[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Esmaspäev, 16. september 2019  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
september 2019
järgmine kuu
E T K N R L P
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30




Uudised

Robotlaev näitab laevanduse tulevikku
Autor: Angela Randmets
Laupäev, 17. august 2019.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Eesti Meretööstuse Liidu visiooniseminaril esitleti osalejatele isesõitva ujuvvahendi – meredrooni või robotlaeva (heal lapsel mitu nime) Nymo – prototüüpi.

Projekti juht Mart Enok Hyrles OÜ-st on näppu tulevikutrende järgiva meredrooni loomise pulsil hoidnud esimestest hetkedest peale. Hetkel on Tallinna tehnikaülikooli elektroenergeetika ja mehhatroonika instituudis Nymo-nimelise robotlaeva arendusega aktiivselt seotud viie-kuueliikmeline meeskond.

Tähtsaim on energiasäästlikkus

Projektijuhina usub Enok, et Nymot ootab suur tulevik, ehkki kogu maailma mastaabis päris ainulaadse lahendusega tema sõnul tegemist siiski ei ole.

„Meie mõte, millele rõhume, on energiasäästlikkus ja nutikas energiakasutus,“ märkis Enok, selgitades, et Nymost saab täisautomaatne ujuvdroon, mis suudab ise nii otsuseid vastu võtta kui ka lahendusi leida, kuidas oma ja teiste ohutust tagada.

„Autonoomsus ja rohelised tehnoloogiad on laevaehituses järgmised murrangulised teemad, millega on tagumine aeg tegelema hakata, kui on soov laevanduses tegutsema jääda,“ viitas ta tänases merendusmaailmas tunda olevatele tulevikutrendidele, mida peetakse silmas ka Eesti oma meredrooni väljatöötamisel.

„Nymo on täiselektriline, et ta keskkonda ei saastaks. Mõttena on läbi käinud ka plaan ta päikesejõul tööle panna,“ rääkis Enok, tõdedes siiski, et kevadeks valmivale prototüübile ei pruugi päikesepaneelid veel peale jõuda.

Mitmekesised kasutusvõimalused

Varem on meedias välja toodud, et robotlaeva saaks kasutada näiteks reostustõrjeks, keskkonnaseireks, reostuse tuvastamiseks ja veeproovide võtmiseks.

„Eks me siin püüame minna lihtsamalt keerukamale. Kõige lihtsam on mõõta vee temperatuuri või soolsust. On olemas ka andur, mis tuvastab õlireostust – sellega varustatud meredrooni saaks panna kuhugi patrullima. On võimalik välja töötada ka mingi pakiveolahendus,“ loetles Enok moodsa robotlaeva erinevaid kasutusvõimalusi. Tema sõnul on jutuks olnud ka ujuvdrooni rakendamine sadamates mereprügi likvideerijana või abijõuna merepõhja mõõdistamisel.

Ohtu, et robotlaev meremeestelt või sadamatöölistelt töö käest ära võtaks, Enoki kinnitusel ei ole.

„Need, kes autonoomseid laevu arendavad, ütlevad, et muretsemiseks ei ole mingit põhjust. Töö jääb alles, ent selle iseloom muutub ja tõenäoliselt inimesele soodsamas suunas: ohutumaks, mugavamaks ja võib-olla mitte enam nii rutiinseks,“ tähendas Enok, mööndes, et selleni on pikk tee käia, kui robotlaevad kõik inimese funktsioonid üle võtavad. Tema sõnul tasub meremeestel pigem lootusrikkalt tulevikku vaadata, sest meredroon on sõber, kes võtab neilt kõigepealt ära rutiinsed ja tüütud tegevused ning hakkab lähitulevikus toimima ka tööjõu kordistajana.

„Kui mõõtelaeva kõrval töötab kaks väiksemat end ise juhtivat laeva, jõuab sama ajaga suurema ala üle mõõta või läbi patrullida,“ tõi Enok näite, kuidas robotlaev inimeste elu hoopis lihtsamaks saab teha.

