[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Pühapäev, 25. oktoober 2020  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
oktoober 2020
järgmine kuu
E T K N R L P
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031




Uudised

Praamianomaalia: rahvas tungleb saartele (11)
Autor: Küllike Rooväli, Õhtuleht
Neljapäev, 06. juuli 2017.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Kliki ja vaata suuremat pilti

Parvlaev Piret oli viimane neljast uuest praamist, mis liinile jõudis. FOTO: Taavi Sepp / Delfi

Kuidas on võimalik, et Saaremaa Laevakompanii ajal sõitis kümnendiku võrra vähem rahvast?

Plahvatuslikult kasvanud reisijate arv mõlemal suursaarte laevaliinil tõi reisijaid vedavale firmale üllatuse ja küsimuse, kas varasema laevafirma aegsed reisijatearvud olid ikka õiged.

Kui suursaarte laevaliine haldavas firmas TS Laevad loeti juunikuu alguses kokku reisijatearvud kahel laevaliinil, tabas töötajaid üllatus – aasta esimese viie kuuga oli TS Laevad vedanud kokku 53 521 reisijat ja 22 878 autot rohkem kui mullu samal perioodil.

See teeb nii reisijate kui ka autode puhul kahe liini kokkuvõttes kaheksa protsenti kasvu; kasv on jaotunud võrdväärselt Saaremaa ja Hiiumaa liinide vahel.

Piletitulu tõi see rekord mullusest rohkem koguni 359 000 eurot ning Õhtulehe umbkaudsete arvutuste järgi jätab selline kassa omakorda vedajale maksmata dotatsiooni üle 200 000 euro. Dotatsiooni arvutatakse piletitulu pealt – kui piletitulu on väiksem, saab vedaja dotatsiooni rohkem.

Küsimus, kas varasema vedaja AS-i Saaremaa Laevakompanii poolt majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile antud arvud on õiged, tekkis ka ministeeriumis. Kummaline on seegi, et kuigi sõitjate arv on suurenenud, siis reise tegi uus vedaja seejuures 21 võrra vähem.

Ministeerium asja ei uuri

Kui 2016. aastal võib laevareisijate hulga vähesuse ajada Vjatšeslav Leedo firmade poolt liinile toodud vanade romulaevade kaela, siis miks olid ka 2015. aasta andmed samasugused kui 2016. aasta omad? Lisada tasub, et ühelgi võrreldud aastal ei olnud saarele võimalik sõita jääteed mööda.

Nende kahe aasta (2015 ja 2016) esimesed viis kuud ei erine üleveo statistikas omavahel kuigi palju – reisijate ja autode arvud muutuvad kuust kuusse vaid paari tuhande piires, ja mis kõige huvitavam – vanade ja kehvade laevade ajal 2016. aasta esimesel viiel kuul veeti üle mõnevõrra rohkem inimesi ja autosid kui 2015. aastal, mil liinil olid veel Leedo nn uued laevad Saaremaa, Hiiumaa ja Muhumaa.

Õhtulehe küsimuse peale, kas 2017. aasta reisijate arvu hüppeline kasv võrreldes 2016. ja 2015. aastaga võib tähendada, et varasem vedaja võis numbritega manipuleerida, vastas ministeeriumi pressiesindaja Rasmus Ruuda eitavalt. „Lähtume eelkõige sellest, et meie lepingupartnerid on ausad,” lausus Ruuda.

Küsimusele, kas ministeerium on anomaaliat uurinud, vastas Ruuda: „Ministeerium ei ole oma olemuselt uurimisasutus. Meie saame kontrollida, et vedaja täidaks lepingut – et liinil oleksid vastavad laevad ja reisijad oleksid veetud.”

Eksimist ei taha keegi uskuda

Mis on aga ministeeriumi ja TS Laevade meelest sellise hüppe põhjuseks? TS Laevade juht Kaido Padar pakub, et uutele praamidele Hiiumaal traditsiooniliselt vastu tulnud kitse ja vanamehe jälgedes jõudis saartele veel suur hulk uudistajaid, kes olid juba varem plaanitud sõidu just uute laevade saabumise ajaks edasi lükanud.

Ruuda arvab, et teenuse kvaliteet tõusis ning inimeste usaldus parvlaevade ning üleveo võimekuse vastu kasvas, mistõttu inimesed teavad, et neil on võimalik alati kindlasti ja kiiresti üle saada. Padar näeb põhilise tegurina seda, et uued laevad on mullu sõitnud ajutistest alustest hulga suuremad ja mahukamad.
Ometi jääb alles küsimärk, miks Leedo mahutavuselt peaaegu võrdsed alused 2015. aastal siis samuti palju vähem rahvast vedasid.

