[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Pühapäev, 21. jaanuar 2018  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
jaanuar 2018
järgmine kuu
E T K N R L P
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031




Uudised

Raivo Hein tahab lõpetada kaua kestnud diskrimineerimise (28)
Autor: Ahto Jakson
Laupäev, 13. jaanuar 2018.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Kliki ja vaata suuremat pilti

Foto: Valmar Voolaid

Suurele väinale erakapitalil tugineva silla ehitamise ideega välja tulnud ettevõtja Raivo Hein tahab lõpetada aastakümneid kestnud ühe piirkonna diskrimineerimise Eesti majandusruumis.

“Kui kogu aeg Saaremaa vahet käid ja koged igasuguseid jante, mis seal on ja ajakulu ning vaatad, mis on ajaloos, siis nii ta tuli. Kaua me ikka kannatame? Elame 21. sajandil ja varsti lendame Marsile,” rääkis Hein Saaremaa silla ehitamise idee sünnist.

Kogu raha silla ehitamiseks ehk laias laastus ligi 500 miljonit eurot loodab Hein kokku saada ettevõtjate, Eesti ja Põhjamaade pensionifondide ning pangalaenude abil. Riigi osalust Hein siin ette ei näe.

“Riik ei ole suutnud 25 aasta jooksul silda valmis teha. Küsimus on muidugi ka rahas. Toetusi planeeritakse viis aastat ette ja neid küsitakse Euroopast, aga siis ei ole poliitilist otsust. Nii läheb asi jälle järgmise perioodiga venima,” põhjendas Hein riigi kõrvalejätmist. Pealegi ei oleks riigil võimalust seitset protsenti oma eelarvest silla ehitusse panna.

Liikumisvabadus teoks

Raivo Heinal seisab silla teemal ees kohtumine ka peaminister Jüri Ratasega. “Ootan eelkõige poliitilist toetust ja valmisolekut võtta vastu otsus ja sild lõpuks valmis ehitada. Ühte piirkonda on aastakümneid diskrimineeritud Eesti majandusruumis nii ettevõtjatele, turistidele kui palgatöölistele ning mitte midagi ei tehta. Toimuvad mingid korruptiivsed tehingud praamidega ja keegi kusagil rikastub. Tahame seda vältida ja et igaühe põhiõigus ehk liikumisvabadus saaks teoks,” rõhutas Hein.

Uuringud, mille peale riik aastate jooksul kõvasti raha on kulutanud, võetakse aluseks valitsuse otsuse tegemisel.

“Need on korralikud uuringud. Muidugi on siin erinevad huvigrupid ja looduskaitsjad ning reeglid, Natura alad ning linnu- ja loomaliigid. Vaadakem ringi ka Põhjamaades, kõigi nendega on arvestatud. Loomulikult keegi kannatab, kuid selleks on olemas ka leevendusmeetmed,” lausus Hein.

Loodushoiu seisukohast on tal plaan kogu silla lõunapoolne külg katta ligi seitsme kilomeetri ulatuses päikesepaneelidega ja luua nii suur elektrijaam.

Sillamaks nagu praamipilet

Kuivõrd kindel on Raivo Hein ise, et tema plaan õnnestub? “Eks aeg näitab. Ettevõtjatena puutume ebaõnnega kokku iga päev. Proovime sealt alt ja ümber mööda minna,” ütles Hein.

Kui sild, mille ehitamisega võiks kõige varem pihta hakata 2020. aastal, lõpuks valmis saab, siis küsitakse selle kasutajalt ka raha, sest tegemist on ju eraraha ja fondide rahaga.

“Nii nagu mujal Euroopaski, kus on tasulised teed ja kiiresti kohalejõudmiseks tuleb natuke maksta, kuid sillatasu jääb samasse klassi praeguse praamipileti hinnaga,” arvas Hein.

Ent tasu ei küsitaks mitte reisijate, vaid ainult sõidukite pealt. Kui üle silla sõita näiteks viiekesi ühe autoga, siis maksab see sama palju kui praegu praamisõit ühe auto ja ühe inimesega.

Eelkõnelustel majandus- ja kommunikatsioonimisteeriumiga on mõista antud, et riigipoolne dotatsioon ehk sillaületus Saaremaa püsielanikule oleks soodsam.
“Mingit tõkkepuu varianti ei tule, sest tänapäeval loevad nähtamatud kiired autoklaasil olevat kiipi, mille järgi võetakse vastavad tasud maha,” lubas Hein.
“Kui saabub näiteks lätlane või soomlane, siis tema suundub taskusse ja paneb korra kaardi sisse,” lisas ta.

Ettevõtjad toetavad ideed

OÜ Arensburg juhatuse liige Terje Nepper pooldab Raivo Heina ideed ja on valmis silla ehitamisse ka panustama.

“See annaks siinsetele elanikele ja ettevõtjatele palju laiemad võimalused. Turistide arv suureneks, ettevõtjate konkurentsivõime paraneks.
Julgen arvata, et elanike väljaränne saarelt väheneks ka oluliselt. Elukeskkonnana oleme juba praegu atraktiivsemaid piirkondi Eestis, kuid sillaga kaoks ära piiratus ja sõltuvus,” ütles Nepper. “Saareks jääme ju endiselt ja sild lisaks pigem atraktiivsust.”

Ettevõtja Mart Maastik nimetas silla idee teokssaamist kenaks kingituseks saarlastele ja muidugi ka turistidele.

