Kingime maski Meie Maa tellijale
[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Laupäev, 06. märts 2021  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Arhiiv
eelmine kuu
märts 2021
järgmine kuu
E T K N R L P
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031




Arvamus

Hakkame ise otsustama (16)
Autor: Aivar Aru, Keskerakonna vallavanemakandidaat
Teisipäev, 05. september 2017.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Kliki ja vaata suuremat pilti

Aivar Aru. FOTO: Kevin Amon

Võim on liikunud maapiirkondade elanikest üha kaugemale ja lihtsa inimese argimured jäänud hüüdja hääleks kõrbes. Klassikalises mõttes maal elab veidi rohkem kui 30 protsenti kõigist Eesti elanikest. See number võiks aga olla tunduvalt suurem, kui võimalused normaalseks toimetulekuks ja eneseteostuseks ei piirduks pealinnaga.

Regionaalpoliitika eeldab kogu Eesti rahva solidaarsust kaugemate ning majanduslikult vähem arenenud piirkondade suhtes. Seetõttu on riigi ja omavalitsuste toetus ühistranspordile ning saarte ja mandri vahelisele parvlaeva- ja lennuühendusele suisa eluliselt vajalik. Nagu ka sõidusoodustuste võimaldamine õppuritele, vanuritele ja puuetega inimestele, kes Saaremaal elavad.

Meie eesmärk on, et Saaremaa vald saaks riigile võrdseks partneriks. Luban seista selle eest, et nii eelarveliste vahendite kasutamist kui ka sõidugraafikuid puudutavad otsused, mis on seotud parvlaevaühenduse ja mandrivahelise lennuliiklusega, ei sünniks enam kabinetivaikuses, vaid koostöös kohaliku omavalitsusega.

Uue ajastu algus

Keskerakond on Kuressaare linna juhtimises olnud aastaid opositsioonis. Nüüd on meil taas käeulatuses võimalus Saaremaa arengule kaasa aidata. Tõsi on, et praeguse juhtimisstiiliga on meie väike vürstiriik küllaltki killustunud. Saaremaa valla loomisega algab aga uus ajastu, mis loob võimaluse ehitada üles uus ja toimiv süsteem.

Kõige tähtsam on silmas pidada siinsete tugiteenuste säilimist, mille alla käib ka maakondliku bussiühenduse hoidmine. Küsimus on, kuidas maakondlik transport tööle panna. Rääkides mis tahes transpordiühendusest, ei saa lähtuda ainuüksi täituvusnumbreid aluseks võtvatest jäikadest reeglitest, vaid kõlama peab hakkama kodanikuühiskonna hääl ja esile peavad tõusma meie elanike tegelikud vajadused.

Praegune arengusuund peaks olema selline, et me ise määrame, mis kell jõuame hommikul lennukiga Tallinna ja õhtul pealinnast koju.
Saarelised omavalitsused on vabariigis jätkuvalt ainsateks, kust lahkumiseks tuleb maksta. Sellises reaalsuses elavad jätkuvalt ka meie tegusad ettevõtjad, kes nii tooraine transportimisel kui ka kauba väljaviimisel kannavad täiendavaid kulusid. Peame tagama, et ükski neist kuludest ei saaks määravaks, miks otsustatakse saarel äri käivitamise kahjuks või lõpetatakse tegevus sootuks. Nii ei peaks ka Mõntu–Ventspilsi laevaliini taaselustamine olema ühe väikese huvigrupi initsiatiiv, vaid kogu Saaremaa soov ja tahe.

Peame mõistma, et omavalitsus üksi ei loo uusi töökohti, vaid need luuakse koostöös ettevõtjatega. Kui aga detailplaneeringute menetlemine kestab mõne ambitsioonika projekti puhul aastaid, ei saa me naiivselt loota, et ettevõtjal nii palju aega on. Valla poolt tuleb tagada läbipaistvus otsuste tegemisel ja valmidus pidada ka ebameeldivate küsimuste puhul dialoogi.

Toome noored tagasi

On suur rõõm tõdeda, et siinne elukeskkond areneb pidevalt paremuse poole – rajatud on kümneid kilomeetreid kergliiklusteid, loodud uusi vaba aja veetmise kohti ja parandatud sportimisvõimalusi. Saaremaal on nii turistile kui ka kohalikule elanikule atraktiivne golfi harrastamise võimalus, pidevalt lisandub uusi seiklusparke ja ketasgolfiradu, et ka meie noorematel inimestel oleks hea kasvupinnas ning võimalus elada täisväärtuslikku elu. Samas ei saa me ka selles vallas lubada loorberitele puhkama jäämist.