Numbritega manipuleerimist ei taha uskuda ka riigile kuuluva sadamafirma AS Saarte Liinid juht Villu Vatsfeld, kes viitab meresõiduohutuse seadusele, mille alusel peab sadamast lahkuv laev teatama iga kord õige reisijatearvu. See on reisijate turvalisuse seisukohalt ülioluline. Vatsfeldi sõnul on varem arve sadamakapteni raamatutes ja ministeeriumi tabelis võrreldud ja lahknevusi pole kunagi leitud.

Saaremaa Laevakompanii Õhtulehe küsimustele ei vastanud, kuigi selleks oli aega üle nädala.

Puhkajate arv ongi kasvanud

Õhtuleht püüdis leida viiteid reisijate saartele tungile kättesaadavatest statistilistest andmetest.

Statistikaameti majutusarvud näitavad, et tänavu viie kuuga majutati Hiiumaal 879 ja Saaremaal 7655 inimest rohkem kui aasta varem. Sealjuures oli Hiiumaa majutuses sama suurusjärgu kasv ka 2015. ja 2016. aastate võrdluses.
Kui oletada, et tänavu rohkem majutatud inimesed sõitsid saartele ja tagasi parvlaevaga, selgitab see ehk lisandunud 17 068 praamipileti ostu. Kui spekuleerida, et pooled neist tulid üle isikliku autoga, leiaks seletuse ka 8534 autopileti lisandumisele.

Õhtuleht küsis AS-i Kuressaare Sanatoorium juhatuse liikmelt Alar Tõrult, kui suur oli külaliste kasv nende firmas. Selgus, et suurema osa majutuste kasvust saabki panna just selle firma arvele.

„Majutasime viie kuuga 19 500 inimest rohkem kui möödunud aastal. Seega märkimisväärne osa kasvust võibki olla sellest tingitud, sest saarlastest klientide arv ei saanud kindlasti olla tuhandeid, pigem paarsada või paarkümmend,” lahkas Tõru.

Tõru sõnul hoidis nende firma üle aastate uksed lahti nii Meri kui Rüütli majal, pakkudes kahe inimese tuba ulmeliselt odava hinnaga – koos kolme söögikorraga 39 euroga ööpäeva eest. Nii panebki Tõru suurema osa praamireiside suurenemisest oma firma arvele.


Üle 50 000 reisija rohkem
Muhu ja Hiiumaa praamiühenduse aasta esimese viie kuu (jaanuarist maini) statistika näitab, et saartele on viidud üle 50 000 reisija ja 20 000 auto rohkem kui kahel varasemal aastal. Reise on tehtud vähem 21, mis toob riigile kasu umbes 250 000 eurot.
2015 2016 2017
reise 7443 7394 7373
inimesi 620 999 627 775 681 296
autosid 278 624 283 630 306 508

2017 esimese viie kuu arvud võrdluses 2016. aastaga
Reisijaid +8% (sh täispiletiga +14%)
Sõidukite arv +9% (sh soodustariifiga +16%)
Piletitulu ja broneerimistasu +12% (sh sõitjatest +15% ja sõidukitest +11%)
Allikas: Õhtuleht

Täna loetuimad
Vargus (7)
Üleminek talveajale (20)
Saaremaale lisandus üks koroonahaige  (23)
Algas kohus kolm inimest surma saatnud roolijoodiku üle (20)
Raivo Aeg: on aeg lubada Eesti üüriturule paindlikkust (7)
MoMari pakub teistmoodi maitseid (1)
Ettevõtjad saavad küsida erakorralist toetust  (12)
Ettevõtjad näevad valla ettekirjutustes kiusu ajamist  (9)
Egle Beek – tugevama vaimse tervise nimel (6)
JUHTKIRI - Kollased kaardid (10)
Siia saab!  (3)
Tarbeklaasi uus säramine
Kodukakk, kellest ei saanud kana
Hea uni on tugeva tervise alus
Mis toimub meist idamal?
Nädala loetavuse top 5
Muhus põrkasid kolm autot kokku (16)
Vargus (7)
Tiina Luksist saab Kärla teenuskeskuse juhataja (16)
Alkoholikaubandusest Kuressaares (4)
Üleminek talveajale (20)
Kommentaarid
Eesti vanim ajakirjanik Ants Tasa jäi pensionile (12)
Algas kohus kolm inimest surma saatnud roolijoodiku üle (20)
Üleminek talveajale (20)
Vald plaanib lähiaastail 15 kilomeetrit kergliiklusteid (20)
Ettevõtjad näevad valla ettekirjutustes kiusu ajamist  (9)
Saaremaale lisandus üks koroonahaige  (23)
Ohvri tuttav: teipijad olid hoopis mulle võlgu (121)
Saaremaa rannakaitse jääb kaitseliitlaste tagada (19)
Tiina Luksist saab Kärla teenuskeskuse juhataja (16)
Ettevõtjad saavad küsida erakorralist toetust  (12)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2020. Kõik õigused kaitstud