[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Reede, 18. oktoober 2019  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
oktoober 2019
järgmine kuu
E T K N R L P
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031




Arvamus

Saaremaa sild pole lahendus, tunnel on (61)
Autor: Aleksander Laane, Erakonna Eestimaa Rohelised esimees
Kolmapäev, 31. jaanuar 2018.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Saaremaad ja Mandri-Eestit ühendava silla asemel tuleks ehitada hoopis tunnel. Fakt on see, et sild ei vasta tänapäeva nõudmistele. Üha kahaneva puhta keskkonna juures, mis on inimese elu eeltingimus, tuleb kõikide nii suurte projektide puhul lähtuda ettevaatusprintsiibist.

Oleks loogikaviga jätta kõige olulisemad mõjud inimese keskkonnale rahast pimestatuna arvestamata. Ka ei ole sild täiesti ilmastikukindel ühendustee tormide ja jäätumise ajal.

Ehitis toob muutusi, mitte ehitamine

Sild valmiskonstruktsioonina on ohtlik nii rändlindudele kui ka viigerhüljestele. Suur väin Muhu ja mandri vahel on viigrite ainuke rändetee Väinamerest Liivi lahte ja vastupidi. Külma ja jäärohke talve korral lahkub suurem osa viigritest Väinamerest, vaid üksikud jäävad sinna talvituma.

Viigerhülged on võrreldes teiste hülgeliikidega äärmiselt pelglikud ja hoiavad paikadesse, kus inimene neid ei häiri. Vangistust, näiteks loomaaeda, taluvad nad väga halvasti ja nende eluiga on jäänud seal lühikeseks. Samuti on viigrid väga tundlikud merekeskkonna reostusele.

Vaid ehitusaegsed keskkonnaohud, nagu sette liikumine ja müra, kui need ei kesta kaua, ei pruugi tõesti looduses midagi pikaajaliselt muuta. Ehitis ise aga muudab.

Linnustiku uuring ütleb, et kevadel rändab üle Suure väina ligikaudu üks miljon ning sügisel pool miljonit lindu.

Sild ohuks lindudele

Kõige arvukamad liigid ja liigirühmad on veelinnud, eeskätt kaurid ja merepardid ning valgepõsk-lagled. Kõrgel vee kohal olevad sillad, mis jäävad lindude rändeteele, on teadaolevalt lindudele tapvaks ohuks.

Linnud ei lenda silla alt läbi. Isegi Väikest väina ületavad kõrgepingeliinid tapavad palju linde ning leevendusmeetmeid pole skandaalsel kombel seal siiani rakendatud. On tehtud uuringuid, mis näitavad, kui vähe on vaja mõnda praegu väga arvukat veelindu rändel tappa, et paari kümnendiga oleks neist puudus käes.

Ökoloog Mart Jüssi on öelnud järgmiselt: „Suurte asjade mõtlemiseta ja teadmisteta ärategemise vaim pärineb sealtsamast, kust Araali merre (endine meri, nüüdne soolasoo Aasias) voolanud jõgede keeramine kõrbe, et põllumajandus ikka kasvaks! Tulemuseks on nii mere kui ka põllumajanduse häving, inimeste eludest ja elupaikadest rääkimata.“

Kui vaid rahast rääkida, siis on kõige odavam ja kulutõhusam korralikult toimiv praamiliiklus – nii, nagu see oli enne riigistamist ja sellega kaasnenud altkäemaksuafääre.

Tunnel on lahendus

Olemasolevate teadmiste juures on püsiühenduse jaoks kõige vähem keskkonda ohustavaks viisiks tunneli rajamine. Ehitusgeoloogilised uuringud näitavad täpsemalt, aga tunneli ehitamise puhul on ehitusmaterjalide saldo pigem plussis, silla puhul miinuses.

Oma maa loodusressursse tarbides peame olema säästlikud ja mõtlema ette mitte kümme, vaid viiskümmend aastat.

Kas tunnelit on kasulikum ehitada kaldal ettevalmistatud elementidest või tavapärasel meetodil, peavad näitama uuringud. Tunnelile hakatakse kohe ka vastu väitma, et see on sillast kallim, unustades seejuures, et esiteks on praamiliiklus sillast kordades odavam.

Teiseks on vahe praamiliikluse kasuks võrreldes sillaga tunduvalt suurem kui sillal võrreldes tunneliga. Kolmandaks – kes oskab lindude rändetee rikkumisele hinnalipiku külge panna?

Kui juba püsiühendusest rääkida, siis on tunnel ka kõige ilmastikukindlam viis, mis ühendab Saaremaa mandriga iga ilma ja veetaseme korral.

Täna loetuimad
Saaremaa mehed Leedo, Kraavi ja Tomingas läksid mandril kaklema (1)
KG õpilased nõuavad kooli vegantoitu (6)
Traktori ärandanud mehele šokivangistus
Saaremaale vahepeatused Riia-Stockholmi lennu- ja laevaliinile?  (2)
Tervendaja Merle Mägi: ole iseendale teejuhiks (1)
Kohus ei rahuldanud Leedo 23,9-miljonilist kahjunõuet (1)
Vilistlased tagasi lasteaeda!
6. klasside õpioskuste võistluse võitis SÜG
Toidu kõrbemine käivitas suitsuanduri
Endine Tomba karjäär on kenasti taastunud
Kuressaare haiglal võib avaneda koostöövõimalus Tokyo ülikooliga
JUHTKIRI - See kummaline maailm
Melodraama, millest sai kammerooper
Teatrisse, kus vaikselt sõudvad pilved
Vildist jõulumark
Nädala loetavuse top 5
Auto sõitis kesklinnas läbi purskkaevu  (78)
Omanik lõpetas krundil parkimisvõimaluse (8)
Ralliauto rammis Kaali trahteri müüri
Puulehti riisuma ei peaks  (11)
Inspektsioon süüdistas kalurit ilma tõenditeta (10)
Kommentaarid
KG õpilased nõuavad kooli vegantoitu (6)
Tervendaja Merle Mägi: ole iseendale teejuhiks (1)
Põllumajanduspoliitika vajab stabiilsust (10)
Saaremaale vahepeatused Riia-Stockholmi lennu- ja laevaliinile?  (2)
Kohus ei rahuldanud Leedo 23,9-miljonilist kahjunõuet (1)
Saaremaa mehed Leedo, Kraavi ja Tomingas läksid mandril kaklema (1)
Lennufirma: vald valetas kirjas ministrile  (21)
Inspektsioon süüdistas kalurit ilma tõenditeta (10)
JUHTKIRI - Parklaprobleemid süvenevad (30)
Puulehti riisuma ei peaks  (11)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.
Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2019. Kõik õigused kaitstud