Koostöös sündinud

Enok ütles, et mitmesuguste ülesannete lahendamiseks kohandatav robotlaev Nymo on mitme eri osapoole suure koostöö vili. Tema sõnul on hetkel käimasoleva teise etapi arendustöödes tegevad nii metall- ja plastseadmeid tootev Hyrles, MEC Insenerilahendused OÜ ja Tallinna tehnikaülikooli elektroenergeetika ja mehhatroonika instituut. „Esimeses etapis olid lisaks MEC Insenerilahendused OÜ-le, kes töötas välja meredrooni korpuse, kaasatud ka valuvormide tootja Composite Plus OÜ, kes valmistas korpuse kuju, ja Tallinna tehnikaülikooli väikelaevaehituse kompetentsikeskus, kes korpuse kokku pani ja tegi ka esimese tarkvaraversiooni enda manööverduskatsete tarbeks,“ rääkis Enok.

Hetkel tegeletakse tehnikaülikoolis Nymole situatsiooniteadlikkuse tekitamisega. Projekt veel kestab, ent kevadeks peaks Nymost saama situatsiooniteadlik isesõitja, mis teeb vahet suurel ja väiksemal paadil, suudab kokkupõrkeid vältida ja iseseisvalt patrullida,“ lootis Enok.

Ligi pool miljonit eurot maksma läinud arendustöid aitab katta Eesti Teadusagentuuri ja sihtasutuse Archimedes ühine meede „Rakendusuuringute toetamine nutika spetsialiseerumise kasvuvaldkondades“ ehk „Nutikas“, mis on üks Eesti suurimaid ettevõtete teadusuuringuteks ja tootearenduseks mõeldud toetusmeetmeid.


*  *  *

Tallinna tehnikaülikooli väikelaevaehituse kompetentsikeskuse juhataja Anni Hartikainen märkis Meie Maale meredroon Nymo nime sünnilugu kommenteerides, et nagu ikka, olid kaalumisel mitmed erinevad variandid. Praeguseks avalikkusele teada olev nimi sai paika sõnamängus, kus kõlasid muuhulgas ka sellised sõnad ja sõnapaarid nagu „autonomous“ (iseseisev – toim.), „kapten Nemo“ ja „geronimo“ (apatši indiaanlaste liider, šamaan, keda peeti tabamatuks ja kuulikindlaks – toim.).

„Täna võime NyMost mõleda ka kui „uuest moest“ – nyydne ja moodne,“ ütles Hartikainen.


Täna loetuimad
Sügistorm tegi saarlaste elu ebamugavaks
Mihklilaat ootab kauplejaid
Õunakohvikud olid tormile vaatamata avatud
Väike on suur!
Saaremaa on parimate reisielamuste seas
Mätja ja Tareste külade külalised nägid käkitegu
Ultima Thulel startis rekordarv osalejaid
Suurpõgenemise aastapäev paneb kirikukellad helisema
Löökpilliring kutsub tutvuma
Saaremaa ajaloo seostest Taaniga
JUHTKIRI - Tervis, tavad ja halb ilm
Ultima Thule poodiumile mahtus ka saarlasi
Võrkpallikoondis alustas EM-i kehvasti
Tänak tahtis sõita, Yaris mitte
Nädala loetavuse top 5
Sügistorm tegi saarlaste elu ebamugavaks
Mihklilaat ootab kauplejaid
Õunakohvikud olid tormile vaatamata avatud
Väike on suur!
Saaremaa on parimate reisielamuste seas
Kommentaarid
Saaremaa Valsi ostu hädad löövad välja (2)
Vastuoluline Elmar Ilp 100 (22)
Linnaarhitekt Lilian Hansari karma ja arm (14)
Maanteeamet avastas linnatänavatel puudusi (7)
Vald tellib Kuressaare Soojuse turuväärtuse hindamise (24)
Ohvri tuttav: teipijad olid hoopis mulle võlgu (57)
Muhus põrkasid kokku kaks autot (7)
MÕTE - Kas neil piinlik ei ole? (14)
Vabandus (19)
Tagasi normaalsesse ühiskonda (15)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.
Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2019. Kõik õigused kaitstud