Autor:
Enn Eesmaa, Keskerakonna aseesimeesNeljapäev, 23. oktoober 2014.
Loe kommentaare |
KommenteeriParvlaevade hankega seoses on üles kerkinud probleeme, mis tuleb kiirelt lahendada, sest vastasel juhul külvatakse saarte inimeste hulgas vaid ebakindlust ja asjatut paanikat.Eelmise nädala teisipäeval tunnistas majandus- ja kommunikatsiooniministeerium parvlaevaühenduse hankel liinidel Rohuküla-Heltermaa ja Kuivastu-Virtsu parimaks pakkumiseks Tallinna Sadama tütarfirmade OÜ TS Laevad ja OÜ TS Shipping pakkumise. Hanke tulemusena pidi 2016. aasta 1. oktoobriks Saaremaa ja Hiiumaa liinidele jõudma neli uut parvlaeva, kummalegi liinile kaks.
60 miljonit kokkuhoidu
Lahendus oli lihtne ja selge ning kogu praamisaaga näis lõpuks positiivset lahendust saamas. Paraku jäi selguse periood üürikeseks ja muutus veel segasemaks, sest rahandusministeerium teatas päev pärast hanketulemuste selgumist, et läbirääkimistega hange on õigustühine ning tuleks kehtetuks tunnistada.
Kuigi Tallinna Sadamale makstav dotatsioon on kokku umbes 60 miljonit eurot väiksem kui konkureeriva pakkumise puhul ja taoline kokkuhoid peaks olema rahandusministrile meelt mööda, jääb mulje, et vägisi üritatakse segadust tekitada ja hange tühistada.
Kogu loo juures on hämmastav, et ministeeriumid ajaksid justkui eri asja ega suuda omavahel koostööd teha.
Taustal suurendavad ebakindlust praamiärist kõrvale tõrjutava Saaremaa Laevakompanii väited, et olukorras, kus laevade projekteerimist pole veel alustatudki, pole võimalik paari aastaga suursaarte ja mandri vahelisele liinile tuua kõigile nõuetele vastavaid nelja uut parvlaeva.
Kuigi ärist kõrvale tõrjutav ettevõte võib olla kibestunud, tasub mõelda, mis saab siis, kui selgub, et laevafirma jutul ongi tõsi taga?
Paljusid inimesi, ja mitte ainult neid, kes saartel elavad, häirib tõsiasi, et nad ei tea, kuidas hakkab saartevaheline ühendus välja nägema kahe aasta pärast. Leian, et on tähtis hanke ümber kerkinud küsimustele kiirelt vastused saada ning asjaga edasi minna. Keegi ei taha, et tekiks olukord, kus 2016. aasta 1. oktoobri hommikul ei saa saarlased enam mandrile sõita.
Tasuta praamisõit
Keskerakond on vastavad küsimused esitanud majandus- ja taristuminister Urve Palole, kes on saartega ühenduse eest otseselt vastutav. Ühtlasi on erakond taas teinud ettepaneku, et saarte elanikud võiksid alates 2017. aastast parvlaevades tasuta sõita.
Usun, et tasuta parvlaevaühendus aitaks oluliselt kaasa Eesti regionaalsele arengule. Saarte inimeste kulutused on mõningates valdkondades mandrielanike kuludega võrreldes paratamatult suuremad.
Võtame näiteks kas või arstiabi, mis pealinna elanikele on iseenesestmõistetav. Kuid selge on see, et nii laialdast ja kõrgetasemelist tervishoiuteenust kui pealinnas saartel ei pakuta. Võimaldades saarlastele ja hiidlastele tasuta parvlaevasõidu, aitame neil kulutusi oluliselt vähendada.
Regionaalministri ametikoha kaotamisega ei saanud Eesti ees seisnud regionaalsed probleemid lahendatud, pigem tunnistati selle sammuga haldusreformi läbikukkumist. Regionaalsete erisuste leevendamine on seejärel olnud iga ametisoleva ministri ülesanne. Tasuta praamisõit on üks võimalus, millega tasandada piirkondlikku ebavõrdsust.