[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Pühapäev, 12. juuli 2020  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
juuli 2020
järgmine kuu
E T K N R L P
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031




Arvamus

Ühistranspordisüsteem vajab arendajaid, mitte lammutajaid (5)
Autor: Kadri Simson, majandus- ja taristuminister
Neljapäev, 27. september 2018.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Tasuta ühistranspordi käivitumine tänavuse aasta 1. juulist on olnud viimase poolaasta üks kuumemaid teemasid. Tegemist on küsimusega, mis oli jututeemaks igal rahvakogunemisel, meediaväljaanded võtsid teema pideva tähelepanu alla ja näis, et igal inimesel on oma seisukoht, kas, kui palju ja kuidas inimesed maakondlikku ühistransporti kasutavad.

Kriitikute peamine seisukoht oli, et tegelikkuses ei kasuta keegi seda transpordiliiki, keegi ei vaja soodsamat sõitu ja sõidu hind ei kuulu inimeste peamiste prioriteetite hulka. Sellest ka loogiline tuletus, et kui tasuta sõit viimaks rakendub, ei näe me mingeid kasvunumbreid.

Tasuta ühistransport on toonud inimesed taas bussi

Esimesed kuud piletita sõitu on läinud linnutiivul ja oleme kätte saanud ka esmase statistika juuli ja augusti kohta. Maanteeameti statistikast selgub, et võrreldes tänavust juulit eelmise aasta sama perioodiga, on reisijate arv kõigis tasuta ühistranspordiga maakondades kasvanud vähemalt 20 protsenti, välja arvatud Läänemaal, kus ühistranspordi kasutajate arvu langus on peamiselt tingitud haldusreformiga Pärnumaaga liitunud valdade eemaldumisest. Mõnes piirkonnas on aga kasv koguni enam kui 50 protsenti.

Ka augustis jätkas sõitjate hulk kasvamist ja kasv oli keskeltläbi 33 protsenti. Suurimat arengut on näidanud Ida-Virumaa, kus tehtud reiside arv kasvas juulis 92 ning augustis 71 protsenti. Kuid väga suure hüppe on teinud ka näiteks Jõgevamaa ja Viljandimaa. Kusjuures augustis kasvas reisijate arv juba kõigis maakondades üle Eesti. Sealjuures ka nendes neljas piirkonnas, kes rakendasid piletita sõitu vaid osaliselt.

Meie eesmärk on kindlasti ühistranspordisüsteemi veelgi edasi arendada, mitte seisu halvemaks muuta ning algatusi tagasi pöörata. Just seda taotleb aga Reformierakond, kelle esimees Kaja Kallas sõnas hiljutises intervjuus, et tasuta ühistransport on mõttetu raharaiskamine ning nemad lõpetaksid selle projekti ära.

Reformierakond kaotaks tasuta ühistranspordi ära

Arvud vaidlevad aga Kaja Kallasele vastu. Tasuta ühistranspordi esimesed kuud on selgelt tõestanud, et sõidu hind on inimestele väga suure tähtsusega ja on küllaga inimesi, kes maalt tasuta bussiga tööle käies võidavad 13. kuupalga. Inimeste liikumisvõimalused kasvavad, kaugemal tööl käivad inimesed ei pea tegema suuri kulutusi transpordile ning ka eakamate ja laste mobiilsus suureneb. Ma saan aru, et tegemist ei ole tavapärase reformierakondliku lubadusega, mis teeks kingitusi vaid kõige jõukamatele, kuid tasuta ühistransport on kindlasti vajalik, mitte mõttetu.

Reformierakonnale meeldib jääda kinni sõnumisse „tasuta ühistransport“ ja seetõttu ei süveneta töösse, mis on piletita sõidule lisaks tehtud. Tasuta sõidu kõrval oleme selgelt tähelepanu pööranud ka liinivõrgu ja graafikute parandamisele. Liinivõrgu tihendamiseks on valitsus tänavu ette näinud 3,3 miljonit eurot. Seega kokku lisandub enam kui kolm miljonit uut liinikilomeetrit. Need lisavahendid liinide tihendamiseks on sel aastal samas mahus kui viimase 14 aasta jooksul kokku.

