[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Laupäev, 25. mai 2019  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
mai 2019
järgmine kuu
E T K N R L P
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031




Uudised

Inspektorid hakkavad kalapüüki kontrollima uue laevaga (3)
Autor: Ardo Vahter
Neljapäev, 09. mai 2019.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Eile õhtul jõudis Kuressaare jahisadamasse üks kolmest uuest keskkonnainspektsiooni järelevalvelaevast, millega edaspidi hakkavad kalapüüki kontrollima Saaremaa inspektorid.

Laevad, mis vahetavad välja praegu kasutusel olevad ja ajale pisut juba jalgu jäänud alused, võeti vastu teisipäeval Kakumäe sadamas. Kui esialgu oli uuel veesõidukil Kakumäel järel käinud keskkonnakaitse vaneminspektoritel Aare Aavikul ja Kerdo Tornil plaanis ühe jutiga Kuressaarde välja seilata, tegi ilm nende kavasse paraku omad korrektuurid.

“Hakkasime Tallinnast tulema kella ühe ajal päeval ja Kuivastusse jõudsime kella viie paiku päeval. Tuul puhus enamasti vastu ja selleks ajaks olime vastu lainet kloppimisest nii palju väsinud, et otsustasime laeva ööpäevaks Kuivastusse jätta ja kolmapäeva õhtul sealt Kuressaarde ära tuua,” rääkis Aavik. Kuigi esialgu toodi laev Kuressaare jahisadamasse, siis kindlat kodusadamat laeval olema ei hakka ja aluse paiknemine otsustatakse vastavalt vajadusele.

Kaks võimsat mootorit

Uute laevade tellimisel võeti arvesse nii nende kiirust ja manööverdamisvõimet kui ka tehnilist varustatust, mis on oluline järelevalve tegemisel ja meresõidu turvalisuse tagamisel. Kuigi aeg uue alusega tutvuda on selle tulevastel kasutajatel olnud üürike, jätkus nii Aavikul kui Tornil uue paadi kohta ainult kiidusõnu.

Laev on üheksa meetrit pikk ja alumiiniumist kerega. Paadiga paremaks manööverdamiseks on sellele paigaldatud kaks mootorit, millest kummagi võimsus on 250 hobujõudu, nii et kokku lükkab alust edasi 500 hobust.

Teisipäevasel proovisõidul saadi kätte kiirus 45 sõlme, vaikse ilmaga peaks laev tegema ka 50 sõlme ehk pisut üle 90 kilomeetri tunnis. Võimsad mootorid tagavad maksimaalse mereturvalisuse ja annavad võimaluse kasutada ka joystick ehk mootorite elektroonilist juhtimissüsteemi, mis lubab paati igas suunas manööverdada või ühes kohas paigal hoida.

Soe kajut ja mugavad toolid

Uus laev on varustatud ka vöörivindiga, millega ennast võimalikust ohust, näiteks tähistamata püünisest, karist või mõnest muust ohtlikust kohast eemale lükata. Mootorid kasutavad kütusena nii bensiini kui diislikütet – bensiini sõitmiseks ja diislit salongi kütmiseks.

Mugav soe kajut on Aare Aaviku sõnul meretöö juures väga oluline. “Kui väljas vilu hakkab, mis merel juhtub varem või hiljem ka sooja ilmaga, eriti, kui oled märjaks saanud, on väga hea, kui aeg-ajalt on võimalik kusagil nina ja kohmetanud sõrmed üles soojendada. Alustel, mis siiani meie käsutuses olid, selline võimalu puudus,” märkis Aavik

Mugavusi on uuel paadil teisigi, eraldi tõid inspektorid välja ülimugavad amortisaatoritega toolid ja veealused stabilisaatorid, mis alust külglaines sõites ja järskudel pööretel stabiliseerivad, nii et laev külgsuunas praktiliselt ei kaldu. Uus alus vahetab välja praegu kasutusel olnud suurema paadi, ent väiksematest alustest Saaremaa tingimused loobuda siiski ei võimalda.

Kivide vahele ei lähe

“Saaremaal, eriti selle lõunarannikul, on kivist ja madalat merd palju ja uue paadiga sinna kivide vahele ei lähe. Seda saab kasutada rohkem avatud rannas, kus maasääred ja kivivared väga merre välja ei ulatu, pigem lääne- ja põhjarannikul, kus rannajoon on vähem liigendatud,” lausus Kerdo Torn.

