[x]Sulge
või

Logi sisse
Kontrollkood:
meiemaa.ee
Pühapäev, 31. mai 2020  |  Logi sisse
Otsing
Sisesta otsingusõna
Sisukord

Reklaam
Arhiiv
eelmine kuu
mai 2020
järgmine kuu
E T K N R L P
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031




Uudised

Riik murdis lõpuks Leedo igivana praamimonopoli (33)
Autor: Kristi Teras
Kolmapäev, 15. oktoober 2014.

Loe kommentaare | Kommenteeri

Kliki ja vaata suuremat pilti

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium teatas eile, et parvlaevaühenduse korraldamiseks Rohuküla-Heltermaa ja Kuivastu-Virtsu liinil tegid parima pakkumise AS Tallinna Sadam tütarfirmad OÜ TS Laevad ja OÜ TS Shipping.

Ligemale kakskümmend aastat on Väinamere ainuvalitseja Saaremaa, Hiiumaa ja mandri vahelistel parvlaevaliinidel olnud ärimees Vjatšeslav Leedo. Küll on proovinud siia uusi tuuli tuua endised majandus- ja kommunikatsiooniministrid Meelis Atonen 2004. aastal ja Juhan Parts, kes lõpetas selle valla ministrikohustuste täitmise tänavu märtsikuus.

Atoneni ametiaeg valdkonna ministrina jäi eriti lühikeseks. Ta esitas ametist tagasiastumise avalduse 2004. aasta sügisel, kui oli saanud majandus- ja kommunikatsiooniministri kohuseid täita poolteise aasta jagu. Lahkumise põhjuseks sai tema sõnul siis veaks osutunud otsus anda parvlaevaliikluse korraldamise ülesanne AS Tallinna Sadamale.

Parts: see on uus reaalsus

Nüüd, kümme aastat pärast Atoneni tehtud “viga“ on AS Tallinna Sadam jälle mängus sees.

“Kui Tallinna Sadam on esitanud pakkumise, mis on kujunenud 60 miljoni euro võrra 10 aasta peale paremaks kui praegune ja ministeerium on pakkumised ära hinnanud, siis on see uus reaalsus,“ märkis Isamaa ja Res Publica Liidu peaministrikandidaat Parts kommentaaris BNS-ile.

“Esiteks, see on väga hea uudis maksumaksjatele. Teiseks, ma tunnustan nii minister Palot kui sadama juhatuse esimeest Ain Kaljuranda. Kolmandaks, need skeptikud ja igasugused ninatargad, kes ütlesid, et laevu ei ole võimalik ehitada kolme ja poole aastaga – selgub, et on võimalik ehitada alla kahe aasta. Need ninatargad, kes ütlesid, et mingit kokkuhoidu see ei too – nii, nagu ma ministeeriumi teatest lugesin, siis nende pakkumise vahe rahas mõõdetuna on 60 miljonit 10 aasta peale. Kui te mäletate, siis mina rääkisin 6–8 miljonist eurost,“ rääkis ta.

Majandus- ja kommunikatsiooniminister Urve Palo ütles praamihanget kommenteerides, et Tallinna Sadam on edukaks osalemiseks teinud tõsiseid jõupingutusi laevade hankimisel. “Mul on hea meel, et võitja selgus ausas konkurentsis kahe ettevõtte vahel ja võitis parim pakkumine,“ lisas minister. Tallinna Sadama pakkumine on madalama maksumusega, samuti on pakutavad laevad uuemad.

Tallinna Sadama nõukogu esimees Remo Holsmer soostus minister Palo tähelepanekuga ja lisas, et nende eesmärk on viia parvlaevaühenduse kvaliteet uuele tasemele. “Tallinna Sadam on valmis opereerima saarte ja mandri vahelist parvlaevaliiklust 1. oktoobrist 2016 nelja uue parvlaevaga,” kinnitas ta.

Holsmeri sõnul kinnitab ministeeriumi otsus Tallinna Sadama põhjalikku eeltööd parvlaevakonkursil. “Lähenesime parvlaevaliikluse korraldamisele ärilise projektina ning otsisime lahendust, kus oleks täidetud nii Tallinna Sadama majanduslikud eesmärgid kui ka riigipoolne ootus pakkuda konkurentsi senisele operaatorile,” märkis ta.

Neli uut tulevikulaeva

Ain Kaljurand tähendas, et  Tallinna Sadama jaoks on tegu lisanduva, uue ärisuunaga. “Kogu ettevõte panustab parvlaevaliikluse edukasse korraldamisse ja selleks vajalike ettevalmistuste tegemisse,” lausus ta.

Parvlaevaliikluse opereerimiseks vajaliku nelja laeva ehitus- ja ostulepingud sõlmitakse käesoleva ja järgneva nädala jooksul. Tallinna Sadamal on kavas lepingud sõlmida kahe laevatehasega, kummaski ehitatakse kaks parvlaeva – kaks laeva nii Virtsu-Kuivastu kui Rohuküla-Heltermaa liinile. Iga laev mahutab vähemalt 150 sõiduautot või kümme autorongi. Päästevahenditega varustatud sõitjakohti on reisiparvlaeval vähemalt 600 sõitjale, sealhulgas sisesalongis on istekohti 450. Laevadel on planeeritud ka gaasivalmidus ehk tulevikus on võimalik neid kergesti kohandada keskkonnasõbralikumaks.

