osta; olgu, nad ütlesid, et kui asi pole selles, võib tagasi tuua... Miski ei aidanud ja siis tuli esmaspäeval tehnik.

Jama põhjus – millalgi pärast eelmist ruuteri restarti oli midagi juhtunud mu lisa-WIFI-purgiga (sest mul on ruuter plekist elektrikapis, mis on päris hea Faraday puur) – sellel oli DHCP välja lülitatud, aga millalgi olid sel millegipärast taastunud algseaded ja mingi idiootlik Smart-IP, mis tähendab seda, et kui ruuter korraks ära kadus, hakkas see „kunni panema” – IP-sid jagama. Kuna aadressid, mida ta jagas, on ikka ju 192.168.x.x, ei saanud peale vaadates aru ka.

Jah, minu viga. Ma tõepoolest ei teinud kogu selle jamandamise juures puhast katset ehk ei teinud ruuterile resetti siis, kui selle taga pole midagi peale ühe arvuti. Ma tunnen küll IT-d keskmisest paremini, ent ma ei tegele selliste asjadega iga päev. Telia ei näinud mu ruuteri taga ühtki seadet ja oleks piisanud poolest lausest sellele infole otsa: „... seega kõige tõenäolisemalt on mõnele su kodusele seadmele suurushullustus peale tulnud ja see mängib ruuterit.” Muidugi ma oleksin siis kõik välja katkunud, asja tööle saanud ja ise ka viie... olgu, viiekümne sekundiga välja raalinud, mis lolliks on läinud.

Ma ei põe tehnikule läinud paarikümmet eurot ja võib-olla ei vii isegi tagasi ilmaasjata ostetud uut ruuterit, sest vana on juba vana ja need kipuvad ikka aeg-ajalt lendama ja las jääb varuks – sest mu aeg maksab rohkem. Veel kord: olen sapine peamiselt kaotatud aja pärast – Teliasse helistamine on piin, sest kõigepealt tuleb tükk aega kuulata nende telefoniroboti loba ja selle käsu peale nuppe vajutada, ja lõpuks ikkagi ei pääse inimeseni, on vale aeg või pikk saba, nii saad ainult oma numbri jätta ja jääd ootama. Ma käisin uut ruuterit toomas ja tunnen õudust mõtte ees, et selle tagasiviimiseks tuleb taas seigelda teatud ürgjõledas Tallinna kaubanduskeskuses...

Püüan veel kord selgitada, millega ma tegelikult rahul pole, sest kui ma tõstatasin seda teemat teatud IT-inimeste gruppides, sain huvitava vastureaktsiooni, justkui oleks kõik korras ja ise süüdi.

Ma tõsiselt ootan aega, mil telefonipärdikud asendatakse robotitega! Sest ükski robot ei saa nii abitult loll olla kui Telia helpdesk või täpsemalt on siis raudselt selge, et see on meelega selliseks programmeeritud... Ja ma tean, mida ma räägin, sest juhtumisi käivitasin aastaid tagasi sealsamas Eesti Telefonis esimese (tõsi, sisemise) IT-helpdeski...

Keeldun uskumast, et ma olen esimene, kel selline probleem tekkis. Jah, Telia helpdesk oli lahke, jah, tehnik oli asjatundlik ja kõik oleks nagu korras, ent ma ootaksin pisikest, sellist imepisikest intelligentsisähvatust, mis oleks kõigile poolteist päeva jama kokku hoidnud: „Kuule, praeguse pildi puhul [jättes kõrvale tehnilised detailid] peab olema probleem ikkagi su sisevõrgus.” Veel üks lause juhendamiseks (et tee see eespool mainitud puhas katse) oleks olnud boonus.

On seda palju tahetud? Alates sellest, et mul on eestikeelne rikkenumber, mitte ma ei pea helistama üldnumbrile ja raiskama aega robotiga. Telial ei jätku numbreid või? Sellisel korraldusel saab olla ainult üks selgitus – protsessi vastikukstegemisega antakse selge sõnum, et kui vähegi saad, ära siia helista. On palju tahetud, et kõne vastu võttev inimene järgib protsessikaarti ja jõuab minutiga (sest asi oli ju väga lihtne) kastini „tõenäoliselt sisevõrgu probleem”? Veel kord – ma ei eeldagi, et keegi oleks osanud öelda, milles asi, oleks aidanud ka sellest, kui nad oleksid osanud mulle selgelt öelda, et see ei ole nende probleem.

