[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Teisipäev, 26. september 2017  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
september 2017
järgmine kuu
E T K N R L P
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930




Arvamus

TOIVO VAIK AINULT MEIE MAAS: Mõrvakatsed maanteedel (15)
Autor: Toivo Vaik
Kolmapäev, 12. juuli 2017.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Kliki ja vaata suuremat pilti

Toivo Vaik. FOTO: erakogu

Suvi on täies hoos, mis sest, et jahedavõitu. Autos istudes saab ise kliimat tellida – ikka odavam, kui lõunasse lendamine.

Eestlasest on saanud autoinimene, kilomeetrist pikemat teed jalgsi naljalt ette ei võeta. Igas majapidamises auto või kaks inimese kohta, kuulun ka ise autoinimeste hulka. Ehkki aeg-ajalt tunnen jalgsi liikumisest üsna suurt puudust, mille leevendamiseks võtan vahel ette ka keskmise jalgsimatka. Seda teen muidugi jõudeajal, muidu aga ikka kohe autosse, kui kusagile asja on.

Me oleme rooli taga kirglikud. Autod lähevad iga päevaga paremaks, võimsad kilovatid möllavad kapoti all, vanadele füüsikaseadustele vilistav väntvõlli pöördemoment nõuab masina jõu tunnetamist. Anname takka piirkiiruse noateral seigeldes – juhuks, kui politsei on kusagil ametikohustusi täitmas.

Juba vilgutataksegi tuledega. Timmin kiiruse GPS-seadme abil täpseks, sest need autode odomeetrid on juba niiviisi ehitatud, et mida rohkem „kütad”, seda enam nad valetama hakkavad. Vist selleks, et liikumiskiirust kuidagigi ohjes hoida. Aga mis mu timmimisest kasu on? Mitte natukestki, sest kohe hakkavad vasakust peeglist paistma kollased vilkuvad tuled.

Enamik järelsõitjatest ei pea mu seaduse austamist millekski ja vuhisevad nüüd hoolega mööda. Mis sest, et ka neile vilgutati tuledega. Sest kui jäädki vahele, siis väike rahaline nuts riigikassa suunas teele ja samas joones edasi! Kui palju neid politseinikke ikka teedele jätkub...

Kuressaare-Kuivastu trass kui kiirtee

Kord vestlesin ühe politseiametnikuga ja küsisin, et miks neid nii vähe meie peamagistraalil patrullimas näha on. Minu arvates saaks sealt ju iga päev ööpäevaringselt riigile prisket lisatulu koguda.

Vastus oli umbes selline, et kui korraga ikka praamitäis autosid tuleb ja enamik neist piirkiirust tuntavalt ületab, siis on võimatu korda luua, sest selles tohuvabohus kiiruseületajate rajalt maha võtmine halvendab liiklusohutust veelgi. Kuidas sa võtad ühe kiirustaja maha, hakkad teda menetlema ning samal ajal lased teised mööda, sest kõike korraga lihtsalt ei jõua...

Samas olen aga seda meelt, et kui maakonna põhimaanteel lubatavat piirkiirust tõsta näiteks 10 km/h, ei paraneks ka midagi – niikuinii kihutab enamik juhte 100–110 km/h. Näiteks kui piirkiirus tõsta sajani, suureneks tõenäoliselt samuti kiiruseületajate arv. Eks siis nokk kinni, saba lahti olukord.

Muidugi teeb nukraks, et ei möödu enam päevagi, mil meedia ei vahenda liikluses raskelt viga saanutest või halvimal juhul hukkunutest.

Materiaalne kahju tundub siinkohal loomulikult teisejärgulisena. Kindlustus maksab heal juhul auto kinni, aga kes maksab kinni murtud luud, kannatused, lähedaste mure ja tegemata jäänud töö? Kes kompenseerib hukkunud lapse, pereisa või -ema elu? Kuidas lähevad oma eluga edasi vanemateta jäänud lapsed või hukkunud lapse vanemad?

Suure kiiruse tõttu teelt välja sõitmised, peateel liikuvate sõidukite rammimised ristmikel, vastassuunavööndisse ekslemine, ohtlikud möödasõidud ja lihtsalt rullnoklus on muutunud nii igapäevaseks, et varsti me vist seda enam ei märkagi.

Saarlastel punn teel

Saarlased, kelle liikumistrajektoor ei piirdu vaid oma maakonnaga, on elupäevad olnud olukorras, kus autosõidul punn ees. Pean siinkohal silmas väinaületust. Mida aeg edasi, seda enam pooldan silla asemel parvlaevu, sest lühike laevasõit annab meie autojuhtidele võimaluse väikeseks puhkuseks ja vanade tuttavatega suhtlemiseks, keda laeval kindlasti kohtab.