“Samas oleks see ka kivi riigimeeste kapsaaeda, sest poliitilistest lubadustest ja uuringutele kulutatud miljonitest pole kaugemale jõutud,” viitas Maastik.
Kui tasuvusarvutused näitavad, et praegusest praamipileti hinnast oluliselt kõrgemat sillaületustasu pole ette nähtud ja suudetakse investeeringutelt vähemalt viis protsenti tootlust tagada, siis on tema hinnangul asjal jumet küll.
“Tänases maailmas, kus pensionäril on Eestis tegu ots otsaga toime tulla, on raha meeletu juurdetrüki tõttu ressursside ülejääk. Sillaehitus võib küll esialgu olla riigi toeta, kuid kui projekti rahaline pool peaks lonkama hakkama ja sillaületustasud peaksid lakke tõusma, ollakse ikka riigi rahakoti juures tagasi,” leidis Maastik.

Tavakodanik saab tema sõnul siit igal juhul ainult võita, sest kui sild on valmis, siis see ka jääb.

Ratas: riik peab Saaremaa silla ideele kaasa aitama

Peaminister Jüri Ratas ütles vastuseks ettevõtjate ideele ehitada ise valmis Saaremaale viiv sild, et initsiatiiv ei tohi olla karistatav ja riik peab sellele omalt poolt kaasa aitama.

„Väga positiivne!“ vahendas Äripäev peaminister Jüri Ratase vastust. Valitsusjuhi sõnul on see kindlasti idee, mis on kõlkunud kaua maa ja taeva vahel, ning kui on olemas erasektori poolt initsiatiivi näitajad ja panustajaid, on lausa riigi kohustus olla oma bürokraatias võimalikult operatiivne.

„Ma pean selle all silmas kõiki analüüse, planeeringuid, erinevaid mõjude hindamisi, kui neid on vaja teha. Kindlasti ei tohiks olla initsiatiiv kunagi karistatav ja nende idee väärib kuulamist.“

Ratas tõdes, et projekti arvutused vajavad ülevaatamist ja arutamist ning ta soovib Heina ja Kütiga isiklikult kohtuda. Kokku saadakse mõne nädala pärast. Ettevõtjate ideid projekti rahastamiseks pidas ta huvitavaks ja sümpaatseks.
„Tegemist on ju väga väärika investeeringuga. Ma tahan seda arutada ja püüda võimalusel kaasa aidata. Kui ikkagi huvi niivõrd suur on, siis see on kindlasti minu soov,“ kinnitas ta oma huvi Heina ja Küti ideele võimalusel kaasa aidata.

Konkreetsemalt riigi ja ettevõtjate koostöö variantide üle Ratas enne idee algatajatega kohtumist rääkida ei soovinud. Ta ütles, et kindlasti soovib oma arvamuse öelda ka riigikogu ja kõige olulisem on see, mida arvavad Muhu ja Saaremaa elanikud. „Aga operatiivsem, kiirem liiklus, majanduskeskkonna ühendamine, ma arvan, et see väärib kindlasti kaalumist. Siit edasi minna on mõistlik.“

Majandusminister Kadri Simson ütles Vikerraadio saates "Uudis+", et ükski parvlaev ega lennuk ei saa anda sellist mugavust nagu sild. Suurimaks takistuseks Saaremaa püsiühenduse puhul on tema sõnul olnud keskkonnateemad, mis on väga komplitseeritud, sest tegu on Natura 2000 alaga.

Täna loetuimad
Päästjad tõid merejäält kaldale jala murdnud mehe
Perekondlik
Linna aasta tegija näeb saarel suurt potentsiaali
Vald kulutab palkadeks üle 22 miljoni euro (19)
Kiviaedade taastajad rebivad viimast miljonit
Vahetusõpilane Saksamaalt: eesti keel hakkab ise külge
Šokivangistuse läbinud roolijoodik lubas töötunnid ära teha
Päästeamet kontrollis nädala jooksul kortermaju
Luksusjahi omanik napsas taas jõukaima investori tiitli
Kaugtöö võimaldab nautida maaelu võlusid
Saaremaa sild pole välistatud (7)
Leisi perearstipunkti projekt vajab kohendamist
Naisrühmade päeval üle saja tantsija
Kuidas mujal maailmas lapsi magama pannakse
Orienteerujaid ootab põnev hooaeg
Nädala loetavuse top 5
Osakonna juhatajatest teenib enim Alo Heinsalu (13)
Mahetalu jäi tormile jalgu
Roomassaare sadamas surnud mees ei langenud kuriteo ohvriks
Kuressaare 20 aasta pärast – välja surnud või mitte? (38)
Viimane osakonna juht vallal leitud (2)
Kommentaarid
Endine Kihelkonna vallamaja kolitakse tühjaks (4)
Vald kulutab palkadeks üle 22 miljoni euro (19)
Saaremaa sild pole välistatud (7)
Kuressaare 20 aasta pärast – välja surnud või mitte? (38)
Endiste valdade kodulehed toimivad aasta lõpuni (2)
Raivo Kütt: püsiühendus lõpetaks liinilepingu Tallinna Sadamaga (5)
Enim kindlustusjuhtumeid Selveri ja Automaailma parklas (3)
Setukene Saare sillast (1)
Nõiad murdsid Orissaare usklike needuse (7)
Osavallakogu juhtidele 100 eurot kuus (9)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.
Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2018. Kõik õigused kaitstud