Uue laeva navigatsiooniseadmed on tänase päeva viimane sõna, lisaks on alus varustatud võrgumasinaga, mis vähendab tülikat käsitööd ebaseaduslikult või vales kohas püügile asetatud võrgujadade püügilt eemaldamisel. Laev on varustatud ka vöörirambiga, mis võimaldab väikesaartele transportida ja seal liikuda maismaatehnikaga, näiteks maastikusõidukiga.

Laeva meeskond hakkab koosnema kahest, vajadusel ka kolmest inspektorist. Lisaks igapäevasele järelevalvetööle on alust võimalik kaasata ka merepäästesündmustele.

“Veedame merel olulise osa tööajast ja kui me juhtumisi oleme päästesündmusele lähedal, oleme alati valmis oma oskuste piirides sekkuma,” kinnitas Aare Aavik.

Laev sai nimeks Aina

Keskkonnainspektsiooni Saaremaa büroos käisid uue laeva nime üle tulised vaidlused, mis lõppesid aga üksmeelse otsusega, et aluse nimeks saab Aina. Selle nime kasuks otsustamisel oli Aare Aviku sõnul mitu põhjust. Esiteks peab laeval olema naise nimi ja teiseks on see nimi ka merega seotud – “ainaks” või “ainaotsaks” nimetatakse Saare- ja Muhumaal võrguselise lõppu,” selgitas Aavik.

Millal laeva ametlik ristimine teoks saab, ei osatud eile veel ütelda, kuid lähiajal see kindlasti toimub. Vahuveinipudel, mis sellisel puhul vastu laevapoorti puruks lüüakse, on juba valmis varutud.

Kokku hangib keskkonnainspektsioon seitse uut väikelaeva, mis on mõeldud kalapüügijärelevalveks Läänemerel. Laevad lähevad mereäärsetesse maakondadesse. Kolm praegu Soomest saabunud laeva lähevad Harju-, Lääne- ja Saaremaa inspektorite käsutusse, üks Rootsis ehitatud laev on juba jõudnud Hiiumaale. Pärnu-, Ida-Viru- ja Lääne-Virumaa saavad oma laeva kätte tõenäoliselt juunis või juulis.

Kuus laeva valmivad Soome laevatehases. Üks, praeguseks juba Hiiumaale jõudnud laev, ehitati Rootsi laevatehases.

Uued järelevalvelaevad on hangitud Merendus- ja Kalandusfondi (EMFK) toel. Aluste kogumaksumus on 1,5 miljonit eurot, sellest 70 protsenti katab Euroopa Liit, ülejäänud 30 protsenti on Eesti riigi poolne kaasfinantseering.


Täna loetuimad
Muhus avati suvine kodukohvik Figueira (1)
Perekondlik
Tudeng pakkus lõputöös välja hooldevaba ujuksilla  (3)
Nõid Sirkka: tarokaardid tõid mu Muhusse (3)
Topeltpussitamises süüdistatav sai ka narkosüüdistuse  (8)
Vald ei nõustunud bussiliini aastaringseks muutma (1)
Jalgratta ülevus ja needus (3)
MEIE MAA 100: Lõõritav ajakirjanik Anneli
Töömalevasse saab pea kaks korda rohkem noori
Turuhoonesse plaanitakse biosfääriala- ja turismiinfokeskust (3)
Kettagolfi nädalamängu parimad Kairi Raamat ja Mihkel Villsaar
Vätta poolsaarele tuleb täiendav pakendipunkt (2)
Homme on Roosa Lindi matk
Saarlased tulid üldarvestuses seitsmendaks
Muinsuskaitse korraldab akende teabepäeva
Nädala loetavuse top 5
Auto sõitis teelt välja
Vendade tüli päädis vägivallatsemisega
Omanik tahtis sulgeda läbipääsu kinnistult (12)
Postkast, mille tööle saamiseks tuleb leping sõlmida! (20)
EKRE Saaremaa piirkonda juhib Daniel Mereäär  (10)
Kommentaarid
Topeltpussitamises süüdistatav sai ka narkosüüdistuse  (8)
Tudeng pakkus lõputöös välja hooldevaba ujuksilla  (3)
Turuhoonesse plaanitakse biosfääriala- ja turismiinfokeskust (3)
Vallavolikogu ei toetanud lasteaedade kohatasu kaotamist (17)
Vätta poolsaarele tuleb täiendav pakendipunkt (2)
Omanik tahtis sulgeda läbipääsu kinnistult (12)
Muhus avati suvine kodukohvik Figueira (1)
Migrantide pihtimused: nägin, kuidas mitukümmend inimest merel uppus (5)
Maanteeamet ei lubanud õ-hääliku liiklusmärke (18)
Jalgratta ülevus ja needus (3)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.
Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2019. Kõik õigused kaitstud