Autor:
Ardo VahterTeisipäev, 11. veebruar 2020.
Loe kommentaare |
KommenteeriRiik tahab anda Saaremaa valla omandisse 47 teed kogupikkusega 309,4 km, sealhulgas kaks silda. Valla vastusest majandus- ja kommunikatsiooniminister Taavi Aasale ilmneb, et vald ei ole põhimõtteliselt vastu kõrvalmaanteede üleandmisele kohalikule omavalitsusele, kuid soovib teha otsust iga tee kohta eraldi ning siis, kui iga tee kohta on selgelt põhjendatud, millistele riigitee kriteeriumidele see ei vasta.
Et üleantavate teedega kaasnev rahastus oleks läbipaistev, tuleb valla meelest iga tee puhul välja tuua, millest koosnevad kavandatavad hooldekulud ja milliste investeeringutega on arvestatud.
Valla hinnangul on teede hooldeks ja investeeringuteks planeeritud summad ebapiisavad. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi poolt koostatud riigiteede osalise üleandmise kavale lisatud kalkulatsioonis on kruusateede elueaks ehk kruusa pealeveo sageduseks arvestatud 20 aastat, ent Saaremaa valla kogemuste põhjal tuleks kruuskatet uuendada oluliselt sagedamini.
Problemaatiliseks peab vald ka talihoolde tegemist. Teatavasti on kohalikud teed üldjuhul kitsad külavaheteed ning nende talihooldeks kasutatav tehnika ja laiade riigiteede talihooldemasinad on erinevad. Sellest tulenevalt ei saa üleantavate riigiteede talihoolet ühildada teiste kohalike teede talihooldega, mistõttu peab maanteeametil olema valmisolek vallaga teede talihoolde ühishangete tegemiseks.
Saaremaa vald leiab ka, et teede üleandmisel peab olema garanteeritud, et lisaks teehoolderahale peab kaasa tulema ka raha suurema kasutusega kruusateedele tolmuvabade katete rajamiseks. Riiklik programmi “Eesti teed tolmuvabaks aastaks 2030” näeb ette ehitada tolmuvabad katted kõigile riigi kruusateedele, mille liiklussagedus on üle 50 auto ööpäevas.