Kuid ega see nn punn piirdu ju ainult parvlaevaga – niipea kui üle jõuad, käib üks teeremont teise järel. Igasuvine nuhtlus, ehkki kõike tehakse selle nimel, et ükskord teed ka korda saavad. Kui üldse saavad, sest tee remontimisel jupikaupa on üks kuratlik omadus – selleks ajaks, kui viimane jupp saab valmis, vajab esimene juba uut remonti!

Neil punnidel on paraku ka üks väga halb omadus. Nende lõppemine innustab taas kihutama. Kes kardab kuhugi hilineda, kellel on lihtsalt vähe aega, kes rahuldab endasse akumuleerunud nördimust pikast passimisest ja auklikuks lõhutud teetammil sõitmisest. Kõige lõpuks muidugi kibe pettumus, kui politsei rajalt maha võtab. Siis ahastatakse, et miks just mina olen see, kes aru peab andma, sest need, kes minust hiljaaegu mööda tuhisesid, on juba kusagil uutes kaugustes.

Mõistus jääb koju

Möödunud nädalavahetuse traagiline juhtum siinsamas meie kandis, kui hukkus täies elujõus aktiivne pereema, paneb liikluskultuurile rohkem mõtlema. Tunne on ju hoopis teine, kui lugeda näiteks Õhtulehest kusagil kaugel juhtunust.
Paraku on nii, alles traagilised avariid siin samas kodusaarel toovad paljudele kohale teadmise, et nii võib juhtuda ka meie koduukse lähedal ja meie lähedastega. Et iga liikluses osaleja on kojujõudmise asemel hoopis potentsiaalne morgi klient. Vaatamata asjaolule, et me ise oleme ju korralikud ega tegele teel olles kordagi väljakutse esitamisega saatusele.

Millisest kogukonnast tulevad inimesed, kes ei austa liiklusreegleid, ei pea millekski kaasliiklejate eesõigusi ja jätavad asfaldile ussikujulisi kummikärsatamise jälgi? Miks arvatakse, et liiklusseadus ongi ainult rikkumiseks? Kas on veel mõnda seadust, mida nii sageli rikutakse kui seda? Kas on midagi väga valesti sõidukijuhtide koolitamisel?

Karistusi on ju aastatega oluliselt karmistatud, aga ikka ei mõju! Mida siis ette võtta, et me kõik jääksime elusalt kojujõudmise loteriis siiski võitjaks?
Küsimusi on rohkem kui vastuseid. Psühholoogid on väitnud, et paadunud liiklusrikkujat ümber ei kasvatagi, olgu karistused ükskõik kui karmid. Seni, kuni inimesed ei hakka tegelema iseenda distsiplineerimisega, jääb võimalus, et ühel õhtul me tervena koju ei jõuagi. Kui autorooli istudes jäetakse mõistus koju, pole olulist edasiminekut loota.

Niisiis, liikluskultuuri parandamine algab igaühe enda mõttemaailma korrastamisega. Ja sellega võiks alustada otsekohe!

Täna loetuimad
Kahel linna parklal nüüd ajapiirang (11)
Inspektorite tegevuses ei tuvastatud ebaseaduslikku (2)
Heina tänavale tuleb korralik sild (1)
EKRE heidab reeturid üle parda
Hüvastijätt Uku Kuudiga Tornimäe kirikus
Titeranna süvendustööd käivad täie hooga (1)
Külalised sibulasaarelt tulid ideedepanka täitma
Muljetavaldav vallateater
Sügismasendus
Päeval nõelub sukki
TOOMAS ALATALU AINULT MEIE MAAS: Karjume valjusti “Korea!” ja tegeleme Ukrainaga
Teadlaste Öö juhatati sisse jäätisesöömisega
„Hullumeelse päevik“ Kuressaares
JUHTKIRI - SiSibulale! Sibulale! (1)
Tari tegi Harjumaal ajalugu
Nädala loetavuse top 5
Kahel linna parklal nüüd ajapiirang (11)
Päikseline laat Mihklis
Inspektorite tegevuses ei tuvastatud ebaseaduslikku (2)
Mis juhtus?
Saarlased kaardistavad matkaradasid nutikalt
Kommentaarid
Kahel linna parklal nüüd ajapiirang (11)
Inspektorite tegevuses ei tuvastatud ebaseaduslikku (2)
Titeranna süvendustööd käivad täie hooga (1)
Bellingshauseni mälestusmärk on plaanis avada aasta pärast (8)
JUHTKIRI - SiSibulale! Sibulale! (1)
Heina tänavale tuleb korralik sild (1)
Keskmine hinne on igand! (7)
MART MAASTIK: Kas maakonnalehes vohab tõesti tsensuur?! (24)
Invalifti “asendab” hea tuttav (7)
Ruhnu vald keeldus kasside eest maksmast (4)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.
Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2017. Kõik õigused kaitstud