Nii peame tegema kõik selleks, et noored leiaksid siit rakenduse või tuleksid kogemuste võrra rikkamana koju tagasi. Siinkohal on üheks võtmesõnaks kahtlemata kaugtöökohad.

Samal ajal tuleb jätkuvalt leida võimalusi põllumajandussektori arenguks, sest meie leivatehased või piima- ja lihatööstus on just midagi sellist, mida keegi ei saa meilt ära võtta. Kõik see, mis on olnud varjusurmas, taastub tasapisi ja hea on olla selle tunnistajaks.

Ettevõtlusega tihedalt seotuna olen näinud nii maaelu õitsengut kui ka selle hääbumist. Vaadates aga meie põllumajandusettevõtjaid, on tegu tugevate ja lugupeetud tegijatega, samuti suurte tööandjatega. See näitab, et sektor on arenemas ja ettevõtjad julgevad võtta äririske, soetades uut, kaasaegset tehnikat või rajada uusi tootmishooneid.

Samal ajal on Eesti piisavalt väike, et ajada oma äri üle kogu riigi või miks mitte ka üle maailma. Selleks on aga jätkuvalt vaja panustada kiiretele ühendustele.
Meil on taasloodud rahvuslik lennufirma, kuid saartevahelist lennuliiklust see projekt ei hõlma. Kuressaare lennuväljal on tehtud suuri investeeringuid, on olemas toimivad abisüsteemid, kuid õhku jääb küsimus: miks me ei oska või ei taha neid võimalusi ära kasutada?

Parvlaevaühenduses sõltume riiklikult paika pandud graafikutest ja maksame koju saamise eest veel rahagi. Ehk tuleks TS Laevad tuua riigiettevõtte alt hoopis AS-i Saarte Liinid alla? Juhul, kui Tallinna Sadam peaks minema börsile, tulevad mängu suurinvestoritest ärihaid, kelle peamine eesmärk on teenida kasumit. Sellise stsenaariumi lõpptulemusi võime vaid ette kujutada ja sellist asjade käiku ei saa me kindlasti lubada.

Näeme suurt pilti!

Meditsiinist rääkides peab jätkuvalt panustama noorte spetsialistide saarele meelitamisse, selle asemel, et lasta arstidel kergekäeliselt lahkuda üle Soome lahe. Jah, ka praegu on Kuressaare haiglas tööl tugevad oma ala spetsialistid, kuid järelkasvu ei tohi unustada, sest ükski lahendus ei ole igavene.
Eelduste kohaselt ei kata pärast sügisesi valimisi tööle hakkav Saaremaa vallavolikogu kõigi piirkondade huve ja vajadusi. Nii on üha olulisem, et kogukonnad haaraksid initsiatiivi ja julgeksid jätkuvalt oma kodukoha eest seista.

Valimiste võtmeküsimus on, kas uued valitavad juhid suudavad näha suurt pilti ja – olles uues olukorras – seista kogu Saaremaa jätkuva arengu eest. Eesmärk, mida peaks igal sammul silmas pidama, on ühene – et elu saarel läheks edasi. See tähendab, et ka suurvalla käivitumisprotsessis tuleb vältida tagasiminekut.

Täna loetuimad
Saaremaale lisandus 50 ja Muhusse 3 koroonasse nakatunut  (7)
Jalgrattur sai liiklusõnnetuses vigastada (3)
Nädala loetavuse top 5
Maskita postitöötaja trügis tuppa  (12)
Politseijaoskonnas on kümme nakatunut töötajat (20)
Naine sõitis Mändjalas kraavi (8)
Koroona lööb negatiivseid rekordeid (49)
Edward Laane: meil on ees rasked nädalad  (14)
Kommentaarid
Saaremaa huvikoolid märtsi eest õppetasu ei küsi (7)
JUHTKIRI - Sa ei taha ju, et sinu pärast (8)
Saaremaale lisandus 50 ja Muhusse 3 koroonasse nakatunut  (7)
Tiiu Arost saab Riigikogu liige  (11)
Kauplused suhtuvad maskikandmise kontrolli erinevalt (13)
Politseijaoskonnas on kümme nakatunut töötajat (20)
Maakonna tantsupidu laieneb üle saare, laulupidu lükkub edasi  (6)
Jalgrattur sai liiklusõnnetuses vigastada (3)
Harry Raudvere asutab Põliseestlaste Rahvaerakonda (104)
Ettevaatust! Seitse soovitust, enne kui istud jalgratta selga (2)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2021. Kõik õigused kaitstud