[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Pühapäev, 31. mai 2020  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
mai 2020
järgmine kuu
E T K N R L P
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031




Uudised

Riigikontroll: parvlaevaühenduse kulu kasvab (10)
Autor: MM
Neljapäev, 05. september 2019.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Saaremaa ja Hiiumaaga parvlaevaühendust analüüsinud riigikontroll leidis, et valitsusel tuleks arvestada asjaoluga, et parvlaevaühenduse kulu riigile jääb üldisest hinnatõusust ja nõudlusest tulenevalt kasvama ning ühenduse pidamise perspektiividele tuleb mõelda juba praegu.

Parvlaevaühendus on aasta-aastalt läinud kallimaks: tinglikult maksis riik 2007. aastal iga sõiduki üleveo kohta toetust ligi 11,4 ja 2018. aastal 18,3 eurot (kui iga reisija kohta arvestada, siis oli kasv 4 eurolt 8 euroni). Seega on eelmise vedajaga sõlmitud lepingu algusest inflatsiooni arvesse võtmata kulu reisija kohta kasvanud kaks korda ning sõiduki kohta poole võrra.

Üle veetavate sõidukite arv on samal ajal kasvanud ca 60%. Palk on veonduses alates 2006. aastast tõusnud ligi kaks korda ning tarbijahinnad ja diislikütuse hind ligi poole võrra ehk kallinemine ei alanud uute parvlaevade ja uue vedajaga.

Toetussumma suurenemist saab eeldada kuni kehtiva lepingu lõppemiseni 2026. aastal, sest teenuse hinda mõjutavad palk veonduse ja laonduse sektoris, tarbijahinnaindeks ning kütuse hind.

Peaaegu sama arv reise

2014. aasta parvlaevatranspordi liiniveo hankel olid edukad madalaima hinnaga pakkumuse teinud ühispakkujad TS Laevad ja TS Shipping. Arvutused kummagi pakkumuse ning teenuse maksumust mõjutanud hinnaindeksite tegeliku muutuse ja reiside arvuga näitavad, et Väinamere Liinidega sõlmitud leping oleks osutunud riigile kallimaks.

Parvlaevad sõidavad mandri ning Saaremaa ja Hiiumaa vahel aastas peaaegu sama arvu reise nagu eelmise vedaja ajal, aga üle veetakse rohkem reisijaid ja sõidukeid ning piletitulu on kasvanud.

Valitsus võttis 2011. aastal eesmärgiks eelkõige tekitada parvlaevaveo korraldamisel konkurents, saavutada kokkuhoid ja parem kvaliteet.
Konkurents tekkis, sest liiniveo konkursil osales kaks pakkujat. Võrreldes eelmise lepinguga (perioodiks 2006–2016) ei ole teenuse pakkumine tervikuna odavamaks läinud, kuid liinidel on kolme asemel neli uut suurt laeva ning aastatel 2016–2018 on kasvanud üle veetavate reisijate ja sõidukite arv vastavalt 10 ja 15%, sh on kasvanud ka keskmine reisijate arv reisi kohta.

Nõudluse kasv tõi suuremad kulud

Nõudluse kiire kasv on toonud kaasa suuremad kulud riigile ka uue vedaja ajal. 2017. aastal oli toetussumma uuele vedajale ligikaudu sama mis 2015. aastal ehk Väinamere Liinide tegutsemise viimasel täisaastal – vastavalt 15,8 ja 15,4 miljonit eurot.

Hoolimata senisest üleveetud sõidukite hulga kasvutrendist ei osanud riik aga ette näha suvist nõudluse kasvu, mille tulemusel telliti vedajalt 2018. aastal Virtsu-Kuivastu liinil lisareisid kolmanda laevaga. Parvlaeva Regula lisareiside eest maksis riik kokku 1,71 miljonit ning aastane kulu riigile kerkis kokku 18,3 miljoni euroni. Lisareisid on tellitud ka 2019. aasta suveks. Nõudluse kasvutrendiga tuleb parvlaevateenuse planeerimisel ka edaspidi arvestada.

Kolme aasta jooksul on vaja otsustada

Järgneva kolme aasta jooksul on riigikontrolli hinnangul vaja otsustada, milline on suurte saartega transpordiühenduse pidamise tulevik ja parvlaevaliikluse korraldus lepingu lõppemisel 2026. aastal. Kui riik soovib kasutada lepingus sätestatud võimalust parvlaevad lepingu lõppedes välja osta, tuleb sellest teavitada vedajat hiljemalt 30. septembril 2022 ning väljaostuks vajaminev raha tuleb planeerida riigi eelarvestrateegias (RES) ning selle põhjal ka kõige hiljem 2026. aasta riigieelarves.

Kuna 106,4 miljonit eurot on ilmselt liiga suur summa, et seda otse riigieelarve kuludesse planeerida, tuleb välja töötada ka vastav finantseerimisskeem. Samuti tuleb parvlaevaliiklust planeerides arvestada, et kuigi 2018. aastaks ei olnud veel täis hankes kirjeldatud reiside maht, on reisijate ja sõidukite arvu kiire kasv tinginud juba praegu lisavedude ja lisalaeva tellimise suveperioodiks.

Täna loetuimad
Tiiu Aro: Edward Laane tunnustamiseks on teisi võimalusi (32)
Koroonakriis sünnitas mõtte seeni kasvatama hakata (10)
Vandaalid laamendasid võistluspaigas ja virutasid jooksu lipu (4)
1. juunist on Saaremaal Kaarma, Kärla ja Lümanda kogukond (11)
Autod ummistavad Ruhnu sadama kai  (1)
Leisi Noored soovib Melsase majas avada noortekeskuse
Olerex paigaldab Kuressaare tankla katusele päikesepaneelid  (4)
Nädala loetavuse top 5
Autoga merre sõitnud kalurit ei õnnestunud päästa (6)
Hannes Sepp: näeme vaeva, et sügisel jätkata (51)
Kurb kuulda ja lugeda (27)
Saun läks ehitusveast põlema (10)
Vallavanem sai täpid viimasel hetkel kokku (20)
Kommentaarid
Vallavanem sai täpid viimasel hetkel kokku (20)
Tiiu Aro: Edward Laane tunnustamiseks on teisi võimalusi (32)
Koroonakriis sünnitas mõtte seeni kasvatama hakata (10)
Reformierakond kesklinna liikluseks sulgemise eelnõu tagasi ei võta (67)
Vallavanem Mikk Tuisk – põhimõtetega mees  (32)
Vandaalid laamendasid võistluspaigas ja virutasid jooksu lipu (4)
Autoga merre sõitnud kalurit ei õnnestunud päästa (6)
1. juunist on Saaremaal Kaarma, Kärla ja Lümanda kogukond (11)
Kurb kuulda ja lugeda (27)
Kesklinnas lubatakse parkida kaks tundi (11)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2020. Kõik õigused kaitstud