Ja nüüd tagasi nende eespool mainitud huvitavate reaktsioonide juurde sotsiaalmeedias. See on mingi ohtlik segu nõuka-aja inimese hirmudest ja varakapitalismi jõhkrusest, kui mulle eelmise jutu peale öeldakse, et kuidas sa saad erakliendi lepingu ja vastava hinna eest üldse midagi nõuda? (Selguse huvides: nii väitjad ei olnud Telia inimesed, kui neist mõni oli Telia troll, jäägu see nende südametunnistusele.) Et Telia poolelt kõik töötas ja neid rohkem ei peakski huvitama? Et loomulikult on erakliendi teenus aetud nii odavaks, et napilt konkurentsis püsida, ja sama loomulikult küsitakse igal võimalusel lisaraha?

Jah, konkurents on tore asi. Ma olin Teliaga väga rahul, kui sügisel sealt mulle helistati, et ega mul midagi selle vastu ole, et nad sama lepingu raames mu kanali 2,5 korda jämedamaks keeravad. Loomulikult oli see seotud sellega, et mu piirkonda tuli valguskaabel ja nad polnud enam ainsad pakkujad, aga ikkagi olin väga rahul – ma sain igasuguse tülita parema teenuse.

Ei, ma ei vaheta teenusepakkujat. Ja kõige vähem on asjas süüdi need noormehed-neiud, kes kliendi ja firma Rootsi ülemuste vahel esimeseks korkvendriks on. Ma tahan, et tegelikult inimesed ei muutuks robotiteks – et kusagil Telia turundusosakonnas ei töötaks hingetu masin, mis kalkuleerib, et me ei saa küll keelata kliendil ruuteri taha midagi rohkemat ühendada, aga häired peavad talle nii ebameeldivad olema, et ta kaaluks kallimat teenust.

Võib-olla läheb see algsest teemast kaugele, kuid me peaksime igal sammul mõtlema, et tsivilisatsioon ei läheks ummikteele. Et me jääksime inimesteks ja inimese peamine omadus selles kontekstis on intellekt. Telia juurde tagasi tulles – kindlasti oleks ka teil tore, kui mõtted tsivilisatsiooni ummikust ei tuleks just teiega seoses.


Täna loetuimad
Suri vanim volikogu liige Olev Ait
Sotsiaalnõunik lahkub ametist
IN MEMORIAM - Olev Ait 9. jaanuar 1947 – 18. juuli 2019
Lossi tänava lõpplahendus eirab lähteülesannet
Perekondlik
I Land Soundil osutasid teenust libameedikud
Kuressaares arutleti Eesti hariduse tuleviku üle (1)
JUHTKIRI - Miks tehti nii?
Sortimisliin seisab jäätmenappuse tõttu
Muhu väina regati pikima etapi võitsid kolm SMS jahti
MEIE MAA 100: Noorim liituja paneb juubelisarjale punkti
Henek Tomson avastab end maailmas ringi rännates
Vaade keskelt
Meie Maa 100
Nädala loetavuse top 5
Arhitektid on keskväljaku teemal eri meelt (60)
I Land Soundi meditsiiniteenistus oli töö ajal purjus? (20)
Selveri endine töötaja kolmeks aastaks vanglasse (6)
Orav põhjustas liiklusõnnetuse (10)
Osavald keelas supluskohas veiste karjatamise (17)
Kommentaarid
Kuressaares arutleti Eesti hariduse tuleviku üle (1)
Tööjõupõuas tuleb appi võõrtööjõud (11)
Orav põhjustas liiklusõnnetuse (10)
On põhjust külastada kenasi kohti! (11)
Auriku taastanud saarlane Avo Mägi: see on liikuv muuseum  (1)
Pindamistööd linnas päädivad sel nädalal (5)
Terviseamet uurib meedikute purjutamist muusikafestivalil (8)
Võõrtööjõu kasutajaile pööratud tõendamiskohustus (3)
I Land Soundi meditsiiniteenistus oli töö ajal purjus? (20)
Vabadussõja mälestusmärgi ümbruses saavad tööd valmis (6)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.
Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2019. Kõik õigused kaitstud