Ministeerium loodab omakorda sõlmida lepingu Tallinna Sadamaga lähiajal. Tallinna Sadamale makstav dotatsioonisumma 10 aasta peale on ca 200 miljonit eurot, mis on ligikaudu 60 miljonit vähem kui konkureeriva pakkumise puhul. Leping sõlmitakse kümneks aastaks.

Kahtlemata tuleb nüüd otsused ellu viia. “Ma lihtsalt soovin jõudu sadamale ja ministeeriumile nüüd need otsused tähtaegselt ellu viia, et ühendus saartega jätkuks samal kvaliteedil ja võib-olla ehk paremini veel,“ lisas omalt poolt IRL-i peaministrikandidaat Juhan Parts.

***

Laevareisijad arvavad

Juhan Kolk, ujumisõpetaja
“Mõttetu uue jalgratta leiutamine ju jälle. Olen väga skeptiline teenuse uuele kvaliteeditasandile viimise osas. Kas praegusest paremaks annab veel minna? Kindlasti, kuid mis ressursid ja aeg selleks minna võib? Arendagu parem maanteevõrgustikku või väikesadamaid ja merepäästeüksusi vms. Riik võiks rohkem näha vaeva ka sellega, et ei põgenetaks siit mujale.“

Kristen Kannik, Saaremaa ettevõtja, loodava Kodumaa Hoiu-laenuühistu juhatuse liige
“Praamid või juriidiliselt korrektse nimetusega parvlaevad on seaduse silmis maanteepikendus, seda sätestab ka liikluskindlustuse seaduse 1. peatükk, et reisiparvlaeva riigisisene liinivedu on teeliiklus.
Teed Eestis kuuluvad üldjuhul riigile ja minu teada nii ka kõik riiklikult tähtsad maanteed. Loogiline on, et praamid võiksid olla riiklikud ja operaatori peale tehakse konkursse. Siiani oli Saaremaa Laevakompaniil monopoolne seisund lihtsal põhjusel – teistel eestlastel ei olnud lepinguid või finantse, et ise laev osta ja konkursil osaleda. Usun, et riiklikud laevad toovad kaasa odavama hinna praamide kapitalikulu pealt ja läbipaistvuse operaatori hangetel. Praegune süsteem oli liiga peidetud valdusfirmade kaudu.“

Tõnis Palts, Riigikogu liige, Isamaa ja Res publica Liit, saarlane
„Kui AS Tallinna Sadam sellega hakkama saab, siis järgmine päev tõuseb päike läänest.“

Villu Vatsfeld, juhatuse esimees, AS Saarte Liinid
"AS Saarte Liinide äriloogikast lähtuvalt kohtleme võrdselt kõiki partnereid. Meie sadamatasud põhinevad riigi tellimusel, mitte sellel, kes riigi tellimust täidab. Ei ole poolehoidu ühes ega teises suhtes. Ootame ära hanke lõplikud tulemused. Kui on vedaja valitud, hakkame meie oma lepingu läbirääkimisi pidama.“

Täna loetuimad
Tiiu Aro: Edward Laane tunnustamiseks on teisi võimalusi (32)
Koroonakriis sünnitas mõtte seeni kasvatama hakata (11)
1. juunist on Saaremaal Kaarma, Kärla ja Lümanda kogukond (12)
Autod ummistavad Ruhnu sadama kai  (1)
Vandaalid laamendasid võistluspaigas ja virutasid jooksu lipu (4)
Leisi Noored soovib Melsase majas avada noortekeskuse
Olerex paigaldab Kuressaare tankla katusele päikesepaneelid  (4)
Nädala loetavuse top 5
Autoga merre sõitnud kalurit ei õnnestunud päästa (7)
Hannes Sepp: näeme vaeva, et sügisel jätkata (51)
Kurb kuulda ja lugeda (27)
Saun läks ehitusveast põlema (10)
Vallavanem sai täpid viimasel hetkel kokku (20)
Kommentaarid
1. juunist on Saaremaal Kaarma, Kärla ja Lümanda kogukond (12)
Autoga merre sõitnud kalurit ei õnnestunud päästa (7)
Koroonakriis sünnitas mõtte seeni kasvatama hakata (11)
Vallavanem sai täpid viimasel hetkel kokku (20)
Tiiu Aro: Edward Laane tunnustamiseks on teisi võimalusi (32)
Reformierakond kesklinna liikluseks sulgemise eelnõu tagasi ei võta (67)
Vallavanem Mikk Tuisk – põhimõtetega mees  (32)
Vandaalid laamendasid võistluspaigas ja virutasid jooksu lipu (4)
Kurb kuulda ja lugeda (27)
Kesklinnas lubatakse parkida kaks tundi (11)
Kasulikud viited
praamid.ee
Hiiu Leht
Saare Maavalitsus
Kuressaare linn
www.saaremaa.ee
e-riik
Ilm Kuressaares
Kuressaare Sõnumid
Ruhnlase blogi
Eesti Ajalehtede Liit
Saada vihje või teade
Tekst:
See on vajalik selleks, et veebirobotid ei saaks selle vormi kaudu meile automaatselt rämpsposti saata.
Sisesta sümbolid, mida pildil näed:
Sinu e-post (ei ole kohustuslik):
Meie Maa usaldab oma lugejaid ja ootab kõigilt vihjeid või teateid huvipakkuvate või murettekitavate sündmuste või teemade kohta. Saada vihje või teade siit ja võib-olla just Sinu info põhjal ilmub peatselt lugu Meie Maas. Vihje või teate saatja võib jääda anonüümseks.


Copyright © Saaremaa Raadio OÜ, 2020. Kõik õigused kaitstud