Lisaks arendame nõudepõhist ühistransporti, et sõita oleks võimalik ka inimestel, kes elavad tõesti hõredalt asustatud paikades. Ühistranspordisüsteemi arendamine on pidev töö ja ühendusi saab muuta veelgi paremaks. Kuid see on ennekõike kohalike ühistranspordikeskuste töö ning ma usaldan nende eksperte, kes antud küsimusega iga päev tegelevad.

Ühistranspordisüsteem areneb tervikuna

Selgub, et suurem aktiivsus maakonnaliinidel pole Elroni andmetel kaasa toonud ka reisirongide kasutamise vähenemist, mida samuti plaani kriitikud ennustasid. Juulis 2017 tehti rongidega 571 163 reisi ja tänavu juulis 611 125 reisi ehk tegemist oli hoopis 7-protsendilise kasvuga. On võimalik, et tasuta maakonnatransport hoopis soodustas ligipääsu rongidele. Ka rongid ei tundu Reformierakonnal heas kirjas olevat, sest Kaja Kallas lubas juba mainitud intervjuus ka reisirongide dotatsioone vähendada. Tundub, et Kallas soovib kõike keerata tagasi, selle asemel, et minna edasi.

Reformierakonnal oli aastaid aega maakondliku bussivõrgu ja ühistranspordisüsteemi arendamiseks, paraku seda ei tehtud. Ühistranspordi ignoreerimine tõi kaasa trendi, kus sõitjate hulk oli aasta-aastalt langemas ja sellele omakorda reageeriti liinide hõrendamisega.

Alles tänavu näeme negatiivse trendi pöördumist reisijate arvu kasvule. Süsteemi lammutamine ja tagasipöörde tegemine oleks kahtlemata tagurlik käik, mida Keskerakond kindlasti teha ei luba.

Täna loetuimad
UUS! Muhus toimus ahelkokkupõrge (13)
Tasuta bussid viivad Saaremaa avatud taludesse (4)
Tänavusel Mototoobril võib olla poole vähem osalejaid (8)
Brasiillased osalevad Ruhnu looduse- ja viiulilaagris (13)
Suusataja läbis rullidel Saare- ja Muhumaa (2)
Kuressaare Soojus sai KIKilt lokaalkütte jaoks ligi 160 000 eurot (4)
Saaremaa vald ja Elering sõlmivad koostööprotokolli
Nädala loetavuse top 5
Auto põrutas Tallinna tänaval läbi aia  (20)
Selgusid Kaunis Kodu konkursi maakonna parimad (1)
MTÜ Saarte Kalandus sai uue juhatuse (16)
Ettevõtjad nõuavad kesklinna liikluse sulgemise kohest lõpetamist (38)
Liikluse sulgemine kesklinnas võidakse ümber vaadata (41)
Kommentaarid
Tänavusel Mototoobril võib olla poole vähem osalejaid (8)
Ettevõtjad nõuavad kesklinna liikluse sulgemise kohest lõpetamist (38)
MTÜ Saarte Kalandus sai uue juhatuse (16)
Brasiillased osalevad Ruhnu looduse- ja viiulilaagris (13)
Kessus katsetatakse uudset digilahendust (7)
UUS! Muhus toimus ahelkokkupõrge (13)
Ohvri tuttav: teipijad olid hoopis mulle võlgu (237)
Suusataja läbis rullidel Saare- ja Muhumaa (2)
Harry Raudvere ärritas volikogu käitumine  (16)
Kuressaare Soojus sai KIKilt lokaalkütte jaoks ligi 160 000 eurot (4)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2020. Kõik õigused kaitstud